מ'הטחינה' ועד ההצפה

הרמטכ"ל על התקלות בצה"ל: "משתפרים"

במהלך טקס ההתייחדות עם חללי אסון המסוקים, התייחס הרמטכ"ל אביב כוכבי לסדרת התקות האחרונותש נחשפו בצה"ל, ואמר כי "ארגון מצוין אינו חף מטעויות" (צבא וביטחון)

הרמטכ"ל אביב כוכבי (צילום: Miriam Alster/Flash90)

במהלך טקס ההתייחדות עם חללי אסון המסוקים הערב (שלישי) התייחס הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי לשורת התקלות שנחשפו לאחרונה בצבא והבטיח כי הצבא משתפר.

"אסון המסוקים גבה מחיר שלא ניתן להפנמה. אבל בזכות שורה של תחקירים נוקבים ומסקנות מעמיקות, צה"ל, וחיל-האוויר בתוכו, למדו, השתפרו, והפכו מקצועיים יותר. אין שיטה אחרת לארגון החפץ באיכות ומצוינות. צה"ל הוא צבא לומד, המתחקר את עצמו באופן נוקב. זהו צבא עמוס בפעילות, ומדי יום מתרחשות בו אלפי פעולות הגוררות מאות רבות של תחקירים - חושפניים, נוקבים, אמיצים ומחוללי למידה - כך באירועים מבצעיים וכך באירועי שגרה", אמר הרמטכ"ל.

בדבריו, התייחס לשלוש הפרשות האחרונות שנחשפו - זיוף גיוסי החרדים, פרשת הטחינה ביחידה המיוחדת וההצפה בבסיס, ואמר: "לאחרונה, נחשפו מספר אירועים חריגים שהתרחשו בצה"ל. אני מבקש להבהיר, בכל אותם מקרים, התקלות והפערים דווחו על-ידי המפקדים במעלה השרשרת, עד אליי, ותוחקרו ביוזמת צה"ל. היה זה צה"ל שגילה את הפער בנתוני גיוס החרדים ומיד הקים צוות בדיקה פנימי. היה זה צה"ל שגילה את הפרשיה החריגה ביחידה המיוחדת, והוא זה שמינה קצין בודק. כך גם היה באירוע ההצפה בבסיס חצור של חיל-האוויר.

"בכל המקרים נמצאו שגיאות ותקלות, בכל המקרים התקיים ומתקיים התחקיר באופן חושפני וביקורתי, ובאירועים שבדיקתם הסתיימה, הפעולות שננקטו היו חדות ובהירות, והונחו על ידי שלושה עקרונות: מקצועיות, ביקורת עצמית והוגנות. כך אנו דורשים מעצמנו. זאת הציפייה מכלל המפקדים - להיות הראשונים לחשוף ולדווח על תקלות, להיות הראשונים לבקר את עצמנו, הראשונים לדרוש רמה גבוהה של ביצוע ותחקור, הראשונים לתבוע אחריות אישית ודוגמה אישית, והראשונים לתבוע דיוק ויסודיות בתהליך התחקור, לצד הוגנות בתהליך השיפוט. צה"ל הוא זה שגילה את האירועים הוא זה שמתחקר, מטפל ומשתפר! צה"ל הוא מכונת למידה, ויכולתו לממש את ייעודו - להגן על הגבולות, ולבצע פעילות גלויה וחשאית מדי שבוע, תלויה ביכולתו לתחקר, ללמוד ולהשתפר".

הרמטכ"ל המשיך ואמר כי "לא נבטיח אפס שגיאות, אך נבטיח מאמץ קבוע לתחקור ושיפור. ארגון מצוין אינו חף מטעויות אבל רווי בלמידה. זוהי חובתנו למקצוע, לביטחון, לחברה הישראלית, לחיילים להורים של החיילים ולמשפחות של המשרתים, ובמיוחד לכם, לכן בני המשפחות. ואכן צה"ל משפר את יכולותיו משנה לשנה. התוכנית הרב שנתית 'תנופה' יצאה לדרך, והיא מזנקת מעמדת הסיום של תר"ש 'גדעון', אשר שיפר וחיזק את צה"ל בתחומים רבים - באוויר, בים וביבשה, תגבר את היקף המלאים ושיפר את היקף האימונים. זה היה תר"ש מוצלח שמספק לנו עמדת מוצא מצוינת לקראת תוכנית 'תנופה', והיא תעמיד בראש סדר העדיפויות את יכולת הקטלניות - זו שתאפשר לנו את שלילת יכולות האויב באופן המהיר והאפקטיבי.

"גם אתם לומדים - מוקדם יותר, הוקדש יום העיון השנתי לציון מאה שנים לקרב תל-חי. זהו קרב המהווה סמל לגבורה, הקרבה, מסירות ואומץ - אלו אותם הערכים שלאורם פועלים גם כיום מפקדי צה"ל וחייליו. משמח לראות כאן את חניכי תנועות הנוער, המכינות הקדם צבאיות ותלמידי התיכון. נוכחותכם כאן, על אף שטרם נולדתם בחורף המר ההוא, מעידה על הזדהות ומחויבות, והבנת החשיבות של זיכרון הנופלים ומילוי צו מורשתם. בעוד זמן קצר גם אתם תיקחו חלק במשימת ההגנה על מדינת ישראל, ותהפכו להיות חוליה נוספת בשרשרת הדורות. אתם דור מצוין שלא יוותר על שירות משמעותי.

"זכרו, השירות המשמעותי ביותר הוא בחוד החנית, החוד המבצעי. נכון, הוא מסוכן. אכן, ביטחון והגנה על מדינת ישראל כרוכים בסיכון, סיכון שלא פעם גובה מחיר כבד, כמו זה שאתן משלמות משפחות יקרות. אני מחזק אתכן, מחבק אתכן מצדיע ליקיריכן ומצדיע לכן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר