'הלכת אוריך'

עמית חדד ל'כיכר': "זה הישג היסטורי; חזר האמון בביה"מ"

עמית חדד, שייצג את יועציו של נתניהו, מסביר בראיון מרתק ל'כיכר', מה ההישג הגדול, איך זה ישפיע דווקא על האנשים הפשוטים ועל האמון שחזר לו בבתי המשפט במדינה (חדשות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
עורך דין עמית חדד (צילום: שי גבריאלי)

בית המשפט העליון קיבל הבוקר (רביעי) באופן חלקי את בקשת הרשות לערעור שהגישו יועצי נתניהו, על ההחלטה למתן צווים לחיפוש במכשירי הטלפון הניידים שלהם. מי שהביא את ההישג, עורך הדין עמית חדד, מסביר בראיון ל'כיכר השבת', למהאלו שהרוויחו מכך, הם בעיקר האזרחים הפשוטים.

בפתח דבריו מסביר עורך הדין מה ההישג התקדימי והמהפכני שהוא הצליח להשיג בבית המשפט העליון: "הלכת אוריך", אומרת כי ניתן לבחון פגמים במהלך חקירת המשטרה וזה חלק מסל השיקולים שבית המשפט צריך לשקול האם הוא נותן צו או לא".

"בית המשפט העליון הבהיר באופן הכי ברור, כי אפשר לפסול ראיות בשלב החקירה ולא צריך להמתין לסוף החקירה מדובר על ביצור מחדש של זכויות החשודים והנחקרים, זהו פסק דין תקימי, לכן בית המשפט העליון דן בזה בגלגול השלישי".

מדובר בפסק דין תקדימי, מדוע זה נקבע על שמו של יונתן אוריך?

"זו סיבה טכנית בלבד ולא מרמזת על רמת הבכירות. מכיוון שלפי הסדר האלפבתי הוא היה רשום בתור המערער הראשון לכן ההלכה התקדימית נקבעה לדורות על שמו, בקלות זה היה יכול להיות על שמו של עופר גולן".

תחילת הסיפור

לפני כמה חודשים, במערכת הבחירות האחרונה, צילמו היועצים של נתניהו סרטון מתחת לביתו של עד המדינה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. בסרטון רואים רכב ברסלב שמצטט את פילבר בראיון רדיפוני מדבר בלהט בעד ראש הממשלה.

ארבעת החשודים שנעצרו במעורבות בביצוע עבירת הטרדת העד פילבר היו; יונתן אוריך, עופר גולן, יוסי שלם וישראל איינהורן .

עמית חדד מוסיף: "המשטרה הייתה בטראומה מחקירתו של העד בפרשת הצוללות מיקי גנור (שחזר בו מההסכם של עד המדינה. ח"ב), וזה מה שהביא אותה ככל הנראה להחמיר בעבירה פעוטה כזו".

"אך מתברר שפילבר כלל לא הוטרד מהעניין, כי הוא לא היה בבית וזה לא הטריד אותו בכלל, אך כאמור המשטרה הייתה בלחץ".

במהלך חקירת המשטרה, המשטרה הזמינה את כל הארבעה לחקירה. אך עוד לפני שהם התיישבו בחדר החקירות. החוקר שאל אותם, "איפה הטלפון שלך" אז עופר גולן ענה שזה ברכב, להפתעתו, החוקר מצווה עליו להביא את הנייד מהרכב והחל לחטט לו בזה וכך הוא עשה גם ליתר החשודים".

יועצי נתניהו התברכו אצל מרן שר התורה

הדבר הלא חוקי שנעשה, גרם לגולן ולאוריך לשכור את שירותיהם של עורכי הדין עמית חדד ונועה מילשטיין ממשרד חדד רוט שנהר ושות', בכדי שייצגו אותם מול המשרה.

עורכי הדין הגישו תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב אך בית המשפט דחה את הערר שהגישו הארבעה נגד החלטת בית המשפט השלום ובחר שלא להתערב בהחלטה לאפשר למשטרה לבצע "חיפוש כירורגי" בטלפונים של היועצים.

אתה הגשת את התביעה הראשונית לבית המשפט?

"אני פניתי ראשית ליועץ המשפטי לממשלה וטענתי בפניו כי יש פגמים חמורים במהלך החקירה. המשטרה פנתה 'בדיעבד' לבית המשפט וניסתה להכשיר את המהלך שעשתה על ידי נתינת צו מבית המשפט. במהלך המשפט חקרנו את חוקרי המשטרה והוכחנו את הטענות שלנו לגבי הפגמים החמורים בחקירה. למרות זאת, בית המשפט החליט לספק למשטרה את הצו".

"אנחנו החלטנו לא לוותר והלכנו לערעור בבית המשפט המחוזי, אך גם המחוזי פסק כמו השלום שלמרות הפגמים הוא מאשר את הצו. כשהגענו ל'עליון', השופט יוסף אלרון שלא מדובר בפגמים קלים אלא בפגמים חמורים והחזיר אותנו לבית המשפט השלום".

איך שופט העליון הסביר את מעשי המשטרה?

"השופט מתח בהחלטתו ביקורת חריפה מאוד על המשטרה ועל התנהלות המדינה בסיפור. יחד עם זאת על בתי המשפט השלום והמחוזי הוא אמר שהיה להם החלטה שגויה אך זה יכול לקרות".

עוה"ד נעה מילשטטין. (צילום: שי גבריאלי)

"צריך להבין, השופט של השלום והמחוזי הם שגו שגיאה מובנת מכיוון שלא הייתה הלכה כזו. היום, נקבע תקדים, זה הפעם הראשונה שבית המשפט העליון מאשר להכניס את כל הפגמים למארג השיקולים של השופט ומעתה ואיך כל בתי המשפט יישמו את ההלכה שנקבעה".

הקביעה התקדימית הזו תשפיע על החקירה של היועצים?

"בוודאי, זה רק מראה שמדובר בסיפור אזוטרי שהמשטרה ניסתה לנפח. כי בית המשפט אומר שמדובר באירוע קטן, שולי ומגודר, הוא מוציא את כל האוויר החם מהבלון הזה שאנחנו מסתובבים איתו תקופה ארוכה מאוד"

"אך יותר מזה יש פה השפעה על הזכויות של כל האזרחים במדינת ישראל. אם עד היום, המשטרה לא הייתה מבקשת, והיא הייתה פועלת כמו שהיא רוצה, עכשיו היא תחשוב כמה פעמים. מדובר פה בבשורה גדולה".

אתה מייצג גם את ראש הממשלה, האם האמון בבתי המשפט חזר בעקבות הפסיקה התקדימית?

"יש לי יותר אימון כיום בבית המשפט העליון ואני רוצה לשלוח צרור ברכות לכבוד השופט אלרון שידע להסתכל על הדברים כפי שהם ובצורה אמיתית כפי שלא היה פה הרבה זמן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר