המאבק על בית הכנסת

הפרופסור: "אנחנו שונאים חרדים. הלוואי והייתם אתיופים"

פרופסור לשעבר מהאוניברסיטה העברית בירושלים נשמע אומר בהקלטה שהגיעה לידי 'כיכר השבת' כי הוא שונא את הציבור החרדי, ואף זרק כסא על מתפללים: "יפתחו ראשים אם זה מה שאתה רוצה" (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
תמונת אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לתוכן הכתבה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בשכונת 'גבעת המבתר' בירושלים, מתקיים כבר זמן ארוך מאבק בין הציבור הדתי לאומי לחרדי על בית הכנסת השכונתי, וכפי שכבר דיווחנו בהרחבה.

כעת, בהקלטה שהגיעה לידי 'כיכר השבת', נשמע אחד מראשי בית הכנסת מתבטא בחריפות כנגד הציבור החרדי שמתפלל בבית הכנסת ואומר: "האתיופים יותר טובים ממכם".

בהקלטה חריגה, שהגיעה לידי 'כיכר השבת, נשמע פרופסור דוד רוזנטל, ששימש במשך שנים רבות כראש חוג התלמוד באוניברסיטה העברית בירושלים, כשהוא מדבר על הציבור החרדי בשכונה בביטויים חריפים ולא מקובלים.

בתחילת ההקלטה נשמע הפרופ' אומר: "אנחנו לא רוצים אותכם, זה האמת. אם הייתי לוקח אותך ומענה אותך היית גם אומר לי מה זה (מי פרץ לבית הכנסת, ח"ב). זה בית כנסת שלי".

"הם שונאים אותכם שנאת מוות. כן כן אנשים שונאים אותכם, אני לא רוצה לראות אותך אצלי בבית הכנסת מה אתה לא מבין בזה, זה בית כנסת שלי - יפתחו ראשים אם זה מה שאתה רוצה וזה מה שטוב לך אז מה שיהיה ואז המשטרה תצטרך להתערב".

מאבטחים בכניסה לבית כנסת בערב שבת

בהמשך עבר לדבר רוזנטל עם אחד התושבים, שהוא אף הקליט את השיחה על זריקת הכיסאות בבית הכנסת, כאשר רוזנטל לא מכחיש שהוא זרק כיסא ואף מתבטא כי חבל שהכסא לא פגע.

"זרקתי כסא חבל שזה לא פגע, חבל שלא פגע הלוואי והיה פוגע, הלוואי. אני מודיע לך. אני לא מתכחש לזה שזרקתי כסא, אני אדם דעתן, אני כעסן, ואני גם אכעס".

"לא רוצים אותכם, לא רוצים אותכם בתור ציבור שיתפלל כל הזמן אתה רוצה סידור בשביל חודש, אתה יכול רק לחודש אבל תביא עד 30 אנשים, איש אחד לא יותר מ-30 אנשים".

הפרופ' דוד רוזנטל בשכונת גבעת המבתר

בית כנסת רפורמי

כאן התושב עבר לדבר איתו על כך שהם מצרים את צעדיהם ואף מביאים בנות לתוך בית הכנסת. רוזנטל ענה לו: "אל תבוא, למה אתה בא? זה הבית כנסת שלי, זה בית כנסת רפורמי אז באים נשים ומצלמות, אל תבוא למה אתה בא, אני אומר לך שונאים אותך אתה לא מאמין לי".

"למה אתה בא, מי בכלל רוצים אותכם?, אני אומר לך שונאים אותכם אתה לא מאמין לי, אתיופים, הלוואי והייתם אתיופים, הלוואי שהייתם אתיופים, הלוואי".

"כל מי ששומע את הסיפור מוכן לאכול אותכם בלי מלח לא יתנו לכם אצבע, גם אם אתה מתחייב וגם אם תקפוץ מהגג אנשים שונאים אתכם אנשים שונאים את המקום עכשיו, נראה אם לא תצאו ישברו ראשים, אני אומר לך שזה מה שיהיה המשטרה בסוף תתערב ותשבור ראשים, מה אני יודע למה, נתנו לכם".

רוזנטל ממשיך ואור, אם זה לא היה מובן עד עכשיו: "הלוואי שיבואו עם אלות וישברו ראשים, הלוואי שיבואו עם אלות וירביצו לכם, רק אנחנו מטומטמים שאנחנו לא עושים את זה הלוואי והיינו עושים את זה, זה אצלי בבית אני לא רוצה, אני אבוא אליך הביתה ואנסה להשתלט המקום אני מנהל אותו ואני אנהל איך שאני רוצה, זה כמו הבית שלי זה יותר ממועדון הבית כנסת הזה".

תגובת הפרופסור

"אין לי דבר נגד חרדים יש לי כנגד הקרלבכים שפרצו לבית הכנסת שלנו הם אינם חרדים כלל וגם אינם דתיים, הם מחללי שבת ובריונים".

"המנהיג שלהם, שאולי שמו ידוע לכם, הופיע אצלי בבית, בלי הזמנה וכפה עצמו עלי עשה עצמו שרוצה להגיע לפשרה הקליט את הדברים בלי ידיעתי".

"אני באמת מאוד נסער מעצם זה שהבריון בא אלי בערמה כדי להוציא אותי מהכלים, ואמנם הצליח. אני מבקש עוד לציין שהבריונים באים בערב שבת בהמוניהם כשמאה וחמישים איש וממלאים את ההיכל בצעקות צרחות וריקודים ולא נותנים להתפלל זה כבר שלושה חדשים שאין אנו מתפללים. הם לא תושבי השכונה בשכונה בשבת בבוקר אין יותר משני מנינים,זו פשוט הפגנה של בריונים".

"אמרתי לו שהם הצליחו להוציא מאתנו רגשות שמעולם לא היו במקומנו. הם גרמו לנו שאנו שונאים אותם, הוא אמר אתה מתייחס אלינו כאילו היינו אתיופים אמרתי לו הלואי והייתם אתיופים. אם אתם אתר החרדים הייתי מאוד שמח אם הייתם מוכיחים אותם ומוקיעים אותם על כך שהם מתפרצים ושוברים דלתות בית הכנסת".

"יש בין המתפללים שלנו אנשים חרדים המתפללים אתנו כבר שנים, ויש עוד מניין חרדי בשכונה שמתנהג באופן הגון ולא בריוני. הקבוצה הזו של קרליבך ורק זו, גורמת לציבור שלנו לשנוא אותם. ממש כמו שריש לקיש אמר בגמרא ביומא ל"קרלבכים" של זמנו שבאו מאמריקה של אז "אל-הא שנינא לכו"".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר