היסטוריה ואקטואליה

כך בני הישוב הישן פספסו את "מגרש הרוסים"

בצל הדיווחים על המתנה שישראל רוצה לתת לרוסיה ב'מגרש הרוסים', חשוב להיזכר שאנשי הישוב הישן, כמעט רכשו את "מגרש הרוסים", לבנות שכונה בסגנון "מאה שערים" (מעניין)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
מגרש הרוסים. ארכיון (צילום: גילי יערי / פלאש 90)

בימים האחרונים דווח כי מדינת ישראל תעניק מבנים מסוימים במגרש הרוסים במתנה לרוסיה - בתמורה לשחרורה של נעמה יששכר, הצעירה הישראלית הכלואה ברוסיה.

לא רבים יודעים על הפספוס של יהודי ירושלים, אנשי הישוב הישן, שכמעט רכשו את אדמות "מגרש הרוסים", ובנו שכונה בסגנון של "מאה שערים".

מאה שערים (צילום: שאטרסטוק)
מפגינים חרדים ליד מגרש הרוסים (צילום: גילי יערי / פלאש 90)

הכל מתחיל בר' ניסן ב"ק, בנו של ר' ישראל ב"ק, מעליית החסידים לארץ ישראל בתחילת המאה ה-18. ניסן ב"ק היה עסקן גדול, ובין היתר היה פעיל בהקמת בית הכנסת של החסידים, 'תפארת ישראל', ברובע היהודי בעיר העתיקה שנחרב במלחמת תש"ח.

סיפורו של קניית בית-הכנסת הינו סיפור מיוחד במינו. מדהים לדעת כי טרם רכישת הקרקע ע"י ר' ניסן ב"ק, הרוסים ערכו משא ומתן על שטחו, וכמעט הקימו במקום את "מגרש הרוסים" שכידוע נבנה בסוף מחוץ לחומות העיר העתיקה, נתאר לעצמנו אם היו מצליחים לבצע את זממם, והיה בית תיפלה רוסי במרחק קצר משריד בית מקדשנו.

מפגינים חרדים ליד מגרש הרוסים (צילום: גילי יערי / פלאש 90)

והסיפור הוא כך: כידוע, רבי ישראל מרוזין הושלך לכלא הרוסי, וברח משם. בשנת תר"ג (1843) ניהל הצאר הרוסי ניקולאי הראשון משא ומתן לרכישת קרקע בקרבת הכותל, שמע על כך ר' ניסן ב"ק והריץ מכתב לרבי ישראל מרוזין שזעם על כך ואמר "הפוניע (כינוי לצאר הרוסי) רוצה לחסום לנו על ידי טומאתו את הדרך לכותל! היה לא תהיה! אנחנו לא ניתן לו", ושלח עם תלמידיו סכום כסף גדול לר' ניסן ב"ק שהקדים לקנות את הקרקע.

בית הכנסת "תפארת ישראל" (צילום: יוסי זמיר / Flash90)
בית הכנסת "תפארת ישראל" (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

כששמע זאת הקיסר, הוא הפטיר בזעם "כל ימי הרבי עומד בדרכי!" ימים ספורים לאחר מכן הגיע הפקודה מן הצאר הרוסי לרכוש את מגרש הרוסים במקום שטח הבית כנסת, ולצערנו נבנה במקום אכסניה לצליינים הנוצרים.

מרתק לדעת שבמגרש הרוסים כמעט נבנתה שכונת בסגנון של "מאה שערים"! מסופר על רבי שלמה זלמן בהר"ן וידידו ר' דוד ילין שערכו משא ומתן עם בעלי הקרקע של מגרש הרוסים ואפילו שילמו דמי קדימה, אולם ויכוח שטותי על שלוש אמות בינו לבין המוסלמי, בעל הקרקע טרפד את המכירה.

בית הכנסת "תפארת ישראל" (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
בית הכנסת "תפארת ישראל" (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

לבסוף דוד ילין רכש בשנת 1860 את אדמות מוצא, ורוסיה רכשה את מגרש הרוסים.

בעוברינו ליד מגרש הרוסים הנמצא ביד זרים, נזכור שבמקומו כמעט נבנתה שכונה על טהרת הקודש של הישוב הישן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר