המקרה נחקר

ה'סוכן' נשלח לעומק האויב בשביל... טחינה

המשטרה הצבאית חוקרת מקרים של הוצאת מבצע צבאי, תוך שימוש במשאבי צה"ל, לצורך מטרות פרטיות - דוגמת הבאת טחינה פלסטינית למפקד יחידה 504, מכפרים בשטחים (צבא)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Moshe Shai/FLASH90)

קצין ותיק הפועל ביחידה 504 שמפעילה סוכנים בשטח האויב, התבקש על ידי הפיקוד הבכיר של היחידה - לשלוח סוכן בכיר שפועל בשטחים רק כדי לקנות עבור המפקד מאחד הכפרים בשטחים צנצנות של טחינה מתוצרת עצמית. המקרה החריג והמקומם נחשף הערב (חמישי) בתוכנית "עובדה".

המפקדים ביחידה טענו שהרכישה במקרה זה הייתה "על הדרך" בלבד ובמסגרת מבצע קיים, אך מפעיל הסוכנים טען כי הפקודה הייתה להוציא את המבצע הזה לדרך למטרה אחת בלבד: להביא טחינה פלסטינית לקצין מודיעין ראשי, תא"ל יובל שמעוני. "זה נראה לי הזוי ולכן החלטתי לחכות כמה ימים כדי שאוכל לחבר למבצע גם מטרה שנחוצה ממש", אמר מפעיל הסוכנים.

הטחינה אכן נקנתה על ידי הסוכן המקומי ובצה"ל בדקו שהטחינה שיועדה למפקד היחידה אינה ממולכדת.

כעבור כמה שבועות פנה אותו מפעיל סוכנים למשטרה הצבאית החוקרת והתלונן על הנושא. לאחר שהחקירה החלה הציעה שוב אחד המפקדים ביחידה לשמעוני כי יביא לו טחינה פלסטינית מבלי שהשניים ידעו על החקירה שמתנהלת כבר מאחורי גבם.

חוקרי מצ"ח הורו לקצין שהתלונן לאפשר גם למבצע השני לצאת לדרך, כדי לבסס את תיק החקירה וסוכן נשלח בקיץ האחרון שוב כדי להביא כמות גדולה של טחינה מכפר בשטחים.

במקרה השני, לטענת 'עובדה' היה ברור כי לא הייתה מטרה מבצעית להבאת הטחינה מלבד התחנפות לשמעוני ששילם מכיסו על הטחינה. שמעוני טען לאחר מכן כי לא ידע שהוציאו מבצע במיוחד כדי להביא לו את הטחינה המיוחלת.

מדובר צה"ל נמסר: "הכתבה מתייחסת לאירועים חמורים, שאינם עולים בקנה אחד עם רוח צה״ל והנורמה הערכית המצופה מקצינים בצה"ל. לפני מספר חודשים פנה קצין באגף המודיעין למשטרה הצבאית החוקרת בתלונה על שימוש במשאבי יחידה מסווגת, תוך חריגה מהכללים המחייבים ביחידה. לאחר בחינת התלונה החליטה הפרקליטות הצבאית, כי האירוע ייחקר באמצעות קצין בודק".

"עם קבלת ההנחיה, החליט ראש אמ"ן על מינוי קצין בודק בדרגת תא"ל במיל' שיוביל בדיקה מעמיקה ונוקבת. הבדיקה מתנהלת באופן מעמיק ויסודי, מזה מספר שבועות ותסתיים בזמן הקרוב. עם סיומה יוצגו ממצאיה לגורמים הפיקודיים והמשפטיים הרלוונטיים. אם ימצא כשל ערכי - הוא יטופל במלוא החומרה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר