"שיתוק שינה": מהו וכיצד עליכם לטפל בו?

התעוררתם פעם ולא הצלחתם לזוז או לדבר במשך מספר דקות? כנראה חוויתם "שיתוק שינה". החוויה הזו אינה מסוכנת, אך היא יכולה להיות לא נעימה ואפילו מפחידה. הנה כל המידע עליה (בריאות)

אביטל לוי | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

שיתוק שינה נוטה להשפיע על בני נוער וצעירים, יותר מאשר אצל אנשים מבוגרים, אולם הוא יכול לתקוף אנשים בכל הגילאים. ההערכה היא כי עד שישה אחוזים מהאוכלוסיה יחוו שיתוק שינה במהלך חייהם, באופן חד פעמי או בקביעות.

אנשים הסובלים משיתוק שינה באופן קבוע, נוטים לעבור זאת כל כמה חודשים או אפילו שבועות, תלוי בחומרת המצב.

מהם הסימפטומים של שיתוק שינה?

הסימפטום השכיח ביותר של שיתוק שינה הוא חוסר היכולת לדבר או לזוז מיד לאחר היקיצה, אולם השיתוק יכול להתרחש גם לפני השינה. התחושה נמשכת בדרך כלל רק כמה שניות או לכל היותר דקה, אך יש אנשים הטוענים כי לא הצליחו לזוז במשך מספר דקות, בכל התקף. אחרים גם דיווחו על הזיות במהלך שיתוק שינה, אך זו אחת מתופעות הלוואי הפחות נפוצות של התופעה.

מדוע זה קורה?

ישנן כמה סיבות לכך שאדם עשוי לסבול משיתוק שינה, אך הנפוצה ביותר היא חוסר בשינה או נדודי שינה.
כשאתם ישנים, הגיוני שהשרירים בגופכם ישותקו. עם זאת, כשאתם מתעוררים הם אמורים לחזור לפעילות שגרתית. כשזה לא קורה ואינכם יכולים לזוז או לדבר, אתם חווים שיתוק שינה.

אנשים הסובלים מדפוסי שינה לא שגרתיים ולא סדירים וכאלה הסובלים מנרקולפסיה (מצב נדיר המאופיין בהתקפי שינה עמוקה בלתי נשלטים) נמצאים גם הם בסיכון גבוה יותר לסבול מהבעיה.

כיצד מטפלים בו?

ניתן לטפל בשיתוק שינה בדרכים שונות, כך שאם סבלתם מכך, הסירו דאגה מלבכם מכיוון שיש המון דברים שתוכלו לעשות בנידון: הראשון דומה לאופן בו אתם עשויים לטפל בנדודי שינה - על ידי יצירת סביבת שינה טובה יותר לעצמכם הכוללת חדר חשוך, מזרן נוח וביצוע פעולות במהלך היום העשויות לעייף אתכם, כמו פעילות גופנית.

מומלץ גם לא לצרוך קפאין קרוב לזמן השינה, תוך כדי צמצום צריכת האלכוהול והניקוטין.

אם שיתוק השינה שלכם חמור במיוחד, היוועצו ברופא המשפחה שלכם שרשאי לרשום לכם תרופות שישנו את אופן ריצוד העיניים השינתי שלכם ויקלו על עבודת השרירים שלכם בזמן ההתעוררות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר