מחקר: שינה אחר הצהריים מגבירה את הסיכון לשבץ מוחי

מסתובבים בינינו כמה ברי מזל שישנים 9 שעות בלילה או תופסים איזה שנ"צ חטוף מדי יום. אנו שבים הביתה לקראת ערב ולא נותר לנו אלא לקנא. אבל, מסתבר ששינה מרובה לא מועילה לבריאות המוח (בריאות)

אביטל לוי | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

מחקר סיני שפורסם בכתב העת "Neurology", הראה כי בקרב אנשים המדווחים על שינה של יותר מתשע שעות בלילה או נוטלים תנומות ארוכות במהלך היום, קיים סיכון מוגבר לקבל שבץ מוחי בשלב מאוחר יותר בחיים.

בניסוי, נבדקו הרגלי השינה של 31,750 מבוגרים בריאים, במשך שש שנים. הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 61.7 והם נשאלו כמה שעות הם ישנים בלילה ובאיזו תדירות הם ישנים במהלך היום ובמשך כמה זמן.

התוצאות הראו כי אלה שישנו יותר מתשע שעות בלילה היו בעלי סיכון גבוה יותר ב-23 אחוזים לעבור אירוע מוחי בזמן מאוחר יותר.

בנוסף לכך, אנשים שנמנמו בתדירות גבוהה במשך היום, במשך יותר מ-90 דקות, היו בעלי סיכון גבוה ב-25 אחוזים ללקות בשבץ מוחי בשנים מאוחרות יותר, בהשוואה לאנשים שנמנמו במשך פחות מחצי שעה.

אלו שנהגו "לתפוס" תנומות ארוכות במהלך היום וישנו יותר שעות בלילה, היו גם בסיכון גבוה יותר ב-85 אחוזים ללקות בשבץ מוחי בעתיד, בהשוואה לאנשים שישנו פחות משמונה שעות בלילה וישנו פחות במהלך היום.

עם זאת, המטוטלת מסתובבת בשני הכיוונים, שכן אנשים שדיווחו על קיום הרגלי שינה ירודים, היו גם הם בסיכון של 29 אחוזים לסבול משבץ מוחי, בהשוואה לאנשים שאמרו שהם ישנים כראוי.

מחבר המחקר, שיאומין ג'אנג, מאוניברסיטת "Huazhong" למדע וטכנולוגיה בווהאן, סין, אמר שנדרש מחקר נוסף בכדי להבין את הקשר בין שינה לשבץ.

"אולם מחקרים קודמים הראו כי לאלו הישנים זמן ממושך ביום ובלילה, יש שינויים לא טובים ברמות הכולסטרול והיקף המותניים שלהם גדל - שני גורמי סיכון לשבץ מוחי", אמר.

"בנוסף, נמנום ושינה ארוכים עשויים להצביע על אורח חיים בלתי פעיל, הקשור גם לעליה בסיכון לשבץ מוחי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר