"איוון האיום"

תמונה חדשה מוכיחה: איוון דמיאניוק כן היה נאצי

לאחר שהכחיש בעקשנות את חלקו הנורא בשואה, נמצאה תמונה שמוכיחה כי איוון דמיאניוק היה אכן שומר במחנה ההשמדה סוביבור, שם רצח באכזריות יהודים רבים (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
דמיאניוק, במשפטו בישראל. ארכיון (צילום: באדיבות 'כאן חינוכית')

לאחר שנים של הכחשות נמרצות ואף זיכוי בישראל לאחר שלא הצליחו להוכיח את אשמתו, היסטוריונים בגרמניה חשפו היום (שלישי), מאות תמונות חדשות ממחנה ההשמדה הנאצי הידוע לשמצה - סוביבור, שבהן בין היתר נראה ג'ון דמיאניוק כשהוא משרת במחנה.

איוון דמיאניוק נולד באוקראינה ב-1920, והיגר לארצות הברית לאחר מלחמת העולם השנייה. ב-1986 הוא עמד לדין בישראל, בטענה שהוא "איוון האיום", שומר אוקראיני ידוע לשמצה במחנה השמדה אחר, טרבלינקה ומולו עמדו עדויות של ניצולים רבים שזיהו אותו. עם זאת, עונש המוות שנגזר עליו בוטל על ידי בית המשפט העליון ב-1993 בטענה שלא הוכח לגמרי כי הוא אכן הרוצח המדובר והוא שב לארצות הברית.

ואולם, מאוחר יותר בשנת 2002 צצו ראיות לכך ששירת כשומר במחנות נאציים אחרים, דמיאניוק איבד את אזרחותו האמריקנית כיוון ששיקר בטופסי ההגירה שלו על חלקו במלחמה. הוא הוסגר לגרמניה ב-2009 ונידון לחמש שנות מאסר בהרשעה תקדימית, אך בפועל לא ריצה אפילו יום אחד מעונשו כיוון שמת בשנת 2012 בבית אבות בגרמניה כשהוא בן 91.

התמונה מפלילה: דמיאניוק, צמוד למחנה סוביבור (צילום: משטרת גרמניה)

התמונות התגלו לאחרונה על ידי היסטוריון חובב, נכדו של סגן מפקד המחנה יוהן ניימן, כתב 'דה וולקרסנט'. הנכד העביר את התמונות למשטרה.

חוקרי המשטרה הפלילית במדינת באדן-וירטמברג קבעו כי דמיאניוק נמצא על שתי תמונות. בין השאר, על בסיס קמטים עמוקים לאורך פיו, הנדירים בקרב צעירים. לזיהוי הפלילי אין השלכות מכיוון שהתיק הפלילי נסגר על פי החוק הגרמני עם מותו של דמיאניוק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר