טראמפ יפרסם את "עסקת המאה" עוד לפני הגעת נתניהו

הנשיא האמריקאי הודיע הלילה כי יפרסם את פרטי תכנית השלום שלו עוד לפני הגעתם של נתניהו וגנץ לוושינגטון ביום שלישי הקרוב. הפלסטינים עודכנו, אך הם מתנגדים לתכנית לגמרי (פוליטי מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע הלילה (שישי) כי יפרסם את "עסקת המאה" לשלום במזרח התיכון עוד לפני הגעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לוושינגטון ביום שלישי. נתניהו הוזמן לפגישה יחד עם יו"ר כחול לבן בני גנץ שבימים האחרונים הודיע, כי ירצה שטראמפ יפרסם את תכניתו עוד טרם הבחירות.

טראמפ אמר בנוסף, כי ממשלו עדכן את הפלסטינים וכי הם "עשויים להתנגד לתוכנית בהתחלה, אך היא תועיל להם". הנשיא האמריקני הוסיף: "זו תוכנית מצוינת שיכולה באמת לעבוד".

עד כה הודיעו הפלסטינים כי הם אינם מתכוונים כלל לשתף פעולה עם התכנית ולא נראה כי הם מתכוונים לשנות את החלטתם בנושא כשהם מקווים כי הנשיא טראמפ לא ייבחר בבחירות המתקרבות בארה"ב וכי מחליפו יהיה פרו פלסטיני.

על פי גורמים פוליטיים בכירים, נתניהו מודע כבר לחלוטין לכל פרטי התכנית וכי ההזמנה לבית הלבן שלו ושל גנץ נעשתה על דעתו ורצונו. זימונו של גנץ לפגישה ביוזמתו של נתניהו יכולה לגרום לגנץ למבוכה קשה בתוך מפלגתו שחלקים ממנה נוטים לצד השמאלי של המפה הפוליטית ויכולים לפגוע בה בקלפי.

טראמפ בינתיים משחק את המשחק, הלילה אמר הנשיא לכתבים במטוס ה"אייר פורס 1" כי היה "מופתע" שנתניהו וגנץ הסכימו להגיע לוושינגטון בעיצומה של מערכת הבחירות בישראל: "שניהם רוצים את העסקה, הם רוצים שלום וגם הפלסטינים רוצים שלום. כולם רוצים שלום אבל לא תמיד מוכנים להגיד זאת", אמר הנשיא האמריקני.

מדובר בתכנית מהפכנית למדי, ועל פי דיווחים של גורמים ישראלים שנחשפו אליה, ישראל תוכל לספח 30-40% משטחי C שנמצאים כיום בשליטה ביטחונית ואזרחית של ישראל. החלת הריבונות תחול בחלק מהמקרים רק על היישובים עצמם ובחלקים אחרים גם על שטחים פתוחים. הסיפוח הישראלי יכלול גם התנחלויות מבודדות.

האמריקנים מציעים להחיל מיד את הריבונות הישראלית על כל היישובים הישראליים ביהודה ושומרון, למעט כ-15 התנחלויות, ולחבר אותן ברצף טריטוריאלי. בנוסף, לפי התוכנית ירושלים השלמה נשארת בשליטה ישראלית, כולל העיר העתיקה ואילו הפלסטינים מקבלים גישה לעיר ונציגות סמלית. מדובר למעשה בביטול מתווה קלינטון, שלפיו הר הבית והשכונות הפלסטיניות יהיו בריבונות פלסטינית.

הפלסטינים מנגד ייהנו ממדינה משלהם אך ללא צבא וללא יכולת לכרות בריתות עם מדינות זרות. בנוסף לא תהיה להם שליטה על השטח האווירי ולא לשיטה על הגבולות. על פי התכנית החמאס אמור להתפרק מנשקו ולפרז את רצועת עזה.

אחת ההצעות המעניינות בתכנית היא ביטול זכות השיבה של הפלסטינים כאיזון לביטול הזכות של הפליטים היהודים ממדינות ערב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר