התורה ניצחה • מרגש

אחרי 90 שנה: ב'שערי חסד' סוגרים מעגל

בשכונת 'שערי חסד' הירושלמית, יחגגו הערב את סיום הש"ס, אך בשונה מרוב קהילות עם ישראל, בשערי חסד יש מטען היסטורי עם סיומי הש"ס ובפרט שהסיום ייערך ב.. גימנסיה (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
מההכנות לאירוע (צילום: ללא קרדיט)

אירועים רבים של סיום הש"ס מלווים את הציבור החרדי בשבועות האחרונים, אך הערב (ראשון), יחגגו בשכונת שערי חסד הירושלמית סיום הש"ס מיוחד שיסגור מעגל של תשעים שנה.

הערב, ייערך סיום הש"ס של השכונות המיתולוגיות 'שערי חסד' ו'רחביה', כאשר הסיום יתקיים לראשונה בהיסטוריה דווקא באולם ה...גימנסיה העברית ברחביה, מוסד שהיווה במשך שנות דור את מעוז החילוניות וההתרסה החינוכית שפערה פרצות בחומות היישוב הישן וגדולי ישראל לחמו נגדה בחרב ובחנית.

ההזמנה לסיום

הגימנסיה בירושלים נפתחה ביום ראשון י' טבת תרס"ט ינואר 1909, כאשר בין מייסדיה נמנה 'מחייה השפה העברית',אליעזר בן יהודה.

מטבע הדברים, המקום גרר מאבק אדיר מצד הציבור החרדי שנלחם על פרצות החינוך שפגעו בקדושתה של העיר, אולם הגימנסיה במיקומה שנמצא במרכז השכונה, סימנה את היותה של שכונת 'רחביה' אזור יוקרה למשפחות מהמעמד העליון שבחרו בלימודים במקום.

סיום הש"ס של המחזור השני

לפני 90 שנה אירחה שכונת שערי חסד את 'סיום הש"ס' ממחזור לימוד הדף היומי השני, כאשר בית כנסת 'הגר"א', אירח את הסיום הגדול של בני ארץ ישראל.

סיום הש"ס לבני חו"ל נערך בהיכל ישיבת 'חכמי לובלין', זה היה הסיום ראשון לאחר פטירתו הפתאומית של מייסד הרעיון ומחוללו רבי מאיר שפירא זצוק"ל.

העיתונות דיווחה על האירוע

בירושלים נערך הסיום הגדול כאמור, בהיכל בית כנסת הגר"א, בהשתתפות כל גדולי ירושלים, בפתח החגיגה נאמרה תפילה להצלת שלמה בן-יוסף (מראשוני פעילי המחתרות הועלה ע"י הבריטים לגרדום).

את ההדרן על הש"ס, אמר מי שהיה מראשי 'נטורי קרתא', מרן הגאון רבי יוסף צבי דושינסקי זצוק"ל בעוד רבי משה בלוי, מנהיג אגודת ישראל בירושלים, נשא נאום ובו העלה זכרונות מרבי מאיר שפירא.

למחרת, נערך באותו מקום מעמד תחילת לימוד המחזור השלישי על ידי הגאון רבי זליג ראובן בנגיס. זצוק"ל גאב"ד ירושלים, במעמדות שנערכו בצמצום עקב העוצר שהוכרז על ידי הבריטים מחשש למהומות עקב הוצאתו להורג של אותו שלמה בן יוסף.

העיתונות דיווחה על האירוע

בין דמויות ההוד של השכונה בלטו כמעט כל גאוני ירושלים, מרן הרב מטשעבין זצוק"ל, רבי זעליג ראובן בענגיס, מרן הגרש"ז אויערבאך זצוק"ל, רבי שלום שבדרון, רבי אברהם יצחק רוזנטל זצוק"ל ודמויות הוד כמו רבי בצלאל ה'חלבן' ושאר צדיקי עליון.

סיום הש"ס המרגש של מנדי, שחלה בטרשת - בארה"ב (מתוך השידור החי)

באופן היסטורי ובסגירת מעגל מרגשת, מתקיים הערב סיום ענק בהיכל הגימנסיה, כאשר המעוז הופך למרכז התורה בסיום ענק בהשתתפות רבני העיר וחברי מועצת העיר ירושלים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר