הפריימריז החל

מבוכה לדמוקרטים: תקלות בבחירות באיווה

הפריימריז לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב נפתח על פי המסורת במדינת איווה הקטנה. במפלגה הדמוקרטית מדווחים על עיכובים בפרסום התוצאות ככל הנראה בשל תקלה (עולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
המועמדים הדמוקרטים: ביידן מימין, סנדרס משמאל (צילום: שאטרסטוק)

הפריימריז במפלגה הדמוקרטית בארה"ב החל הלילה (שלישי), במדינת איווה וכעת הסקרים מלמדים על קרב צמוד בין הסנטור ברני סנדרס ובין סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן וגם על שיבושים ככל הנראה באפליקציה שמעבירה את המידע על המנצחים, שיבושים שמביכים את המפלגה הדמוקרטית. גם במפלגה הרפובליקנית התקיים הפריימריז באיווה, אך שם ניצח בקלות הנשיא דונלד טראמפ, לו אין מתחרים רציניים ממולו.

מדובר במסע בחירות ארוך במיוחד שהחל היום וייערך ב-50 מדינות שונות במשך כחצי שנה. המועמדים הוציאו על הקמפיינים מאות מיליוני דולרים וההצבעה באיווה שהיא מדינה קטנה שתעניק רק 41 צירים מתוך כמעט 4000 שיש בפריימריז, היא יריית הפתיחה בה כולם רוצים לנצח כדי לפתוח במומנטום טוב, למרות שמשמעותה הסטטיסטית היא זעומה.

באופן מעניין, בחמש מערכות הפריימריז הדמוקרטיות האחרונות מי שניצח באיווה זכה בסופו של דבר גם במועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות. זאת למרות, שהפעם אחד המועמדים המרכזיים - מייקל בלומברג, החליט שלא להשקיע כלל באיווה ולהפנות את כל מאמציו לקליפורניה שמעניקה מעל 400 צירים למועמד המנצח.

בניגוד לכל המדינות בהן הבוחרים מצביעים בקלפי, באיווה יש שיטה שונה - אסיפות. הבוחרים מתאספים, מתווכחים ומנסים לשכנע אחד את השני במי לתמוך. ההצבעה נעשית פיזית: בכל אספה מתחלקים הבוחרים לקבוצות לפי המועמד שבו הם תומכים, ואם למועמד מסוים יש די מצביעים – הוא מקבל ציר.

אם מצביעים כלשהם נותנים את קולם למועמד שאין לו די תמיכה, הם מתבקשים לבחור מועמד אחר. במקרה כזה ניצבות בפניהם שלוש אפשרויות: לבחור במועמד שהגיע לרף התמיכה המינימלי; לשלב כוחות עם תומכי מועמד אחר שלא הגיע לרף התמיכה הדרוש, אך יוכל להגיע אליו במקרה של איחוד מצביעים; או פשוט לעזוב. לפי דיווחים מאיווה, במספר קטן של מוקדים הטילו מטבע כדי לקבוע מי המנצח, בעקבות תיקו בין המועמדים השונים.

כאמור, המפלגה הדמוקרטית נבוכה הלילה, כשפרסום התוצאות התעכב משמעותית בניגוד לשנים עברו, ובהודעה שפרסמה המפלגה הדמוקרטית באייווה נמסר כי היא מבצעת "בדיקות איכות" למספרים שזורמים מאלפי המוקדים השונים במדינה. "הגינות התוצאות נמצאת בחשיבות עליונה", אמרה דוברת המפלגה מנדי מקליור. היא ציינה כי העיכובים מתרחשים גם בגלל העובדה שהשנה, בניגוד לפעמים קודמות, מתפרסמים כמה נתונים שונים – הן של הסבב הראשון בהצבעה, הן של הסבב השני לאחר הניפוי, והן של מספר הנציגים שיקבל בסופו של דבר כל מועמד. בהמשך נמסר, כי העיכוב חל בגלל "חוסר עקביות" שנמצא במספרים בין הנתונים השונים.

הדיווחים הראשוניים היו על תקלות באפליקציה שנועדה להעברת הדיווחים על מספרי הבוחרים. אך במפלגה הכחישו את הטענות ואמרו, כי לא הייתה כל קריסה או פריצה של האקרים. למרות ההכחשה של המפלגה הדמוקרטית, גורם באחד הקמפיינים של המתמודדים טען בפני רשת CNN כי "ברור שמשהו השתבש".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר