הגורר והנגרר

משחק השח-מט בין נתניהו לגנץ // טור דעה

גנץ - והנסיעה לטראמפ: ב'כחול לבן' הבינו לאיזו מלכודת דבש הפיל אותם נתניהו, ודנו במהלך כל סוף השבוע כיצד לנהוג. לנסוע או לא לנסוע, היתה השאלה המרכזית בדיונים (טור דעה)

אריאל ליבא | כיכר השבת |
גנץ., הערב (צילום: Miriam Alster/Flash90)

כשעה לאחר שהסתיים פורום השואה הבינלאומי בהשתתפות עשרות ממנהיגי העולם, פורסם כי בכוונתו של ממשל טראמפ להניח את הצעת השלום שכונתה "תכנית המאה".

בפגישה שהתקיימה בשעות הערב של יום חמישי בין נתניהו לסגן הנשיא פנס בשגרירות האמריקאית בירושלים, הזמין פנס את נתניהו לוושינגטון לפגישה עם נשיא ארה"ב והדגיש כי "לאור בקשתו של נתניהו, הנשיא הזמין גם את יו"ר כחול לבן בני גנץ.

השאלה שעולה מיד היא למה? מדוע ראש הממשלה שידוע כאחד שאינו שש לחלוק קרדיטים על מהלכים פוליטיים-מדיניים, ביקש להזמין במיוחד גם את יו"ר המפלגה המתחרה.

ההסבר הרשמי של נתניהו היה שמהלך כה דרמטי מחייב הסכמה לאומית רחבה, אך האמת היא שנתניהו הניח לגנץ מוקש משמעותי: האם ייענה להזמנה וייסע לוושינגטון - אז ייראה כצלע שלישית הנגררת אחרי נתניהו, או שיסרב - מה שאסור לעשות מול הזמנה של נשיא ארה"ב ובטח לא טראמפ.

בכחול לבן הבינו מיד לאיזו מלכודת דבש הם נפלו ודנו במהלך כל סוף השבוע כיצד לנהוג: לנסוע או לא לנסוע, היתה השאלה המרכזית בדיונים.

דבריו של נתניהו בענין, מוקדם יותר הערב (צילום: איתי בית-און, לע"מ)

הערב, הצליח גנץ לנטרל את המוקש שטמן לו נתניהו. "קיבלתי הזמנה אישית נפרדת מטראמפ" התאמץ גנץ להדגיש תוך שהוא מזכיר כי היה שותף לשיחות עם ממשל טראמפ בחודשים האחרונים.

המהלך שעשה נתניהו בעזרת טראמפ לנטרול גנץ נדמה כרגע כלא אפקטיבי לאחר שגנץ קיבל הזמנה אישית נפרדת מנשיא ארה"ב.

אך לאור הקשר ההדוק והתיאום המרבי בין טראמפ לנתניהו, לא מן הנמנע כי גם מהלך זה - הזמנתו של גנץ לפגישה נפרדת ביום שני - היה מתואם עם נתניהו.

וכראיה, רה"מ שיגר - דקה לאחר הודעת בני גנץ על נסיעתו ופגישתו הנפרדת ביום שני עם טראמפ - הודעה בשם "גורם מדיני בכיר" כי: "ראש הממשלה נתניהו ייפגש עם הנשיא טראמפ ביום שני וכן יתקיים מפגש נוסף ביום שלישי".

נתניהו הוא לא האחד שייתן ליריבו הפוליטי תמונת ניצחון. גנץ נפגש ביום שני עם טראמפ? אין בעיה, שיחת טלפון אחת לדונלד החבר, וגם לנתניהו יש פגישה כמה שעות לאחר מכן.

השאלה הגדולה היא האם בכחול לבן יתמכו בתכנית השלום עצמה. לפי הקו שבו נוקטים בבחירות האלו, נראה שיהיו חייבים לתמוך בתכנית. רק בשבוע שעבר היה זה גנץ שירד לבקעת הירדן והצהיר כי הם יספחו אותה.

הקו אותו נוקטים כרגע במפלגה הוא ככל הנראה תמיכה בתכנית המאה, אך דחייתה עד לאחר הבחירות כדי שלא תושפע מהפוליטיקה של הבחירות וכן בגלל הנימוק שראש ממשלה תחת שלושה כתבי אישום אינו יכול להוביל מהלכים שלבטח ידרשו תמיכה ציבורית רחבה.

ניתן לראות זאת בהודעתו של אחד מחברי ההנהגה במפלגה, בוגי יעלון. "בני גנץ יגיע לבית הלבן ללמוד את המתווה המוצע", כתב בוגי, אך הדגיש, "נעסוק בזה לאחר הבחירות".

בהמשך למשחק מהלכי השח-מט ביניהם, נתניהו יכול להציב את גנץ בפני מבחן המציאות ולהביכו פעם נוספת: להביא הצעה לכנסת לסיפוח בקעת הירדן לאור התמיכה האמריקאית. כחול לבן לא תוכל להתחמק באמירות של תמיכה במהלך הסיפוח ובתכנית המאה - אלא תצטרך להצביע בפועל בעד המהלך, אחרת תצטייר כזאת שמצהירה הצהרות שאין מאחוריהן כיסוי פוליטי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר