שוב מצוקה בכוללים

שוקת שבורה: אלפי אברכים לא קבלו מלגה במשך חודשים

בחלק מרשתות הכוללים הגדולים, סובלים שוב ממצוקה כלכלית קשה - הפוגעת באופן ישיר באברכים, שחלקם כבר חודשים ארוכים לא מקבלים את המלגה בעוד אחרים מקבלים רק את 'הדתות' (חדשות)

יענקי כץ | כיכר השבת |
אברכים. אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

שוקת שבורה בכוללים: בחלק מרשתות הכוללים הגדולים בארץ, סובלים שוב ממצוקה כלכלית קשה, כנראה עקב ירידה מתמשכת בהיקף התרומות - הפוגעת באופן ישיר באברכים, כך נודע ל'כיכר השבת'.

בעקבות המצב, אלפי אברכים העמלים בתורה בכולל מבוקר עד לילה, מקבלים זה חודשים ארוכים רק את 'תקציב הדתות' שעומד על קצת פחות מ-800 שקלים לחודש לכל אברך.

ברשת כוללים גדולה, במשך תקופה ארוכה האברכים לא קיבלו כלל את המלגות. לפני זמן מה, השלימה הרשת את העברתם של משכורות על חצי שנה, ומאז לא שילמו שוב לאברכים והרשת צברה עד כה תשעה חודשים של חוב.

ברשת הכוללים 'נחלת משה', שבהוראת מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל לא לוקחים על עצמם חובות עבור מלגות האברכים, הורידו בהדרגה במהלך השנה האחרונה את סכום המלגות לאברכים ואלו נחתכו בחצי.

בעבר, סכום המלגה עמד על 1,600 שקלים - כולל 'תקציב הדתות', לפני כשנה הסכום ירד ל-1,200 שקלים, לפני כחצי שנה הסכום הכולל עמד 1,000 שקלים ובחודש האחרון המלגה עמדה על 800 שקלים - בלבד שזהו בעצם 'תקציב הדתות' פלוס כמה עשרות שקלים.

אתמול (שני) ביקרו פקחי משרד החינוך בכולל ולראשונה בתולדותיו - הכולל נכשל בביקורת, לאחר שהיו חסרים אברכים רבים, זאת לצד העובדה שחלק מהאברכים עזבו את הכולל בגלל הירידה במלגות.

לאחר הכישלון בביקורת, קיבלו האברכים הודעה מיוחדת בה נאמר כי ישנה ירידה בסכומי המלגות בעקבות המצב הכלכלי אך ציינו כי כל תרומה מועברת מיידית לאברכים.

בהודעת ההנהלה שיועדה "לידידי הכולל", נכתב: "הן בשנה האחרונה עקב הירידה הגדולה בהכנסות הכולל, לצערנו לא עלה בידינו להעביר המלגות כבעבר, (הנהלת הכולל אינה נוטלת חובות עפ"י הוראת גדולי הדור).

"עם כל זאת יש לציין בהתפעלות את שקידתם של מאות האברכים בתורה מתוך הדחק ממש, הן במרכז בבני ברק והן בשאר המקומות כמו במודיעין עילית אופקים ועוד, כאשר נפשם קשורה בביהמ"ד לאין שיעור".

עוד נכתב כי "הנהלת הכולל עושה מאמצים מרובים לתמוך בידי האברכים כמה שאפשר וכל תרומה מועברת מיידית לאברכים (כידוע ראשי ומנהלי הכולל אינם נהנים מהכולל כלל)".

בתוך כך, לאחר שדווח ב'כיכר השבת' על ירידה בסכום תקציב הדתות פר אברך בגלל הגידול במספר האברכים בעוד התקציב נותר כמות שהוא, החודש הצליח ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, להעלות בחזרה את הסכומים, ולחודש דצמבר התקציב יהיה 792 שקלים לאברך - עלייה של 36 שקלים לעומת החודש הקודם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר