הסכם הגרעין קורס

שגרירי מעצמות אירופה באו"ם מזהירים מהתנהגות איראן

שגרירי צרפת, גרמניה ובריטניה העבירו מכתב למזכ"ל האו"ם, בו ציינו שהאיראנים מפתחים טילים בליסטיים בעלי נשיאת ראש נפץ גרעיני, זאת בניגוד גמור להסכם הגרעין (אקטואליה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ניסוי בטיל איראני (צילום: תקשורת איראנית)

לא רק טראמפ ונתניהו מזהירים מאיראן, אתמול (רביעי) העבירו שגרירי צרפת, גרמניה ובריטניה באו"ם מכתב למזכ"ל הארגון, אנטוניו גוטרש, בו ציינו כי "איראן מפתחת טילים בליסטיים שיכולים לשאת ראשי נפץ גרעיניים בניגוד להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם".

השגרירים הפצירו בגוטרש לדווח למועצה בדיון שיערך בנושא בעוד שבועיים כי פעילותה של איראן אכן נוגדת את החלטותיה בהתאם להסכם הגרעין שנחתם ב-2015. כזכור, ארה"ב נטשה את ההסכם בשל התנאים הגרועים וההפרות הרבות של איראן אך מדינות אירופה התעקשו להישאר בו.

במכתב נכללו צילומים שפורסמו ברשתות החברתיות לפני כחצי שנה, בהם נראה ניסוי בטיל הבליסטי "שיהאב 3" עם ציוד המאפשר נשיאת ראש נפץ גרעיני. השגרירים ציינו כי הוועדה לאנרגיה אטומית כבר קבעה בדו"ח מ-2015 כי "קיימות הוכחות נרחבות המצביעות על מחקר איראני לחימוש שיהאב 3 בראש נפץ גרעיני".

בנוסף לניסוי בטיל השיהאב 3 מאפריל, השגרירים ציינו שלוש דוגמאות נוספות לניסויי טילים של האיראנים במהלך יולי ואוגוסט האחרונים, וטענו כי מדובר "בדוגמאות אחרונות בסדרה ארוכה של ניסויים איראניים בטילים בליסטיים".

כזכור, האמריקאים הזהירו מזמן כי האיראנים מפתחים טילים בעלי יכולת גרעינית ואף ביקשו ממועצת האו"ם לפעול בנושא. האמריקאים אף שוקלים על פי פרסומים בתקשורת בארה"ב, להגדיל את מספר החיילים במזרח התיכון ב-14 אלף חיילים נוספים על 14 אלף החיילים שהוספו בחודשים האחרונים, בשל המתיחות מול איראן.

הכעס האירופי על האיראנים החל כבר בשבוע שעבר, כאשר שר החוץ הצרפתי ז'אן איב לה דריאן הצהיר כי ארצו שוקלת להפעיל סעיף בהסכם הגרעין עם איראן שעשוי להוביל להטלת סנקציות של האו"ם על טהרן.

דובר משרד החוץ האיראני עבאס מוסאווי הגיב להכרזת הצרפתים, כי "הנסיגה של איראן ממחויבויותיה היא יישום של זכויותיה החוקיות להגיב על הפרישה הבלתי חוקית והחד-צדדית של ארה"ב מההסכם ועל כך שהשותפים האירופים בהסכם לא מילאו את מחויבויותיהם".

"בנסיבות האלה", אמר הדובר, "ההסכם אינו מאפשר לשותפים האירופים להפעיל את ההליך, והצהרות כאלה של גורם צרפתי רשמי הן בלתי אחראיות ואינן מועילות".

אתמול נועד ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו בליסבון והתייחס לנושא האיראני: "יש כעת כר נרחב להחליש את איראן", אמר עם נחיתתו בפורטוגל. בהצהרה משותפת בפתח פגישתו עם פומפאו אמר: "הנושא שאעלה הוא איראן. הנושא השני שאעלה הוא איראן והנושא השלישי שאעלה הוא איראן ועוד".

"אנחנו ברי-מזל שהנשיא טראמפ מוביל מדיניות מתמשכת של לחץ מול איראן", הוסיף נתניהו. "איראן מגבירה את התוקפנות שלה בזמן שאנחנו מדברים. הם מנסים להבעיר את השטח נגדנו ונגד האזור מאיראן עצמה, מעיראק, מסוריה, מלבנון, מעזה ומתימן - ואנחנו פועלים כדי להתגונן מול התוקפנות הזו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר