השופטים נוטים שלא להתערב

הנשיאה חיות ב'בג"ץ נתניהו': "נחכה לתוצאות הבחירות"

החל הדיון בבג"ץ בעתירה שהוגשה על ידי עמותות שמאל, בדרישה לאסור על נתניהו להרכיב בעתיד ממשלה, בגלל מצבו המשפטי. מדברי השופטים נראה שלא יתערבו בנושא; החלטה - בהמשך (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ג' בטבת תש"פ | 31.12.19
(צילום: תומר נויברג, פלאש 90. וידאו: חיים גולדברג, כיכר השבת)

מתיחות במערכת הפוליטית: בג"צ התכנס היום (שלישי) כדי להחליט האם הוא מתכוון להתערב בזירה הפוליטית ולמנוע מנתניהו את היכולת לקבל את האפשרות להקים את הממשלה הבאה במקרה וייבחר, בשל כתבי האישום נגדו.

הדיון בנושא מתקיים בהרכב של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, המשנה שלה השופט חנן מלצר והשופט עוזי פוגלמן, בעקבות עתירה שהגישו אנשי שמאל בנושא.

במקביל, מתקיימת הפגנה של עשרות מתנגדי ההתערבות של בג"צ מול בית המשפט העליון, כשהמפגינים קוראים "העם הוא הריבון" ו"רק העם יחליט". המפגינים החלו בשלב כלשהו לצעוד לכיוון בית המשפט העליון כשהם מפגינים מול המאבטחים בכניסה למקום.

על פי העתירה, דורשים "אנשי הרוח" שחתומים עליה, כי בג"צ יאסור על ח"כ שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות עם קלון להקים ממשלה. מנגד נתניהו ותומכיו טוענים, כי התערבות כזו של בג"צ בעייתית במיוחד ותפגע ברצון העם לבחור מי ינהיג אותו.

הנשיאה חיות הסתייגה כבר בפתח דבריה ואמרה: "זו סוגיה שאנו דנים בה בשאלה מקדמית - האם בית המשפט או היועץ המשפטי לממשלה אמורים לדון ולהכריע בשאלות המהותיות שנידונות כאן".

נראה כי נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות מתכוונת לדחות את העתירה לחלוטין בטענה ש"אין הוראת חוק שמונעת מנתניהו להתמודד בבחירות. אנחנו לא יודעים מה תהיינה תוצאות הבחירות ולאחר הבחירות הכדור יעבור לנשיא המדינה", כשהיא תוהה מדוע לעסוק כעת בסוגיה ולא להמתין לתוצאות הבחירות.

הדיון בבגצ הבוקר. צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת

על פי הערכות, בג"צ לא ישוש לאכול את "תפוח האדמה הלוהט" שהוגש לפתחו, גם בשל הרצון שלא לפגוע באמון הציבור בבית המשפט ובשל הרגישות הפוליטית הרבה של הסוגיה. כמו כן, צפוי בג"צ להרחיב ככל הנראה את הרכב השופטים משלושה לתשעה וזאת כדי להסיר את הטענות כי הרכב קטן בעייתי עבור סוגיה משמעותית כל כך.

הלכת 'דרעי-פנחסי' חייבה שר שנגדו הוגש כתב אישום להתפטר מתפקידו. ואולם, החוק משאיר את הסוגיה פתוחה במקרה שמדובר בראש ממשלה. עתירה שדרשה לחייב את ראש הממשלה בנימין נתניהו להתפטר מתפקידו כראש הממשלה גרמה לנתניהו להתפטר מתפקידי השרים שלו, אך בג"ץ נמנע מלהורות לו להתפטר מתפקידו כראש ממשלה.

על פי ההערכה, הדיון ייפתח בשאלה אם זה בכלל תפקידו של בג"ץ להכריע בנושא הרגיש. השופט עופר גרוסקופף ביקש באחרונה מהיועץ המשפטי לממשלה תגובה מקדמית לעתירות, אך מנדבליט נמנע מהכרעה בשאלה זו בטענה שמדובר בסוגיה תיאורטית בלבד.

נאום נתניהו לפני יומיים

בעמדה שהגישה מחלקת הבג"צים נכתב כי אם לבסוף כן יחליט בית המשפט לדון בסוגיה החוקתית הכבדה והרגישה, יגיש מנדבליט חוות דעת מטעמו. היועץ ביקש מבג"ץ בינתיים להכריע רק בשאלה אם בכלל לדון בלב העתירה או לדחות אותה על הסף בשל העיתוי הרגיש: "עצם השאלה האם על בית המשפט לדון ולהכריע עתה בסוגיה שבמוקד - מבלי להידרש לסוגיה גופה - היא כשלעצמה שאלה כבדת משקל, מורכבת ורגישה, ולפיכך יש להידרש אליה בשלב מקדמי ונפרד, טרם בירור העתירה. לנוכח זאת, היועץ המשפטי לממשלה מבקש כי הדיון שיקיים בית המשפט בעתירה יהיה ביחס לשאלה אם לדחות את העתירה על-הסף או לדון בה לגופה".

נתניהו ממשיך לפרסם בימים האחרונים מסרים נגד התערבות בג"ץ בסוגיה. בסרטון שפרסם ערב הדיון בבג"ץ טען כי "יש מי שמנסים לגרור את בית המשפט העליון לתוך המגרש הפוליטי כדי שיכפיש ויסכל משפטית את המועמדות שלי לראשות הממשלה. אני לא מעלה על דעתי שבית המשפט העליון של מדינת ישראל יפול לתוך המלכודת הזאת. בדמוקרטיה מי שמחליט מי ינהיג את העם זה רק העם ולא אף אחד אחר. כך תמיד היה וכך תמיד יהיה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר