גיבוי והבהרה

מימין ומשמאל: המערכת הפוליטית מגיבה

'היסטוריה' או 'אפרטהייד'? בימין מברכים על "עסקת המאה" של טראמפ, אך גם שם יש מי שמזהיר מפני הקמת מדינה פלסטינית • בשמאל, תוקפים וטוענים לחד צדדיות (אקטואליה)

הצגת "עסקת המאה" הערב (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

המערכת הפוליטית חלוקה הערב (שלישי) בהתייחסותה ל"עסקת המאה" של ממשל טראמפ. בימין מברכים ומזהירים מפני הקמת מדינה פלסטינית, ובשמאל - תוקפים.

שר הביטחון נפתלי בנט אמר: "ההיסטוריה דופקת בדלתנו בערב זה. אנו עומדים בפני הזדמנות שהיא פעם בתולדות מדינה. הזדמנות לקבוע את עתידנו. הזדמנות לקבוע את שטחי ארצנו. הזדמנות להכניס את כל ההתיישבות הישראלית בארץ ישראל לתוך מדינת ישראל הריבונית".

"אסור להחמיץ את ההזדמנות. אסור לדחות לאחרי הבחירות, כי זה לא כבר לא יקרה. אסור להסתפק בריבונות חלקית, רק על בקעת הירדן למשל. אסור להותיר בחוץ חצי מיליון ישראלים, או לומר להם: "חכו לאחרי הבחירות". כשההיסטוריה דופקת בדלת - אתה לא אומר לה תתקשרי אחרי הבחירות, ואתה גם לא אומר לה: אקח רק חמישית מהסכום. אתה לוקח הכל, ועכשיו".

"אם ראש הממשלה נתניהו יעשה את הצעד המלא והאמיץ של הכנסת כלל ההתיישבות בארץ ישראל לתוך מדינת ישראל, אנחנו נעניק לו את מלוא הגיבוי והתמיכה. ארץ ישראל חשובה מבחירות. שיהיה ברור - לא נאפשר שממשלת ישראל תכיר במדינה פלסטינית בשום מצב. לא נאפשר שישראל תמסור סנטימטר של אדמה לערבים. בשביל זה אנחנו כאן, לשמור על ארץ ישראל".

ממפלגת 'כחול לבן' נמסר כי "הנאום החשוב וההיסטורי של נשיא ארה"ב טראמפ, ידיד אמת של מדינת ישראל והעם היהודי, מתיישב לחלוטין עם העקרונות המדיניים והביטחוניים של כחול לבן. תוכנית השלום של הנשיא טראמפ תהווה בסיס איתן ונכון לקידום הסדר שלום עם הפלסטינים תוך שמירת ההסדרים שיש לישראל עם ירדן ומצרים והרחבתם מול מדינות נוספות באזור. כל זאת בכפוף להסדרי ביטחון, כפי שהדגיש אמש יו"ר כחול לבן, רא"ל (מיל') ח"כ בני גנץ בפגישתו החשובה עם נשיא ארה"ב".

הם תקפו את ראש הממשלה: "הערב ברור יותר מאי פעם שמדובר בתוכנית רצינית, מעמיקה ומקיפה שיישומה יקח כ-4 שנים. על מנת ליישמה ישראל חייבת להתקדם לממשלה חזקה ויציבה שבראשה עומד מי שכל זמנו ומרצו מוקדש לביצור ביטחונה ועתידה ולא נאשם בעבירות שחיתות חמורות שיהיה שקוע כל כולו באינטרסים האישיים והמשפטיים שלו".

שר המשפטים אמיר אוחנה: "היום הזה יזכר בדברי הימים של עם ישראל. זו היא באמת שעתם הגדולה של נשיא ארה"ב טראמפ ושל ראש הממשלה נתניהו, שאלמלא הניסיון המדיני העשיר שצבר במשך כהונתו, אלמלא התבונה, האיפוק והראיה למרחוק – לא היתה באה לעולם. בשעה הגדולה הזו, בה נשמע משק כנפי ההיסטוריה - בה צדקת דרכו של עם ישראל מתממשת בארץ ישראל - נברך שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה".

ח"כ עמיר פרץ: "התכנית מגיעה בעיתוי של ערב בחירות בישראל, בו אין לגיטימציה לממשלה הקיימת לבצע מהלכים מדיניים, למרות הגיבוי האמריקאי, ועל כן יש לטפל בה רק לאחר הבחירות, כאשר תכהן ממשלה שתקבל את אימון אזרחי ישראל ותזכה לאמון הכנסת. את גורלנו נקבע בעצמנו במו"מ ישיר עם הרשות הפלסטינית שבסופו הסכם שיבטיח מדינה יהודית ודמוקרטית בגבולות בטוחים למען הדורות הבאים".

סגן השר אבי דיכטר: "עסקת המאה של טראמפ מוכיחה שהמעז מנצח. ראש הממשלה נתניהו העז לעשות מהלכים דרמטיים מול הממשל האמריקאי, הקודם והנוכחי, והפירות מוגשים לנו היום על מגש של כסף. עלינו מוטלת כעת החובה להחיל באופן מיידי את הריבונות הישראלית על כל הישובים הישראלים ביהודה ושומרון. בקעת הירדן במובנה הרחב, תקובע כגבולנו המזרחי. חוק היסוד הקובע כי ירושלים השלימה והמאוחדת בירת ישראל, הוכר היום גם על ידי ארצות הברית של אמריקה".

השר יואב גלנט: "‏היסטוריה. ארה"ב אימצה באופן מלא את הנימוקים הישראליים בהיבטי אסטרטגיה וביטחון כבסיס להסדרת הסכסוך הישראלי פלסטיני. בטחון ישראל יובטח לדורות, הגבול המזרחי יוצב על הירדן וזכות השיבה תבוטל לנצח. הפלסטינים יזכו לאוטונומיה ברוח חזונו של מנחם בגין. ברכות לנשיא טראמפ ולראש הממשלה נתניהו".

ח"כ איילת שקד: "אנחנו נמצאים ברגע היסטורי עבור מדינת ישראל. ב 2012 כשבנט ואני דיברנו על ריבונות ביוש חשבו שאנחנו הזויים. עברו 7 שנים והגענו לרגע הזה. ממשלת ישראל צריכה להחיל ריבונות מיד על בקעת הירדן ויהודה ושומרון. החלק המסוכן של התוכנית, קרי הקמת מדינה פלסטינית או הכרה במדינה פלסטינית לא יקרה".

ח"כ איימן עודה: "כמו מדיניות ההפרדה בדרום ארה"ב, האפרטהייד, מלחמת וייטנאם ואינספור כתמים אחרים בהיסטוריה האנושית גם הכיבוש יסתיים והעם הפלסטיני יחיה במדינה עצמאית לצד מדינת ישראל. בסוף, הדרישה הצודקת לשוויון ושלום תגבר על הכניעה לעליונות ומלחמה".

ממפלגת עוצמה יהודית נמסר: "האופוריה בבית הלבן ומחיאות הכפיים מסתירות את העובדה שממשלת ישראל מאמצת מתווה הכולל הקמת מדינה פלסטינית, העברת הר הבית לירדנים, מסירת רוב שטחי יהודה ושומרון לפלסטינים והקפאה למשך ארבע שנים. אכן, בתכנית גם נקודות יתרון, אך ההסכמה הבסיסית למדינה הפלסטינית מוותרת הלכה למעשה על הזכות הבסיסית של עם ישראל בארץ ישראל".

עוד אומרים בעוצמה כי: "עוצמה יהודית תתנגד לכל מתווה הכולל מסירת שטחי ארץ ישראל והקמת מדינה פלסטינית ותיאלץ את ראש הממשלה שלא לוותר על החלום של ארץ ישראל השלימה בתמורה להבאת ה"שלום". אנו בטוחים כי אם ראש הממשלה היה נוקט עמדה תקיפה יותר ומכריז כי ארץ ישראל כולה שלנו, גם הנשיא טראמפ היה מקבל את דבריו".

ח"כ תמר זנדברג: "לנאשם בשוחד אין מנדט לסיפוח חד צדדי שיסכן את עתידה של מדינת ישראל, ישים אותנו בסכנה ברורה ומיידית לאלימות וקובר דה פקטו את פתרון שתי המדינות. אחרי הבחירות ראש הממשלה נבחר צריך לפתוח במו"מ ישיר להסדר מוסכם המבוסס על שתי מדינות ושיבטיח תקווה, שלום וביטחון לשני העמים".

ח"כ עופר כסיף: "תכנית טראמפיהו היא לא תכנית שלום אלא תכנית מלחמה, תכנית להנצחת הכיבוש והסדרת האפרטהייד. ההתעלמות מהפלסטינים והדרתם מגיבוש "התכנית" מעידה על כך מלכתחילה. לא האינטרס הישראלי ובטח לא הפלסטיני באים בה לידי ביטוי, אלא אינטרסים של מתנחלים משיחיים ומנהיגי מדינות מושחתים. ההתייחסות לירושלים כ"מאוחדת ומשוחררת תחת ישראל", סיפוח ההתנחלויות - כולן בלתי חוקיות - ויצירת בנטוסטנים פלסטינים, למעשה גם כן תחת שליטה ישראלית, יהפוך את האפרטהייד בשטחים הכבושים למוטבע רשמית בחוק הישראלי. מדובר בפיגוע בכל תכנית שלום צודקת ואמיתית ובמתכון לשפיכות דמים נוראה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר