הד"ר, היועצת והעיתונאי

ה'כוורת' החרדית: מי ניצב לצד נתניהו בקרב הקשה על חייו

בעוד ראש ממשלת ישראל מנהל מערכה מדהימה, כשהוא מלהטט בכמה זירות במקביל, כדי להישאר בתפקידו ולהינצל מספסל הנאשמים, מסקרן לגלות מי החרדים התומכים בו בשעותיו המורכבות (ארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
נתניהו, בכנס הבחירות האחרון (צילום: Gili Yaari/Flash90)

במהלך 30 השנים בהן נמצא בנימין נתניהו בשדה הפוליטי - כחצי מהן בתור ראש ממשלת ישראל - הוא בחר לעצמו את חבורת אנשי הסוד, המקיפה אותו בחייו הציבוריים והאישיים.

במשך התקופה הארוכה הזאת, יועצים באו ועזבו, מקורבים נטשו ואחרים הגיעו, אך מוטיב אחד בלט תמיד: אנשי הסוד שנתניהו צבר לעצמו מקרב המגזר החרדי, שמצידו כידוע פיתח יחס מיוחד כלפי הפוליטיקאי החילוני הבכיר.

'כיכר השבת', בפרויקט מיוחד, איתר את המעגל החרדי הקרוב לראש ממשלת ישראל ולמשפחתו בשנים האחרונות, ומביא פרופיל לדמותם של האנשים הסובבים את נתניהו גם בשעותיו הקשות כעת, בעודו נלחם על חייו הפוליטיים ועל חירותו.

רבקה פאלוך

פאלוך משמשת בתפקידה כיועצת ראש הממשלה לקשר בין הממשלה לכנסת, ויועצת למגזר החרדי מטעם משרד ראש הממשלה, כמי שנחשבת לאשת יחסי ציבור מהוותיקים והמנוסים בציבור החרדי.

את הקריירה שלה החלה פאלוך בעולם העיתונות, בשבועון שעה טובה וברדיו קול חי. בהמשך נקראה על ידי ראש הממשלה אריאל שרון לעבוד איתו כיועצת ייעודית לענייני המגזר, והמשיכה בכך גם לצד ראש הממשלה שבא אחריו, אהוד אולמרט.

פאלוך בפעולה. מעבירה מסר מנתניהו לגפני (צילום: כיכר השבת)

לאחר סיום כהונותיהם, המשיכה פאלוך להחזיק במשרד יחסי ציבור, במקביל להגשת תכנית שבועית, בשם 'שבת שלום', ברדיו לב המדינה.

בשנת 2016 חזרה פאלוך לאותו תפקיד מוכר במשרד ראש הממשלה, וזכתה כך באופן נדיר לאמונם של בני הזוג נתניהו, שנהגו לחשוד תמיד בכל הכוורת של שרון ואולמרט, אויביו הפוליטיים.

האמון הרב שיש ל'נתניהוז' ברבקה פאלוך, מאפשר לה לשמש כערוץ קשר יעיל בין ראש הממשלה לנציגים החרדים בכנסת ובממשלה. כיום מתמקדת פעילותה של פאלוך בעיקר מאחורי הקלעים, הרחק מעיניהם הבוחנות של העיתונאים המסקרים את המערכת הפוליטית.

אבי יוספי

כאיש יחסי ציבור מקושר במגזר, נקרא יוספי לדגל בקמפיין הליכוד בבחירות 2019 סבב א', מפלגה אליה היה מחובר עוד קודם, כשהוביל בין היתר את קמפיין הבחירות של השר זאב אלקין לראשות עיריית ירושלים וכשהיה מעורב לאורך השנים בקמפייני פריימריז שונים בה.

יוספי, שהיה מצוי בצומת רגישה של עבודה מול הציבור החרדי, השכיל לעשות את תפקידו לצד נתניהו באופן שמנע חיכוכים בין המפלגות החרדיות לבין הליכוד.

יוספי, מימין, בעבודתו (צילום: איציק בלינצקי)

הישגו זה, הביא את נתניהו ואת הליכוד לשכור את שירותיו גם בבחירות 2019 סבב ב', אז נחל הצלחה במעוזי חב"ד כאשר הסירו את תמיכתם ממפלגת 'עוצמה יהודית' ומנעו כך בזבוז קולות גדול יותר לגוש הימין.

במהלך יום הבחירות צירף אליו נתניהו את יוספי לשידור בפייסבוק-לייב, בדף הפופולרי שהוא מתחזק, משם קרא שוב ושוב למצביעים פוטנציאליים ל'עוצמה' לבחור רק למפלגות שעוברות את אחוז החסימה.

ישראל כהן

הכוכבים הצעירים המקיפים כיום את נתניהו, עופר גולן, יונתן אוריך וטופז לוק, מצאו דרך מקורית לחדור למגזר החרדי: הם פיתחו ערוצי קשר עם מובילי דעת קהל ברשתות החברתיות, דרכם הם מפיצים את מסריהם, תוך טשטוש המקור האמיתי.

בשנתיים האחרונות עמד לצידם בענין זה, כחבר וכיועץ לא-רשמי, פרשן 'קול ברמה' העיתונאי ישראל כהן, שפרסם בחשבונו הפופולרי בטוויטר ציוצים בעד ראש הממשלה.

נתניהו עם ישראל כהן (ללא קרדיט)

כך לדוגמה חשף כהן את קמפיין הבחירות נגד העיתונאים אמנון אברמוביץ' וגיא פלג בבחירות 2019 א', וכן את חוות דעתו השלילית של מבקר המדינה על חברת 'המימד החמישי' של בני גנץ, שפעלה עם משטרת ישראל.

במהלך הפריימריז בליכוד, צייץ מחדש חשבון הטוויטר של ראש הממשלה את דבריו של ישראל כהן, עיתונאי 'כיכר השבת' לשעבר.

בנוסף, לא פעם מבקשים ממנו יועצי רוה"מ להעביר מסרים המשרתים את הקשר של נתניהו עם המפלגות החרדיות, בעת הופעותיו בתקשורת הכללית ובאולפני הטלוויזיה השונים. ב'ידיעות אחרונות' הוזכר בעבר שמו של כהן כמי שניסה לחבר בין נתן אשל לבתי הרבנים, במטרה לגרום לח"כ עומר ינקלביץ לערוק ממפלגתה, כחול לבן, ל'בלוק הימין'.

קובי אריאלי

העיתונאי והסטנדאפיסט החרדי המוכר, בוגר ישיבת חברון, מקורב מאוד לראש הממשלה. בשנת 2015 הופיע ראש הממשלה בתכנית הסאטירה 'מצב האומה', ואריאלי היה זה שהכין את הבדיחות השנונות שהשמיע שם.

על פי פרסומים בתקשורת, אריאלי היה מעורב בעוד מספר הזדמנויות בנאומים של ראש הממשלה, כאלו שנשאו אופי היתולי. תושב כפר חב"ד לשעבר, שכיום מתגורר סמוך למעון ראש הממשלה בשכונת רחביה בירושלים, לא מסתיר את התמיכה שלו בנתניהו, שבאה לידי ביטוי גם בתכנית שהוא מגיש בגלי צה"ל לצד עירית לינור.

מצחיק את נתניהו, אחרי ניצחונו בבחירות (צילום: מתוך פייסבוק)

בבחרותו למד אריאלי בישיבות כנסת חזקיהו, קול תורה וחברון. את דרכו התקשורתית החל ברדיו קול חי ובשבועונים החרדיים יום השישי ובקהילה, ולאחר מכן השתלב ככותב טורים בעיתון מעריב בגרסתו הקודמת וכפאנליסט בתוכניות סאטירה שונות, לצד פיתוח קריירת הסטנד-אפ המשגשגת.

בחודש ינואר 2015, בעת מערכת הבחירות לכנסת ה-20, הנחה אריאלי את כנס השקת קמפיין הליכוד, ובעקבות כך זומן לבירור בגלי צה"ל, מקום עבודתו.

שלמה טיקוצ'ינסקי

שלמה, המכיר מקרוב את משעולי הבית ברחוב בלפור, הינו בוגר ישיבת פוניבז' ובנו של העילוי רבי רפאל זצ"ל, שעשה תפנית מסוימת בחייו האישיים, כשפנה לעולם האקדמי, שם הפך עם השנים לחוקר עולם הישיבות בליטא ולמחבר כמה ספרים בנושא.

טיקוצ'ינסקי (צילום: מתוך wikipedia)

את עבודת הדוקטורט שלו עשה טיקוצ'ינסקי בעריכת מחקר מרשים על עולם הישיבות, התיידד עמוקות עם חמיו של ראש הממשלה, שמואל בן ארצי ז"ל, שהיה בוגר ישיבת נובהרדוק בליטא.

הקשר עם בן ארצי המנוח הוביל לקשר הדוק גם בין הבת שרה נתניהו ומשפחתה לבין ד"ר טיקוצ'ינסקי.

מדי שנה, ביום הייארצייט' לשמואל בן ארצי ז"ל, אף מוזמןטיקוצ'ינסקי לשאת דברים במעון ראש הממשלה, לזכרו של אבי הגברת.

דוד נחשון

הקשר המוזר לכאורה בין יו"ר ניידות חב"ד ו"צבאות ד'" לבין ראש הממשלה נתניהו, החל בעת שהאחרון כיהן כשגריר ישראל באו"ם. מי שחיבר בין הדמויות המנוגדות, היה חסיד חב"ד ר' שמריה הראל, שהיה פקודו של נתניהו ב'סיירת מטכ"ל'.

נחשון היה האיש שאחראי לביקור ההיסטורי של נתניהו ב-770, בחלוקת הדולרים בחדרו של הרבי מליובאוויטש זצ"ל. בתמונה מאותו ביקור ניתן לראות אותו עומד במרכז, לצד נתניהו.

(מתוך הטוויטר של ראש הממשלה)

באחת הפגישות שהתקיימה ביניהם בשנים האחרונות, במשכן הכנסת, כינה נתניהו את דוד נחשון 'אח'. גם בביקור שערך ראש הממשלה באוקראינה, נלווה אליו נחשון, שהיה שם שותף לברית לילד שנקרא על שם אחיו של נתניהו, יוני ז"ל.

בעקבות טענות שנכתבו בספרו של העיתונאי בן כספית, 'נתניהו. ביוגרפיה', לפיהן בחר נתניהו לנתק כמעט לחלוטין את קשריו עם בתו (מנישואיו הראשונים) וחתנו החרדים, בגלל רעייתו שרה, התייצב נחשון לצד נתניהו וטען כי אלו השמצות תקשורתיות נגד ראש הממשלה ש"פועל למען עם ישראל", כדבריו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר