מכתב חריף

הגרא"ד אוירבך מפריך את דברי הרב הספרדי הגר"מ בוחבוט

רבה הספרדי של טבריה, הרב בוחבוט, רצה לתת הוראה למשגיחי הכשרות בעיר לרכוש סמארטפון, כדי שיוכלו לעקוב אחריהם • הגרא"ד אוירבך הגיב במכתב חריף ונוקב (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הגרא"ד והמכתב (צילום: ללא)

לאחר שהגאון רבי אברהם דב אוירבך תקף את הרב הספרדי של טבריה על רצונו לתת למשגיחי הכשרות מכשירי סמארטפון, שטח בפניו הרב הספרדי את טענותיו, אך הרב אוירבך פרך אותן אחת לאחת.

רבה של טבריה, הגאון רבי משה בוחבוט, רוצה להכניס מכשירי סמארטפון כשרים מסוג 'שירת הים' למשגיחי הכשרות בעיר טבריה כדי שיוכלו לבצע את עבודתם יותר ביעילות.

הרב אוירבך, התייחס לכל הנקודות שהעלה הרב בוחבוט והתייחס אליהן אחת לאחת.

ביחס לטענה שהמכשיר כולל רק "אפליקציה" אחת, וכן אפשרות ווטסאפ קבוצתי סגור בלבד השיב הרב כי "ווטאספ ביסודו הוא דבר פסול, והמציאות מוכיחה כי הוא גורם לדרדור רוחני רב, הרב לא סבור שמשגיחים צדיקים במערכת אמורים להיות מקושרים בקביעות כחבורה אחת עם שאר המשגיחים "מחזיקי האייפונים" כדבריכם, וחיוב הרחקה מרשעים ומחבר רע כולל גם את זה".

בנוסף, "תכונת הווטסאפ, אינה מוגנת לגמרי ופעמים רבות היא קורסת למשך זמן, וכך קרה לאחרונה בווטסאפ של חברת דלתא שגרם לפתיחת כל המכשירים המוגנים שלהם לכל תועבות שבעולם, וכך התאונן בפנינו לאחרונה אדמו"ר מאחת החסידויות השמורות ביותר כי עשרות מקהילתו נפלו בזה עקב קריסת מערכת לכמה ימים".

על עצם הטענה כי המכשיר סגור ומקובע לתכונות אלו בלבד השיב הרב: "מבירור אצל מומחים מתברר כי אין זה אמת, וכי בקלות ניתן לפנות לחברות נותני השירותים והם פותחים בשמחה, יתירה מזו הם גם פונים מעצמם ומשדלים לפתוח.- וכמו"כ המכשיר לא מוגן מפריצה וזה נעשה באופן קל מאוד (בפרט כשמקושרים בווטסאפ עם חבורה גדולה של"נותני עצות")".

ביחס לנתונים שהבאתם לגבי מספר המשגיחים מחזיקי אייפון פרוץ, הרב השיב כי "נתונים אלו לא מקובלים עליו, לא יתכן שמספר כ"כ גבוה חשף בפניכם את קלקלתו.- כמו"כ המספרים המופרזים שהבאתם ביחס לאלו שיש להם או לנשותיהם "מכשירים מוגנים" לא מקובלים עליו.- גם המידע על משגיח שיש לו בבית אינטרנט מסונן התברר כי הינו שקרי, מדובר באונקי המיועד לקבלת מיילים בלבד".

הרב אוירבך תוקף את הרב בוחבוט

בנוסף: "הרב סבור שזה שאשתו של אברך מחזיקה מכשיר מוגן לא מתיר את זה לבעלה האברך, אדרבה המציאות מוכיחה שהרבה בתים שלאשה יש מכשיר כזה, מה ששומר על הבית זה בגלל שהבעל נמנע ומכיר ברעת המכשיר, כך שגם אם אין בכוחו למנוע מאשתו, עכ"פ אותו זה שומר, וממילא את כל הבית".

"הרב ביקש למסור שהטקטיקה אותה הפעלתם לגרום לחץ על משגיחים לחתום בתואנה שבין כך לנשותיהם יש, היא פסולה ומכוערת ואף מרושעת".

באופן כללי מבהיר הרב, "עצם החזקת מכשיר כזה ביד, גם אם בעליו יודע שהוא מוגן, היא מכשול בפני אחרים,ובעיקר בפני בני הבית הילדים שלא יודעים להבחין בין טוב לרע. המציאות מלמדת שבית שההורים מחזיקים מוגן, אזי לילדים כבר יש פסול".

בהקשר לטענה שהמכשיר יישאר בבית העסק השיב הרב: "טענה זו היא אוילית, שהרי בדרך כלל כל משגיח מפקח על כמה בתי עסק, וזה לא מציאותי להניח אצל האחרון, ולמחרת לילך לשם ראשון. בנוסף הרי חצי מהטענה שלכם בצורך של המכשיר, היא בגלל שאתם רוצים גי' פי אס, ואם המכשיר קבוע בבית העסק אזי מה התועלת. כך שברור שטענה זו היא כסות עינים בלבד".

מכתבו של הגרא"ד

בהקשר לטענה העיקרית כי זוהי הוראת משרד הדתות כתב כי "מבירור שנעשה אצל הראשל"צ הרב יצחק יוסף שליט"א, מתברר שמדובר בטענה שאינה אמת".

בהקשר לעניין המרכזי והיא הטענה בדבר צורך במעקב אחר משגיחים, השיב הרב: זה אפשרי בדרכים אחרות: א. ע"י מכשיר עם העברת כרטיס כניסה ויציאה בבית העסק. ב. מכשירי פינגו שנועדו למטרה זו. ג. מחשב נייד קטן מסונן ומעוקר ע"י מומחים לניתוק, עם אונקי למיילים בלבד,בהם גם ניתן לצרף תמונות מצלמה פשוטה, (וגם לגבי זה הרב סבור שא"א ואסור לחייב אף אחד להחזיק מחשב כזה)."

הרב חוזר וקובע, כי "כל פעולה לכפות ולחייב את המשגיחים בדבר כזה הוא בגדר של "להקריב את האדם אל העבירה", והכופה הוא מחטיא את חבירו ואת הרבים, והרב מיצר על כך שצריך להסביר את זה".

מטעמו של הרב בוחבוט נמסר בתגובה: "המשרד לשירותי דת הנחה את הרבנויות ברחבי הארץ להשתמש באפליקציית בר קוד הנסרק דרך מכשיר פלפון החל מתחילת השנה הלועזית. הפעלת הסריקה יכולה להיות גם באמצעות מכשיר כשר ומוגן. בכנס המשגיחים האחרון ביקש הרב שליט"א מכל המשגיחים הנושאים מכשיר חכם לעבור למכשיר כשר בלבד. כל יתר הדיבורים הם דברי שקר והוצאת שם רע מפי אנשים בעלי עניין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר