טור פרידה

דמעות על ירושלמי אמיתי // הרב ישראל גליס

"אברהם יוסף", כך קראנו לו. הוא היה חבר, ידיד אישי ואמיתי. הוא היה מרים טלפון ונוזף בך או מחמיא על מה שאמרתי או כתבתי, ותמיד בחן ובהערת חבר. קשה עליי הפרידה (מאמרים)

הרב ישראל גליס | כיכר השבת |
הרב לייזרזון זצ"ל (צילום: Yossi Zamir/Flash90)

"אברהם יוסף", כך קראנו לו. הוא היה חבר, ידיד אישי ואמיתי.

הוא היה מרים טלפון ונוזף בך או מחמיא על מה שאמרתי או כתבתי, ותמיד בחן ובהערת חבר.

יצאתי לבית העלמין בעצם ימי השבעה, לעמוד ליד ציון קברו המוקף בכל בני המשפחה ש'אברהם יוסף' כל כך דאג להם ולא להאמין שאברהם יוסף נמצא כאן מתחת לאדמה.

קשה עלי הפרידה, אכן...

אני מכיר את אברהם יוסף למעלה מחמישים שנה, החל מהבית של הרב רפאל סולבייצ'יק זצ"ל, ברחוב שטראוס, בישיבות לתוך הלילה עם הרב ידידיה וינר זצ"ל ולהבדיל לחיים הרב משה פרנק. כולם היו בלאט העשייה, איך ממגרים את תופעת ניתוחי המתים, תוך כדי דיון ומחשבות היו מגיעים ר' יהושע לפידות, מנחם גרילק ולהבדל לחיים עוד צעירים שהיו צריכים לבצע באישון לילה ולפנות בוקר את המשימות שהוטלו עליהם.

היו בתי דפוס שחיכו למוצא פיהם, אני כצעיר ירדתי עם אברהם יוסף להקטוגרף בניהולו של שרוליק ברנשטיין ושותפו לאריכות ימים ר' משה וקסלשטיין, שם הודפסו האגרות הדחופות לתושבי ירושלים בסטנסילים. עד היום רעש המכונות של לפנות בוקר עדיין מהדד באוזני, כשאברהם יוסף מתקן תוך כדי הדפסה דברים שצריכים תיקון כדי שישמע יותר ברור.

חלק אחר מהחברים ירדו לדפוס שמתחת לשכונת בתי הונגרים של קורנבליט והדפיסו את המודעות שניסח הרב ידידה וינר ז"ל עם ההערות המחכימות של אברהם יוסף ז"ל [קשה לכתוב ז"ל] ויסלחו לי אם שכחתי מישהו במערכה.

ישנן עוד פעולות שנעשו בהדרכתו של אברהם יוסף בעניין ניתוחי מתים שיבוא יום ויסופרו.

אברהם יוסף הגיע למטה הסודי כמדומני מטבריה, שם חי תקופה מסוימת ושם הוא הקים את הועד להגנת קודשי ישראל, שלחמה בנושא השבת נגד התחבורה הציבורית, תחנות דלק שהיו פתוחות בשבת ועוד.

שנים אחרי זה נפגשנו בפעילות של העלייה המפורסמת של עולי ברה"מ וגרוזיה. הוא הקים עם ד"ר הרב משה דוד לוינשטיין "ל את הועד לעליה וקליטה של אגודת ישראל. אנחנו, כצעירים, פעלנו תחת "פעילים יד לאחים" בראשות הרב שלום בער ליפשיץ ז"ל.

הרב מרדכי קרליץ לאריכות ימים שיחד עם אברהם יוסף ניהלו את חינוך העצמאי, היה בין הנחשונים יחד עם יוסי דייטש ומאיר כץ ועוד, לבנות בתי כנסת מתחת לעמודים: בבאר שבע, אשקלון, אשדוד, קרית ים, קרית מוצקין, עכו ועוד. אברהם יוסף היה דואג לרהט את בית הכנסת, זה היה שילוב מענין, בעוד הפעילים נתמכים על ידי האדמו"ר מסטאמר דרך ארגון "רב טוב", אגודת ישראל תומכת בריהוט וכל חפצי הקודש בבתי הכנסת שהקמנו, והיו הרבה פעמים שהיו לי שיחות תאום עם אברהם יוסף בעיקר בהכנסות ספרי תורה.

היה זה כשלארץ הגיע חכם רבי יעקב דברה שוולי, רבה של יהדות גרוזיה, בעוד אני מקבל את פניו בשדה, משלחת בראשות אברהם יוסף חיכתה לו במרכז קליטה במבשרת.

לימים הוא התמנה לחבר מועצת העיר. אבי, הרב יעקב גליס ז"ל, היה מנהל האגף לתרבות תורנית ונזקפת לזכותו של אברהם יוסף הרבה שיתופי פעולה מעשיים עם אבי ז"ל.

על המערכות בעיריית ירושלים, על קדושתה של ירושלים - אפשר לכתוב ספר, איך שאברהם יוסף לא ויתר על קוצו של יוד, והכל בשליחות דודו, מרן הגרש"ז אויערבך זצ"ל והאדמו"ר הלב שמחה זצ"ל, נפשו הייתה קשורה לאדמו"ר ופעל לפי הוראותיו.

אברהם יוסף סיפר לי רבות על שליחויות סודיות שנשלח אל גדולי הדור ואת הכל עשה בחכמה, בצניעות ובדרך ארץ. ממנו היה ניתן ללמוד איך שואלים שאלה גדול בתורה ואיך מיישמים את התשובה.

אני גר מעל כביש רמות, מדי שבת היה אברהם יוסף הולך רגלי מביתו שבשכונת מטרסדורף אל שכונת עזרת תורה, ויושב שעות בביתי וצופה בהפגנות תוך שהוא מביע את כעסו על התנהגות השוטרים ולמחרת היה מביא את דבריו למועצת העיר או מעל גבי עיתון המודיע.

הרבה מערכות ניהל אברהם יוסף בירושלים, ובכללם בין השאר ייזקף לזכותו גירוש התוכניות של הקמת אצטדיון בצפון ירושלים והקמת שכונה לבני תורה "רמת שלמה" על שם דודו הגרש"ז אויערבך.

הרבה שעות של הקלטות למגוון תוכניות עשיתי עם הרב אברהם יוסף זצ"ל: על שכונת שערי חסד, על מרן הרב שך, על מערכות היהדות, על תלמוד תורה עץ חיים, על הרבנים ביניהם הרב מטשיבין, שאברהם יוסף היה עולה כל שבת להבחן אצלו, על הפעילות המשותפת עם הרב מנחם פרוש ועוד. אני מקווה להשמיע את הדברים בהזדמנות הראשונה.

אברהם יוסף, לי תחסר אישית - בעצה, בשיחות בשעות לילה מאוחרות או סתם באמצע היום, מה דעתי על ענין מסוים ומיד שאני אשמע את דעתך...

אברהם יוסף, אהבנו את הנוכחות שלו ואת האמת שבו במערכות היהדות שהוא ניהל או היה חלק מרכזי בהם.

קשה לכתוב עליו!

נוח בשלום על משכבך, תעורר רחמי שמים שהקב"ה ייתן כוח וחכמה בידי העסקנים של היום שלא יכשלו ושיביאו את דבר ה' ברמה כמו שאתה הייתה אומר וצועק מעל כל במה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר