לא רק באומן

ירידה באנטישמיות באוקראינה? זכר הנרצחים בשואה חולל

למרות הדו"ח על ירידה באנטישמיות באוקראינה, אלמונים חיללו אנדרטה לזכר נרצחי השואה. רבה הראשי של אוקראינה, הרב יעקב דב בלייך ל'כיכר השבת': הצהרות לא מועילות, רק מעשים" (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
האנדרטה שהושחתה (צילום: מתוך טוויטר)

יהודים רבים שמגיעים לאוקראינה כדי להתפלל על קבריהם של גדולי החסידות שקבורים בה פגשו בשנים האחרונות את האנטישמיות במלוא פניה המכוערות. היום (ראשון), דווח כי אלמונים חיללו אנדרטה לזכר היהודים שנרצחו בשואה, במחוז דניפרופטרובסק שבאוקראינה. אירוע זה, כמה ימים לפני אירוע הענק בישראל לציון 75 שנה לשחרור אושוויץ, מצטרף לשורה ארוכה של תקריות אנטישמיות במדינה המזרח אירופאית.

הגאון הרב יעקב דב בלייך, רבה הראשי של אוקראינה, התייחס בשיחה עם 'כיכר השבת' להשחתת האנדרטה ואמר, "אוקראינה לוקה בבורות בכל הנוגע ללימודי ההיסטוריה בכלליות ובמיוחד בהוראת השואה. זה מזעזע בגלל שאנו יודעים שלא רק היהודים היו אלו שסבלו במהלך השואה באוקראינה. אך למרות זאת האוקראינים אינם רואים את השואה כחלק מההיסטוריה "שלהם". הוראת השואה צריכה וחייבת להשתנות כבר בבתי הספר".

"אני חושב שזה הצ'אנס היחיד לעצור את הטירוף הזה. הצהרות לא עושות מאומה, אלא רק מעשים", אמר הרב בלייך כשהוא מתכוון להצהרות הרשמיות שהגיעו בשבוע שעבר מקייב וגינו את האנטישמיות.

יעקב חגואל, סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית מסר בתגובה לחילול האנדרטה: ״גם בשבוע שבו מציינים 75 שנה לשחרור אושוויץ מחללים אנדרטה לזכר חללי השואה. אני פונה לממשלת אוקראינה על מנת שתחקור לאלתר את המעשה הנתעב ותעמיד לדין את הנאשמים, חייבים לעצור את האנטישמיות עכשיו".

כאמור, רק בשבוע שעבר משרד החוץ של אוקראינה הצהיר, כי אוקראינה מגנה בתוקף את כל צורות חוסר הסובלנות והאנטישמיות, ואמרה כי הרשויות בכל הדרגים עושים מאמצים להילחם בגילוייהם.

ההודעה באה בעקבות גינוי משרד החוץ של ישראל כנגד האדרתם הרשמית של רוצחי היהודים בשואה ובפוגרומים וכן "אבות רוחניים של האנטישמיות". הרקע לגינוי תהלוכות זיכרון שנערכו בתחילת השנה האזרחית בקייב ובקרקוב לציון 111 שנה להולדתו של מנהיג ארגון הלאומנים האוקראינים סטפן בנדרה, שהיה אחראי לרציחתם של אלפי יהודים. בימים האחרונים משרד החוץ הישראלי פרסם הודעת גינוי מיוחדת כנגד האדרה של אישים מסוג זה.

במכתב שנשלח התייחסו גורמים במשרד החוץ גם לנציגיו בעולם. "האדרה של רצח יהודים אינה נושא פנימי. זוהי חובה ראשונה במעלה של כל דיפלומט ישראלי, כמו גם חובה מוסרית משותפת לישראל ולידידותיה הרבות ברחבי העולם".

טקס 75 שנה לשחרור אושוויץ בפרלמנט האוקראיני. צילום: Ian Dobronosov

עדיין האוקראינים משתדלים להראות שינוי מעשי ביחס ליהודים למרות המתיחות שהתעוררה. הפרלמנט האוקראיני, או בשמו המקומי ה'וורחובניא ראדה', אירח ביום חמישי האחרון לראשונה בתולדותיו, אירוע לציון יום השואה הבינלאומי ו-75 שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ.

חלק מהרקע להודעת הגינוי של משרד החוץ הישראלי היא שורת אירועים על רקע אנטישמי שבוצעו באוקראינה בחודשים האחרונים חלקם בתקיפות כנגד יהודים, באומן ובמקומות נוספים כשאומן הופכת לזירה המרכזית בעיקר בשל כמות היהודים הגדולה שמגיעים אליה. בשל המקרים הרבים היהודים במקום אף שקלו להקים ארגון "שומרים" שיפעל כנגד האנטישמיות אך לאחר פגישה עם המשטרה המקומית הוחלט בינתיים שלא להקים את הארגון ולנסות להסתמך שוב על המשטרה המקומית.

בינתיים נראה, כי באוקראינה מתעקשים שלא לקשר בין האדרתם של הלאומנים האוקראינים לבין נושא השואה והאנטישמיות. כפי שמזהירים בישראל ובקהילה היהודית באוקראינה, כל זמן שרוצחי יהודים יזכו לכבוד ויקר, המלחמה באנטישמיות תהיה חסרת תועלת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר