"עסקת המאה" יוצאת לדרך

טראמפ מציג: ריבונות בכל יו"ש - בלי לעקור אנשים מהבית

הנשיא דונלד טראמפ הציג בשידור חי, לצידו של נתניהו את "עסקת המאה": ארה"ב תכיר בריבונות הישראלית על כל השטח, וירושלים המאוחדת תישאר בירת ישראל • ומה יקבלו הפלסטינים? (מדיני)

כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ב' בשבט תש"פ | 28.01.20
(צילום מסך מהשידור החי)

"עסקת המאה" יוצאת לדרך: במסיבת עיתונאים מיוחדת בבית הלבן הציג הערב (שלישי) נשיא ארצות-הברית, דונלד טראמפ, את תכנית השלום בין ישראל והפלסטינים.

עיקרי "עסקת המאה" של טראמפ

  • החלת הריבונות על בקעת הירדן, צפון ים המלח וכל היישובים ביהודה ושומרון - כבר בישיבת הממשלה הקרובה
  • ארה"ב תכיר בריבונות ישראל בשטחים שיישארו בשליטתנו בבקעת הירדן ובצפון ים המלח ובכך יקבע גבולנו המזרחי
  • יבוטל הממשל הצבאי על האזרחים ביו"ש
  • ירושלים תישאר בירתה הלא-מחולקת של ישראל
  • אף אזרח ישראלי לא ייעקר מביתו
  • רצועת עזה תפורז
  • חמאס יפורק מנשקו
  • הפלסטינים יחויבו להכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית
  • הפלסטינים יאלצו לוותר על 'זכות השיבה', כך שהפליטים הפלסטינים יועברו אל מחוץ לשטח ישראל
  • הפלסטינים יתחייבו לפעול נגד הטרור ולהפסיק את ההסתה במערכת החינוך
  • השליטה הביטחונית בבקעה תישאר בידי ישראל

בתמורה, הפלסטינים יקבלו

  • 4 שנים למו"מ על הקמת מדינה פלסטינית, שתוקם בהבטחת התנאים הביטחוניים של ישראל
  • בירת המדינה הפלסטינית העתידית - בכמה כפרים צמודי גדר, באזור מזרח ירושלים
  • עזה ויו"ש במדינה הפלסטינית שתקום - ותהיה כפולה מהשטח הפלסטיני כיום, יחוברו באמצעות כבישים, גשרים ומנהרות
  • הבנייה בשטחי יו"ש שמחוץ להתנחלויות - תוקפא למשך ארבע שנים בהן ייערך המו"מ
  • בעתיד, יוכלו פליטים לחזור למדינה הפלסטינית
  • יובטח חופש הפולחן והגישה של המוסלמים למסגד אל-אקצא בהר הבית, תוך כיבוד תפקידה של ירדן בנוגע למקומות הקדושים
  • הפלסטינים יקבלו סיוע של 50 מיליארד דולר
הציוץ של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ

צפו: טראמפ מציג את "עסקת המאה"

עדכונים שוטפים:

20:30 - בציץו בטוויטר כתב נשיא ארה"ב דונלד טראמפ: "תמיד אעמוד לצד מדינת ישראל והעם היהודי. אני תומך בחוזקה בבטיחותם ובטחונם ובזכותם לחיות במולדתם ההיסטורית. הגיע הזמן לשלום!".

19:55 - נתניהו מגיב לביקורות על עסקת המאה מימין ומשמאל: "הרבה אנשים סברו שבן גוריון לא היה צריך להכריז על הקמת המדינה ושהנשיא טרומן לא היה צריך להכיר במדינה החדשה. אבל המנהיגים האלו הבינו את גודל הרגע ושינו את ההיסטוריה".

19:53 - נתניהו מתייחס להבטחת טראמפ לתמוך במדינה הפלסטינית בסכום של 50 מיליארד דולר: "אני יודע מה סכום כזה עושה לכלכלה של מדינה. מקווה שהם יסכימו לזה".

19:52 - נתניהו מתחייב לשמור על הסטטוס קוו, ומצהיר כי יחילו את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן ועל כל השטחים שארה"ב הסכימה שיישארו בידי ישראל.

19:51 - נתניהו: ישראל רוצה שלפלסטינים יהיה עתיד טוב יותר. תכנית המאה נותנת להם את האפשרות לכך. אולי ייקח להם הרבה זמן, אבל אם הם יהיו מוכנים, אכנס איתם מיד למו"מ.

19:50 - נתניהו: בעיית הפליטים צריכה להיפתר מחוץ לישראל, ולא צריכים לעקור אף אדם מביתו. זה פתרון חדשני שמשאיר את האנשים מחוברים לבתיהם. "זה בגלל שאתה איש נדל"ן", אמר לטראמפ.

19:48 - ראש הממשלה מציג קטעים מתוך התכנית: הפלסטינים ייאלצו להכיר בישראל כמדינה היהודית, לפרק את חמאס ולפרז את רצועת עזה.

19:46 - נתניהו לטראמפ: "אתה הנשיא הכי טוב לישראל שישב בבית הלבן. אחרי כל מה שעשית למען ישראל, למרות שהיו לנו נשיאים טובים, זה לא היה קרוב לזה".

19:45 - נתניהו: "אני מאמין שהתכנית הזאת תצליח היכן שקודמיה נכשלו. אני מסכים לשבת למו"מ עם הפלסטינים על בסיס התכנית. זו תכנית טובה לישראל - ותכנית טובה לשלום".

19:42 - ראש הממשלה מזכיר בנאומו אתרים מהתנ"ך, כמו מערת המכפלה, בית אל בו חלם יעקב על הסולם, ואת קבר רחל. "הרבה שנים טענו שהשטחים האלו לא חוקיים, אתה הנשיא, ניפצת את השקר הגדול הזה".

19:40 - נתניהו מזכיר ימים היסטוריים כמו הקמת המדינה, ובטוח כי היום הזה ייזכר אף הוא, שכן טראמפ הוא הנשיא הראשון המכיר ביו"ש כשטח ישראלי.

19:39 - נתניהו מודה לכל העוסקים במלאכה ומתייחס לעובדה ששגרירי עומאן ובחריין הגיעו לטקס בבית הלבן. "זה סימן לעתיד", אמר. את עסקת המאה מכנה נתניהו: "היסטורית".

19:36 - ראש הממשלה בנימין נתניהו עולה לנאום.

19:35 - הנשיא טראמפ: אנחנו יכולים להביא עידן חדש למזרח התיכון. יש לנו מחוייבות לאנושות שהתכנית הזאת תצליח.

19:33 - טראמפ אופטימי לגבי סיכויי עסקת המאה, למרות ההתנגדות הפלסטינית. "מתקשרים אלי מנהיגים רבים מכל העולם ומציעים את עזרתם לעשות הכל כדי שזה יעבוד". הוא הוסיף כי ארה"ב תעבוד על כל הצדדים באזור.

19:31 - בהמשך נאומו, עובר טראמפ לדבר על איראן, מתגאה בחיסול קאסם סולימאני ובתגובה לכוח קודס, הכוח לשחרור ירושלים של איראן אמר: "ירושלים כבר משוחררת. היא עיר דמוקרטית ונהדרת שמאירה פנים לכל בני הדתות".

19:28 - הנשיא טראמפ פנה ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן: אם תבחר בדרך השלום, ארה"ב תעמוד לצידך לכל אורך הדרך. זה יכול לעבוד.

19:26 - טראמפ מציג את הדרישות מהפלסטינים: לעמוד בתנאים של דו קיום, לעצור את האלימות של החמאס והג'יהאד ולהפסיק את ההסתה נגד ישראל.

19:24 - טראמפ: נשקיע 50 מיליארד דולר במדינה הפלסטינית. התל"ג שלהם יצמח וסוף סוף לפלסטינים תהיה רווחה כלכלית.

19:23 - טראמפ: אף יהודי ואף פלסטיני לא ייעקרו מבתיהם. ישראל תעבוד עם ירדן כדי להשאיר את הסטטוס קוו בהר הבית.

19:20 - טראמפ: אני רוצה שהתכנית תהיה טובה גם למען הפלסטינים. הגיוני שאני צריך לעשות הרבה למענם וזו ההזדמנות שלהם לקבל מדינה.

19:19 - הנשיא טראמפ מצהיר: ירושלים המאוחדת תישאר בירת מדינת ישראל. ארה"ב תכיר בריבונות הישראלית על השטח שיישאר שלכם.

19:18 - טראמפ: זו הפעם הראשונה שישראל הסכימה על מפה שתקבע את גבולותיה. זה צעד מאוד אמיץ לעבר השלום.

19:15 - טראמפ: היה זה הליך ארוך וקשה להגיע לרגע הזה. החזון שלי מציג ניצחון גם לישראלים וגם לפלסטינים ויהפוך את האזור כולו למשגשג הרבה יותר.

19:13 - טראמפ: ישראל היא אור לגויים. ארץ ישראל הובטחה על ידי אלוקים לעם היהודי.

19:10 - טראמפ: ישראל עושה צעד גדול לעבר השלום. בהומור הוסיף הנשיא, כי גם נתניהו וגם גנץ, "שמתחרים במערכת הבחירות הארוכה בהיסטוריה", מסכימים לתכנית.

19:09 - נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נכנס ועולה על הבמה יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. השניים מתקבלים בתשואות רמות ומחיאות כפיים.

19:05 - גורמים אמריקאים אומרים כי חלקים ממזרח ירושלים, תהיה בירת המדינה הפלסטינית לפי העסקה שמציג ממשל טראמפ.

לקראת הצגת התכנית, נפגש אמש נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם ח"כ בני גנץ, בפניהם הציג את עיקרי עסקת המאה, על מנת לקבל את הסכמתם למהלך.

בעוד שנתניהו נראה כתומך בתוכנית, בני גנץ הבהיר כי יפעל ליישומה רק לאחר הבחירות בישראל. "תוכנית השלום של הנשיא, היא אבן דרך משמעותית והיסטורית. מיד לאחר הבחירות אפעל ליישומה בממשלת קבע ותוך תיאום עם מדינות האזור", אמר.

טראמפ הפתיע כאשר חשף כי במדינות ערב כבר מודעים לפרטים הכלליים של התכנית, והביעו את תמיכתם בה: "הרבה ממדינות ערב תומכות בכך וחושבות שזו התחלה נהדרת".

כמובן, שכדי שהתכנית תצליח, יש צורך גם בתמיכה פלסטינית. "בלי הפלסטינים אין עסקה", אמר אמש טראמפ - וברשות הפלסטינית מיהרו להצהיר - עוד טרם פרסום התוכנית, כי יתנגדו לעסקה. יו"ר הרשות אבו מאזן אף שחרר את חרצובות לשונו וכינה את הנשיא האמריקאי "כלב בן כלב", ו"ערס" ועודד מחאה נגד התוכנית.

למרות זאת, טראמפ אופטימי. "יש סיכוי שהם ירצו את התכנית. אנחנו חושבים שבסוף תהיה תמיכה של הפלסטינים. אם זה יצליח, תהיה תרומה חשובה מאוד, ואם לא החיים יימשכו".

גם בישראל, לא כולם מרוצים מהעסקה המסתמנת. אחרי שכבר שיבחו את התכנית, לפתע חזרו בהם ראשי מועצת יש"ע שהבהירו כי יתנגדו להחזרת שטחים ולהקמת מדינה פלסטינית.

בצל החשש מעימותים סוערים מול הפלסטינים בעקבות התוכנית, דובר צה"ל הודיע בצהריים כי הוחלט על תגבור חטיבת "הבקעה והעמקים" בכוחות חי"ר.

שר הביטחון נפתלי בנט והרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי קיימו הערכת מצב מיוחדת לקראת פרסום "עסקת המאה" ובנט הורה לכוחות הביטחון להיערך להסלמה מיידית בעקבות התוכנית והתססת השטח הפלסטיני.

בנט הבהיר כי "ניצבים בפני ימים מכריעים של קביעת גבולות והחלת ריבונות, איומים מהצד הפלסטיני לא ירתיעו אותנו. אני שומע איומים מהצד הפלסטיני, שום דבר לא ירתיע אותנו, מערכת הביטחון וצה"ל ערוכים לכל תרחיש. ממשלת ישראל צריכה לקבל החלטות ולא להירתע מאיומים".

עיקרי "עסקת המאה" של טראמפ
החלת הריבונות על בקעת הירדן, צפון ים המלח וכל היישובים ביהודה ושומרון - כבר בישיבת הממשלה הקרובהארה"ב תכיר בריבונות ישראל בשטחים שיישארו בשליטתהירושלים תישאר בירתה הלא-מחולקת של ישראלאף אזרח ישראלי לא ייעקר מביתורצועת עזה תפורזחמאס יפורק מנשקוהפלסטינים יחויבו להכיר במדינת ישראל כמדינה יהודיתהפלסטינים יאלצו לוותר על 'זכות השיבה', כך שהפליטים הפלסטינים יועברו אל מחוץ לשטח ישראלהפלסטינים יתחייבו לפעול נגד הטרור ולהפסיק את ההסתההשליטה הביטחונית בבקעה תישאר בידי ישראל
בתמורה, הפלסטינים יקבלו:
בירת המדינה הפלסטינית העתידית במזרח ירושליםעזה ויו"ש במדינה הפלסטינית שתקום יחוברו באמצעות כבישים, גשרים ומנהרותהבנייה בהתנחלויות תוקפא למשך ארבע שנים בהן ייערך המו"מבעתיד, יוכלו פליטים לחזור למדינה הפלסטיניתיובטח חופש הפולחן

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר