בפעם השלישית: נדחה ערעור אם על הכרזת בנה כבר אימוץ

מאז נולד בנה לפני כשש וחצי שנים נאבקת האם להעבירו למשמורתה ללא הצלחה. בית המשפט המחוזי קבע לאחרונה שאין לה מסוגלות הורית לגדל את בנה ולא ניכר שיחול שינוי במצב בעתיד הקרוב (משפט)

אילוסטרציה (צילום: Michał Parzuchowski on Unsplash)

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה לאחרונה ערעור של אם על הכרזת בנה כבר אימוץ. האם, שבנה הועבר למשפחה אומנת בסמוך ללידתו, טענה שבנה נלקח ממנה ללא הצדקה לאחר שרשויות הרווחה סברו בטעות שהיא סובלת ממחלה נפשית. בית המשפט קבע שאין לה את היכולות הדרושות להתמודדות עם המורכבות שבהעברת הילד לחזקתה תוך ניתוקו ממשפחתו הפסיכולוגית.

הילד נולד ב-2013 לאמו. לאחר הלידה הוא שהה בבית החולים כשלושה שבועות ומשם הועבר למשפחת אומנה ושם הוא גדל עד היום. בינו לבין אמו מתקיימים מפגשים במרכז קשר. לאם שלושה ילדים גדולים יותר שהוצאו לאימוץ.

כשהיה בן שנה הגיש היועץ המשפטי לממשלה בקשה להכריז על הילד כבר אימוץ כלפי אמו. בית המשפט קיבל את עמדת המומחים שמונו בתיק שלפיה לאם אין מסוגלות לגדל את ילדה ולא הוכח סיכוי לשינוי המצב בעתיד הנראה לעין. בנסיבות אלה הוא הכריז על הילד כבר אימוץ. האם ערערה על פסק הדין והוסכם על מינוי מומחה לבחינה נוספת של יכולותיה ההוריות.

המומחה סבר כי מסוגלותה של האם אינה מספקת לאור קשייה הרגשיים וחוסר יכולתה לראות את צרכיו של הילד במנותק מצרכיה. בהתאם, הכריז בית המשפט בפעם השנייה על הילד כבר אימוץ.

במסגרת ערעור נוסף שהגישה האם הוסכם שהאם תקבל הדרכה הורית והתיק הוחזר לבית המשפט למשפחה. בפסק דין שלישי במספר הכריז בית המשפט על הקטין בר אימוץ. עם זאת, נקבע כי האימוץ יהיה פתוח ויתקיימו מפגשים בין האם לבנה.

האם לא ויתרה וערערה על פסק הדין. היא טענה כי ההחלטה להוציא את בנה מחזקתה לאחר לידתו הייתה מוטעית ונבעה מחשיבה סטראוטיפית שלפיה היא סובלת ממחלה פסיכיאטרית כרונית, מה שאינו נכון.

עוד היא ציינה כי במשך כל תקופת ההליכים הוכיחה שינוי בהתנהגותה ובמצבה והיא יכולה לגדל את בנה.

מנגד טען היועץ המשפטי לממשלה כי גם לאחר שניתנה לאם הדרכה הורית אין שינוי משמעותי ביכולות ההוריות שלה.

נזק בלתי הפיך

השופט סארי ג׳יוסי מבית המשפט המחוזי בחיפה דחה את הערעור.

״במצב שאליו נקלענו, גם עקב חלוף הזמן, העברת הקטין לחזקת האם תביא לניתוקו ממשפחת האומנה בה גדל כמעט מיום היוולדו. מצב זה מציב את הקטין בפני סיכון לנזק בלתי הפיך, ועל מנת שניתן יהיה לאיין סיכון זה, דרוש הורה עם יכולות רגשיות גבוהות וכוחות אגו מפותחים, שיוכל לעזור לקטין להתמודד עם האבל והטראומה שבניתוק. כל אלו, לצערי הרב, אינם קיימים אצל האם״, כתב.

השופט הדגיש כי במהלך חקירתו של המומחה הוא התייחס לכך שנדרשות יכולות של ״סופר אמא״ על מנת לנטרל את הנזק החמור שייגרם לקטין עקב הוצאתו ממשפחת האומנה. בהקשר זה ציין השופט כי כשנשאלה האם במהלך טיפול כיצד תסייע לקטין להתמודד עם הניתוק ממשפחת האומנה היא הציעה להעסיק אותו בביתה ולבודד אותו מגורמים חיצוניים עד שיתרגל למצב החדש.

בנסיבות אלה הותיר השופט את ההכרזה על הקטין כבר אימוץ על כנה. השופטות אספרנצה אלון ושושנה שטמר הצטרפו לפסק הדין.

  • ב״כ המערערת: עו"ד א' פ' בנימין, עו"ד ס' חורי
  • ב״כ המשיב: עו"ד מ' קפלן

עו״ד מורן רחמים-הריס עוסק/ת ב- דיני משפחה

** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה פורסמה באתר המשפט הישראלי "פסקדין"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר