היסטוריה ואקטואליה

השיטפונות בהר בו הושלך "השעיר לעזאזל"

הנחלים והמפלים שזרמו בשיא עוצמתם בימים האחרונים הגיעו גם ל"מפל רשאש" המופלא, הזורם ב"הר עזאזל" - על הצוק שבו הושלך השעיר מידי יום הכיפורים • תיעוד (מעניין)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
מפל רשאש (צילום: יוחאי יעקבסון)

הנחלים והמפלים שזרמו בשיא עוצמתם בימים האחרונים לקחו גם אותי למסע "ציד שיטפונות", הפעם חיפשתי משהו אחר, משהו רחוק, משהו שייתן לי חוויה רוחנית.

חיפשתי ומצאתי. ציפור קטנה לחשה לי שב"הר עזאזל" ישנו מפל מופלא ועצום, שזורם על הצוק שבו הושלך השעיר מידי יום כיפורים שחז"ל העידו עליו "עוד לא ירד לחצי ההר, ונעשה איברים איברים".

מפל רשאש (צילום: יוחאי יעקבסון)
מפל רשאש (צילום: יוחאי יעקבסון)

ולכן עשיתי את פעמי לנחל רשש-פצאל שבסמיכות לכפר דומה המפורסם, שם על-פי רוב החכמים והחוקרים המתעסקים בתחום, נמצא הר עזאזל שאבותינו בתקופת משכן שילה, הטילו מראשו את השעיר שכיפר על חטאיהם.

לא נלאה את הקורא, אך ננסה להסביר במספר מילים על ההסתברות שבדבר.

אחד המפלים העצומים בנחל ראשש פצאל שליד הכפר דומא בבקעת הירדן רחוק במרחק של 10 מייל מתל שילה שבו היה המשכן, המרחק הינו סביר ללכת הלוך ושוב ביום כיפורים כעדות חז"ל.

המרחק בין כפר דומא לשילה (צילום מסך: גוגל מפות)
ברקע: קרן סרטבא; למטה: הכפר דומא (צילום: ישראל שפר)

הצוק מתנשא לגובה 100 מטרים, מה שמתאים מאוד לתיאור חז"ל על השעיר - "ולא היה מגיע לחצי ההר, עד שנעשה איברים איברים!".

נקודה מדהימה, שמצאו משילה עד לראש הצוק, שרידי סוכות, כפי עדות חז"ל על עשרה סוכות בין עזאזל למשכן!

ראיה ניצחת ישנה מסמיכותו של הכפר "דומא" העתיק, על זה בדיוק דוד המלך משורר "לֹא הַמֵּתִים יְהַלְלוּ יָהּ וְלֹא כָּל יֹרְדֵי דוּמָה" דהיינו השעירים שיורדים בדומה...!

מפל רשאש (צילום: יוחאי יעקבסון)

בנוסף לכך: דרשת חז"ל על המלאך של אדום שהוא השר עזאל (בתרגום שר רע) נותנת לנו ראיה מעולה, כיון שקרן סרטבא הסמוכה לדומא, שמה בעבר היה "שר-רע" ומסתבר שלתושבי השם בעת העתיקה לא היה נח לגור בקרבת מקום ששמו "שר רע" ולכן שינו את שמו לשר טוב - סרטבא.

למעשה צוק רשש פצאל שבו הלכנו לחזות בשיטפונות נהדרים ביותר הינו המקום בהסתברות הגבוהה ביותר להר עזאזל בתקופתו של משכן שילה.

בדבר טעמו ההלכתי של השעיר, נשתברו הקולמוסין ונגדעו היערות, רק נכתוב פה את דעת קודשו של האבן עזרא שנוכל להבינה אך ורק בגיל 33, וז"ל: "ואם יכולת להבין הסוד שהוא אחר מילת 'עזאזל' תדע סודו וסוד שמו כי יש לו חברים במקרא, ואני אגלה לך קצת הסוד ברמז: בהיותך בן 33 תדענו".

  • לקריאה נוספת: ספר "תבואות הארץ" להגר"י שוורץ זצ"ל, ספר "אדמת קודש" להגר"י גולדהר זצ"ל

צפו בתיעוד שצילם ישראל שפר ממסלול רשש-פצאל, קצת אחרי המפל:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר