כל הפרטים

נגיף הקורונה ממשיך להכות: איך נדבקים במחלה הקטלנית

כל מה שתרצו לדעת על הנגיף הקטלני שהביא למותם של מאות. מדוע הוא נקרא "קורונה"? מדוע המחלה הפשוטה הפכה לקטלנית? איך נדבקים בקורונה? ומה לעשות עם החבילות מסין? (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
בסין. ממתינים בתור לבדיקה בבית החולים (צילום: שאטרסטוק)

ה'קורונה' - תעודת זהות:

הנגיף הקטלני שהתגלה בעיר ווהאן שבסין הוא בכלל נגיף נפוץ ממשפחת הסארס והמרס שמוכרים כבר לעולם הרפואי. אם תהיתם מדוע קיבל הווירוס את השם "קורונה" - כתר בלטינית, זאת בשל הצורה בה הוא נראה במיקרוסקופ שמזכירה כתר.

בדרך כלל מי שחולה בקרונה סובל מצינון קל או בעיות קלות במערכת העיכול שחולפות מעצמן ללא טיפול רפואי מיוחד. רוב בני האדם חולים בו לפחות פעם בחיים ולרוב הוא אינו מסוכן, אלא אם מדובר באדם עם מערכת חיסון מדוכאת שאז יכולה להתפתח מחלה רצינית יותר.

הסיבה שהעולם בחרדה גדולה כל כך מהנגיף ה"פשוט" הזה, כי מדובר בווירוס שיכול לעבור מוטציות (שינוי בהרכב שלו) ולהפוך למשהו חדש ומסוכן הרבה יותר כפי שאכן קרה לאחרונה בסין שם מתו כבר לפחות כמה מאות בני אדם ואלפים רבים אושפזו בשל המחלה.

זו לא הפעם הראשונה שאנו פוגשים את נגיף הסארס בצורת מגיפה, בשנים 2003-2002 הייתה התפרצות של נגיף דומה ממשפחת הסארס, והוא גרם למותם של יותר מ־800 בני אדם.

ישנן הערכות לא מבוססות עדיין, כי הווירוס הוא בכלל מעשה ידי אדם, כלומר, המוטציה שעבר הווירוס בוצעה במעבדה במסגרת יצירת נשק ביולוגי שיצא מכלל שליטה, אך אין לכך שום הוכחה ברורה. העובדה שההתפרצות החלה בסין הקומוניסטית מקשה על העולם לדעת את האמת המדויקת על המתחולל במדינת הענק.

כך תזהו את ה'קרונה'

תסמיני המחלה הם בעיקר במערכת הנשימה העליונה (שיעול, קוצר נשימה, הצטננות, חום) ובמערכת העיכול (שלשולים וכאבי בטן). לתסמינים האלה עלולים להתלוות כאבי שרירים. למעשה, לא ניתן להבדיל בבדיקה קלינית בין הדבקה בנגיף הקורונה החדש לבין מחלות נשימתיות רבות אחרות. במקרים חמורים, המחלה עלולה להוביל לדלקת ריאות קשה, לתסמונת נשימתית חמורה, לאי ספיקת כליות ואף למוות.

איך נדבקים בנגיף הקורונה?

רוב החולים הראשונים בנגיף, עבדו או ביקרו בשוק בעלי חיים ופירות ים בעיר ווהאן שבסין שבינתיים כמובן נסגר כשהאזור כולו על 56 מיליון תושביו נמצא תחת הסגר. הנגיף שעבר כאמור מוטציה עבר מבעלי החיים לאדם, וכיום יש העברה מאדם לאדם, באופן דומה להדבקה בשפעת.

רופאים מציינים שההדבקה בנגיף היא בדרך כלל מחולים שסובלים מסימפטומים ברורים של המחלה דוגמת שיעול, אך יש ראיות להדבקה גם מחולים שנדבקו בנגיף, אך עדיין לא פיתחו את תסמיני המחלה.

אבחנת המחלה כוללת חשד לחשיפה ובדיקה של דגימת הפרשות ממערכת הנשימה במעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות.

איך מטפלים במחלה?

זה הקטע אולי המפחיד ביותר בכתבה, כעת אין תרופה שקוטלת את הנגיף, ולכן נותנים לנדבקים בעיקר טיפול תומך: טיפול תומך נשימתי (אינהלציות, חמצן), נוזלים (אם הם סובלים מהתייבשות); משככי כאבים ותרופות מפחיתות חום (אם הם סובלים מכאבים ומחום) וכדומה.

בנוסף, בינתיים אין חיסון למחלה. מכמה מרכזים רפואיים נמסר על מאמץ לפתח חיסון לנגיף הקורונה, אך מדובר במשימה קשה מאוד בגלל יכולתו הגבוהה של הנגיף להשתנות מה שהופך את ייצור החיסון לבעייתי ולא יציב בעליל.

נתניהו מתייחס לקורונה. צילום: חיים צח ועומר מירון לע"מ

איך אנחנו יכולים להגן על עצמנו?

כאמור אין משהו רפואי ברור שניתן לעשות, אך כללי ההיגיינה שנועדו למנוע הדבקות במחלות נגיפיות שונות נכונים גם לקורונה: יש להקפיד על רחיצת ידיים, להימנע מנגיעות ללא צורך בעיניים, באף ובפה ולאוורר חדרים - גם אם בחוץ קר.

מהו הסיכון שהנגיף יגיע לארץ?

עד כה לא התגלה נגיף הקורונה בישראל. אומנם בכמה מקרים עלה החשד שחולים במחלת חום שבאו לארץ מסין חלו במחלת הקורונה, אולם בסופו של דבר כל החשדות האלה נשללו. עם זאת, במשרד הבריאות מעריכים שבסופו של דבר יגיע הנגיף גם לישראל ונערכים בהתאם.

הזמנתם חבילה מעלי אקספרס, האם צריך לחשוש?

משרד הבריאות מרגיע כי אין סכנה ותוכלו לפתוח בשמחה את החבילה לה המתנתם זמן רב כל כך באדיבות דואר ישראל. ככל הידוע, נגיפי קורונה אינם מועברים באמצעות חפצים או מזון, ולא דווח על העברת המחלה בדרך זו.

חזרתי מסין לישראל. מה אני צריך לעשות?

משרד הבריאות מנחה את מי שהיה בסין, במהלך ה-14 יום האחרונים, גם לשהות קצרה, לא לצאת למרחב הציבורי ולא לשהות במקומות ציבוריים ובכלל זה מוסדות חינוך, מקומות עבודה, תחבורה ציבורית, מקומות בילוי וקניות, בתי חולים ומרפאות, לתקופה של 14 ימים ממועד השהייה האחרונה בסין (להלן - תקופת הדגירה).

במקרה של הופעת חום, שיעול או קוצר נשימה, יש לפנות לרופא המטפל בקופת החולים או בחדר המיון, וליידע מראש טלפונית את המרפאה או חדר המיון על הגעת חולה ששהה בסין. גם במצב רפואי אחר, הדורש טיפול, יש ליידע מראש טלפונית את הגורם המטפל, על הגעת מטופל ששהה בסין. בכל מקרה לכסות את הפה והאף במסיכה כירורגית או בבד זמין אחר, ולהימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית.

הנחייה זאת ניתנת בשל התפשטות המחלה הנגרמת על ידי נגיף הקורונה החדש בסין ובמדינות נוספות וכדי למנוע ככל שניתן התפשטותה בישראל.

היעדרות מעבודה בתקופת הדגירה תיחשב כהיעדרות בשל מחלה כפי שיוסדר בצו של משרד הבריאות, בכפוף להצגת אישור על מועד עזיבת סין. אין לפנות לרופאי המשפחה לקבלת אישור מחלה בגין ההיעדרות.

ביום ה-15 לאחר מועד השהייה האחרונה בסין וככל שלא התפתחו תסמינים, ניתן לחזור לעבודה ולפעילות רגילה.

כמו כן, נמנעה כניסתם של אזרחים סינים לישראל, ואל על הודיעה שהיא מבטלת את כל טיסותיה לסין עד ל־25 במרס 2020. בכך הצטרפה אל על לחברות תעופה מובילות רבות בעולם שהודיעו על השעיית כל טיסותיהן לסין. יש לציין שהפסקת הטיסות לסין והעוצר שהוטל על ערים רבות במדינה מנחיתים מכה קשה על כלכלת סין ומשרתים בעקיפין את האינטרס האמריקאי להחלשת הכלכלה הסינית.

עוד קודם לכן פרסם משרד הבריאות הישראלי הודעה, לפיה מומלץ להימנע "מנסיעות לא הכרחיות" לסין בגלל התפשטותה של מחלת הקורונה במדינה. במיוחד ממליץ משרד הבריאות שלא להגיע למחוז חוביי שבו התפרץ הנגיף. המשרד גם ממליץ "לעקוב אחר מגבלות התנועה שמטיל השלטון הסיני בערים השונות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר