מאחורי הקלעים

המאבקים ב'דגל': כך נולד מכתב המחאה הנדיר של הרבנים

מכתבם החריף של רבני "דגל התורה" - שנחשף ב'כיכר' - נגד הגורמים שביקשו לסכל מינוי מטעמם של רבני התנועה - עורר סערה והציף את המאבקים הפנימיים • 'כיכר' עם מאחורי הקלעים (חדשות)

יענקי כץ | כיכר השבת |
רבני 'דגל' ובכירי המפלגה (צילום: ללא קרדיט)

מכתבם החריף ויוצא הדופן של רבני 'דגל התורה' - נגד גורמים בתוך המפלגה שפעלו נגד מינוי מטעם רבני התנועה, שפורסם הלילה (שני) לראשונה ב'כיכר השבת', עורר כצפוי סערה רבה, שכן זו הפעם הראשונה שהמאבקים בתוככי 'דגל התורה' צצים החוצה.

המאבק הסמוי בתוך המפלגה הליטאית, מתנהל מאז פטירת מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, לפני כשנתיים, בין מי שהיו בעלי השליטה והכוח בתנועה בחיי חיותו של מרן זצ"ל, לבין אישי הציבור והעסקנים השולטים כיום בתנועה.

העימות החריף ביותר התנהל עד כה על התפקידים בעיריית ירושלים. ל'דגל התורה' יש שישה נציגים המכהנים כחברי הנהלת העיר, זאת לצד ראש העיר משה ליאון שנבחר בתמיכת 'דגל התורה'.

אין ספק שמדובר בכוח רב מאוד המצוי בידי התנועה בירושלים, אך בתקופה האחרונה עלה החשש כי הכוח לא בא לידי ביטוי כמו שצריך, בין היתר בגלל העימותים הסמויים בין הגורמים ב'דגל התורה'. זו הסיבה, אגב, שהרב שלמה פלאי מונה למזכיר וועדת הרבנים של התנועה בירושלים, כפי שדווח ב'כיכר השבת'.

ועדת הרבנים התכנסה, כפי שסוקר כאן בהרחבה, והחליטה על קידום שני מינויים בעיריית ירושלים - פנחס ארליך למנהל אגף תרבות תורנית ושמואל גרינברג למנהל אגף חינוך חרדי, כאשר לאחר אישור הוועדה הוגשו שמותיהם בפני ועדת המכרזים.

ח"כ משה גפני עם פנחס ארליך. ארכיון (צילום: שלומי כהן)

מתברר, כי מה שהביא למאבק שהתנהל מאחורי הקלעים, היה בעיקר מינויו של פנחס ארליך, שעורר התנגדות בקרב גורמים ב'דגל התורה' החשים כמקורבים לגאון רבי ברוך סולובייצ'יק, חבר ועדת הרבנים של 'דגל התורה', שביקשו לקדם מועמד מטעמם לתפקיד.

פנחס ארליך, הינו בוגר ישיבת 'חברון גאולה' ומתגורר בבני ברק, לאחר שבעבר התגורר במשך תקופה בצפון, בישוב טלאל, ופעל מטעם ארגון 'איילת השחר'. במערכות הבחירות האחרונות נטל חלק פעיל בפעילות 'דגל התורה'.

ארליך היה מקורב מאוד אל הגרש"י בורנשטיין זצ"ל עד לפטירתו, וכיום מקורב, בין היתר, אל הגרב"מ זילברברג. היה נושא משרה ניהולית ב"רשת המרכז לחינוך מקצועי תיכונים טכנולוגיים לנערים נושרים" לתורה ודרך ארץ והיה שותף בניהול מוסדות חינוך נוספים.

אלא שהתהליך אותו יזמו הגורמים שהתנגדו למינוי של ארליך, שכאמור, יצא לדרך באישור רבני התנועה, היה זה שהוביל לפרסום המכתב החריף על-ידי רבני התנועה.

ל"כיכר השבת" נודע כי מי שיזם וכתב את המכתב החריף הוא הגאון רבי יוסף אפרתי, אליו צירף הגר"נ זוכובסקי את חתימתו, וזאת לאחר שנודע לו בבירור ומעל לכל ספק כי גורמים ידועים, המקורבים ל'דגל התורה', העבירו לחוקר פרטי את קורות החיים ששלח פנחס ארליך לוועדת מכרזים.

החוקר הפרטי, בעבודה מעט לא מקצועית, חשף את עצמו בשיחות שערך כדי לברר האם קורות החיים ששלח ארליך נכונות, וזאת במטרה להעביר את המידע שניסה להשיג, לגורמי המקצוע בעירייה וכך למנוע את המינוי, אלא שלא הושג כל מידע שהיה בו כדי לעורר על המינוי המקצועי של ארליך לתפקיד, והוועדה החליטה למנותו.

גורם בכיר ב'דגל התורה' בירושלים אומר ל'כיכר השבת' כי "אותם גורמים ששלחו את החוקר הפרטי עשו הכל כדי למנוע מהרב אפרתי לפרסם את המכתב, אך הרב היה נחרץ לפרסמו לאחר שלדבריו נחצה קו אדום".

"מעשים כאלו מעולם לא היו בדגל התורה - לפחות באופן רשמי", אומר הגורם הרשמי, "עסקנים קטנים שמקורבים לרבנים גדולים, הלכו לבדוק אחר מועמד חרדי לתפקיד ציבורי, כדי לבצע הלכה למעשה הלשנה חמורה, ניסו לחפש ולא מצאו דבר. אנחנו מכירים מאבקי כוח אבל כאן נחצה קו אדום. אני לא יכול לומר לך שאני אופטימי שאחרי המכתב הזה הכל יעצר, אבל לפחות יבינו שהעולם לא הפקר".

יצויין כי הצורך במכתב מחאה זכה לקונצנזוס רחב בתנועה, נכדו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, יעקב קנייבסקי, ונין ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין, מוטי פלאי, פעלו במשותף על קידומו של המכתב ופרסומו בביטאון התנועה, זאת מבלי לפגוע בכבודם של רבנים ואישים פוליטיים מכהנים, הזוכים לאמונם של גדולי ישראל.

תחת הכותרת "מחאה ותחינה", כתבו רבני 'דגל התורה': "דבר שפתים אף למחסור כי העוסקים בצורכי ציבור והחברים בתנועה הקדושה דגל התורה אשר נוסדה ע"י רבינו הגדול מרן הגרא"מ שך זצוק"ל ועמו מרנן ורבנן זיע"א ולהבחל"ח, והיא מונהגת ע"י רבותינו שליט"א ובראשם מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א ומרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שליט"א, מחוייבים במשנה הקפדה בהנהגתם ובכלל זה להמליך חברו בנחת".

עוד כתבו הרבנים: "והנה מתפרסמים ומפרסמים לאחרונה דברים שהם בבחינת ארור מכה רעהו בסתר (חפץ חיים כלל א', ח), וביותר כי בפרסומים אלו פוגעים ברבנים ובת"ח המוסרים כבר שנים רבות מזמנם עבור דגל התורה. ומדברים שבעיקרם בפרסום מגיעים לדברים בקום ועשה ח"ו בכל מיני אופנים (חפץ חיים כלל ח, יב).

"ועל זה באנו למחות באותם שעוסקים בדברים אלו, כי זו דרך לעקור תורה ולא דרך דגל התורה, ולהתחנן לפניהם שלא יעשו כדברים כאלה ח"ו, אלא יזכו להיות בבחינת אוהב טהר לב חן שפתיו רעהו מלך, (משלי כב, יא)".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר