"דמעות בעיניים" • תיעוד

התרגשות שיא במרוקו: 'המלך הגיע' • צפו

אמש, נערך טקס מיוחד ומרשים של חנוכת המוזיאון היהודי במרוקו. מי שהגיע היה מלך מרוקו, אחד המשתתפים סיפר ל'כיכר', על השתלשלות האירוע וההתרגשות • צפו (בעולם)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
(צילום: הטלוויזיה המרוקאית)

מלך מרוקו, מוחמד השישי, הגיע אתמול (רביעי), לבקר ולחנוך את המוזיאון היהודי של מרוקו, הסיור והארוחה המשותפת נערכו במשך כמה שעות, כאשר הקהילה המרוקאית בארץ ובעולם התרגשו מהמחווה האדירה של המלך.

הביקור היה אתמול בעיר א-סאווירה, שם נחנך המוזיאון היהודי היכן שהיה בית הדין ובית הכנסת 'עטיה'. האירוע נדחה משנת 2018 ואתמול המלך הודיע באפן מפתיע ומהיר שהוא מחליט להגיע, כלומר, הוא הודיע ביום ראשון שהוא יגיע ביום רביעי למוזיאון.

במקום היו בין 30 ל-40 נכבדים שהיו בתוך בית הכנסת ועוד אלפי אנשים שהיו בחוץ ורצו לראות את המלך, אך מטעמי ביטחון כניסתם לא התאפשרה.

המכובדים היהודים היו; רבה של מרוקו, הרב יוסף ישראל, הרב דוד חנניה פינטו, רבה של ז'נבה, הרב יצחק דיין, נשיא הקהילה היהודית סרג' ברדוגו, והיועץ היהודי של המלך, שירה את יריית הפתיחה, אנדריי אזולאי.

אחד הנוכחים שהיה במקום מספר ל'כיכר השבת', את סדר ההשתלשלות: "זה היה אירוע מרגש מאין כמותו, אין לי דרך להעביר לך את הצמרמורת שהייתה לנו - היהודים".

"היועץ התקשר אליי שאני אגיע, ברגע שהמלך הגיע לכניסה למוזיאון, לפני שהוא נכנס מנהל הלשכה שלו צועק "תשימו מהר כיפות", זה היה מדהים כל המוסלמים חבשו מיד כיפות. המלך נכנס ישר לחדר איפה שהיה הבית כנסת, המלך נכנס ונעמד איפה שהיה ארון הקודש, והראו לו את הפעמונים והרימונים, לאחר מכן הלך לספרייה של בית הכנסת שם הסבירו לו בפרוטרוט מה זה תלמוד בבלי".

"אחר כך היה חזן יהודי ששר פסוק מהתהילים, ואז הרב בירך את הברכה המסורתית "הנותן תשועה למלכים", זה היה מדהים איך שהמלך פתח את ידיו בהתרגשות - כמו ב'פותח את ידיך' וכיוון שהתפילות של היהודים יתקבלו. לאחר מכן הוא עבר לראות את כל המוצגים, את הבגדים של היהודים, חנוכיות ושאר תשמישי קדושה".

"בסרטון שמצורף לכתבה אפשר לראות את הרב דוד אטדגי, המתגורר בז'נבה, מדבר עם המלך ומסביר לו על אחד שהיה שם שחיבר ספרים על מלכי מרוקו, המלך התרגש וסיפר שהוא קרא את הספרים וזה היה מלאכת אומן".

"לאחר מכן הלכנו למלון, שם הייתה ארוחה כיד המלך - 'תרתי משמע', שם ישבו כל בכירי הממשל המרוקני ובכירים יהודיים היו שם 100 אנשים שהתיישבו לאכול ארוחה כשרה למהדרין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר