סוער באיראן

שגריר בריטניה נעצר לחקירה; טראמפ עודד את המפגינים

שגריר בריטניה באיראן, רוברט מקייר, נעצר למשך מספר שעות, לאחר שצילם מפגינים ו"הסית" נגד המשטר. נשיא ארה"ב טראמפ צייץ בפרסית מסר למפגינים: "מקבלים השראה מאומץ ליבכם" (עולם)

ההפגנה באיראן, אמש (צילום: מתוך טוויטר)

שגריר בריטניה באיראן, רוברט מקייר, נעצר אמש (מוצאי שבת) למשך מספר שעות, במהלך המחאה נגד השלטון באיראן, בעקבות הפלת המטוס האוקראיני, וזאת לאחר שהמשטר האיראני הודה כי טיל שנורה בשוגג הפיל את מטוס הנוסעים.

כלי התקשורת באיראן דיווחו כי השגריר צילם את ההפגנה ו"הסית" מפגינים ובעקבת כך עוכב לחקירה.

שר החוץ הבריטי דומיניק ראב אמר כי מעצר השגריר הוא "הפרה בוטה של החוק הבינלאומי". לדבריו, "הממשל האיראני על פרשת דרכים, הוא יכול להמשיך לצעוד לעבד נידוי ובידוד פוליטי וכלכלי, או לנקוט צעדים להרגעת המתיחות ולהיות מעורב בדרך דיפלומטית".

אמש, כאמור, יצאו אלפי מפגינים לרחובות טהרן וערים נוספות באיראן, ומחו נגד משמרות המהפכה בשל הפלת המטוס. "משמרות המהפכה הם בושה", קראו המפגינים, "לכו מהמדינה". המפגינים הוסיפו וקראו להתפטרותו של המנהיג העליון, עלי חמינאי, ודרשו להעמיד לדין את האחראים להפלת המטוס.

נשיא ארצות-הברית, דונלד טראמפ, פרסם ציוץ בשפה הפרסית, בו הביע תמיכה במפגינים האיראניים: "תמיד נעמוד לצדכם, אנו עוקבים מקרוב אחר מחאותיכם, ומקבלים השראה מאומץ ליבכם".

בציוץ נוסף בפרסית, פנה טראמפ למשמרות המהפכה, וכתב: "המשטר באיראן חייב לאפשר לארגוני זכויות אדם לפקח על האירועים בהפגנות המחאה ולדווח מהשטח. לא ייתכן עוד טבח במפגינים לא אלימים, העולם צופה".

בין 176 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על המטוס שהופל על ידי האיראנים, לטענתם בשל "טעות אנוש", היו גם 82 נוסעים איראנים.

בסוכנות הידיעות רויטרס צוטטו איראנית שאמרה להם בשיחת טלפון: "הם היו כל כך זהירים כדי לא להרוג אמריקנים בנקמה שלהם על סולימאני. אבל הם לא סגרו את שדה התעופה? זה מראה כמה אכפת למשטר מהאיראנים".

בתגובה להודעת משמרות המהפכה כי מדובר היה ב"טעות אנוש בלתי מכוונת" אמר אחד המפגינים לרויטרס: "מה זה אומר? הם הסתירו את הידיעה הטראגית העצומה הזאת במשך ימים רק כדי להתאבל על סולימאני. תתביישו לכם".

מוקדם יותר היום, האיראנים הסבירו כי המטוס טס קרוב לאתר צבאי רגיש השייך לכוחות מובחרים במשמרות המהפכה ועורר "רגישות גבוהה יותר במערכות ההגנה האווירית".

נשיא איראן חסן רוחאני כתב בטוויטר כי "הרפובליקה האיסלאמית של איראן מביעה צער עמוק על הטעות ההרסנית הזו, המחשבות והתפילות שלנו נתונות לכל המשפחות האבלות".

שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף צייץ: "יום עצוב. תוצאות החקירה הפנימית של הצבא שלנו מראות כי בעקבות טעות אנוש, בזמן משבר שנוצר בעקבות ההרפתקנות האמריקנית, קרה האסון. אנו שולחים את התנצלותנו ואת תנחומינו לעם שלנו, למשפחות הקורבנות ולשאר המדינות שהושפעו מהאירוע".

מפקד חיל האוויר במשמרות המהפכה, אמיר עלי חאג'יזאדה, הסביר כי "מערכת ההגנה האווירית שלנו שלחה אות למטוס, ואחרי עשר שניות שלא התקבלה תגובה - הוחלט להפילו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר