'כיכר גלובל'

המעצר בצרפת וההתקרבות לדת • ארקדי גאידמק שובר שתיקה

לאחר שנים ארוכות בהן נמנע מראיונות לתקשורת בישראל, הפילנתרופ הרוסי-ישראלי מדבר על הכל: המעצר בצרפת, הקשר שלו לעיר הקודש ירושלים, הפוליטיקה - והמתח בין הרוסים לחרדים (כיכר TV)

(מנהל אולפן: אריאל ליבא)

במשך שנים ארוכות נמנע ארקדי גאידמק ממתן ראיונות לתקשורת הישראלית. כעת, האדם שהתפרסם בזכות תרומותיו הנדיבות לארגוני החסד, וזכור מהתמודדותו על ראשות העיר ירושלים, שובר שתיקה בראיון עם הרב בנימין גולדשמידט בתכנית 'כיכר גלובל' מבית 'כיכר השבת'.

אַרקַדי גַּאיְדַּמַק, יליד שנת 1951, הוא איש עסקים ופילנתרופ רוסי ישראלי, הונו הוערך בין 700 מליון ל-4 מליארד דולר.

הוא החל את חייו כפועל פשוט בצרפת ומשם הקים חברה לשיפוץ בתים, עד שהגיע לעמדות בכירות בממשל הרוסי, בהם בין היתר תיווך בעסקאות שונות בין רוסיה לצ'כיה.

בשנת 1998 הקים חברת אבטחה יחד עם בכירי מערכת הביטחון דני יתום ואבי דגן שפעלה בעיקר באנגולה וברפובליקה של קונגו.

ארקדי גאידמק פרץ לתודעה הישראלית בזכות השקעותיו הרבות במדינת ישראל, רכישת קבוצת הספורט בית"ר ירושלים, כאשר בשיא אף הקים מפלגה פוליטית והתמודד לראשות עיריית ירושלים.

גאידמק תרם סכומי עתק לארגוני חסד, ישיבות ובתי כנסת, כך גם למגן דוד אדום ואיחוד הצלה וארגונים נוספים.

החיים האישיים והאמונה בה'

בתחילת הראיון נשאל גאידמק על חייו האישיים כיום, על משפחות הברוכה ועל ילדותו ברוסיה, שם החל הקשר המיוחד שלו עם העיר ירושלים. "אני זוכר שבתור ילד קראתי איזה ספר על יהודי אחד, שגר בירושלים – היה זה ספר ממש מוזר, כי בברית המועצות זה לא היה דבר נפוץ למצוא ספר על חיים יהודיים, במיוחד על חיים יהודיים של מישהו – של יהודי שמתגורר בירושלים – ותמיד זכרתי אותו".

על הקשר שלו לדת בשנים בהם התגורר בברית המועצות סיפר כי אחרי שיורי גגארין, הראשון שטס לחלל חזר, נשא נאומים רבים על קיומו של ה'. "והוא אמר: הסתכלתי מהחלון, ולא ראיתי כלום. אז זה לא קיים. בשנים הללו, אנחנו חשבנו שאולי, אולי זה נכון. אך ככל שאני מתבונן ובוחן את החיים, אני חושב שמשהו קיים".

"היו לי בחיים שלי הזדמנויות שלא יאומן, נסיבות שלא תאומנו, ובעיני זו הוכחה שהשם קיים – כי אין סיכוי לבנות דבר כזה, לעצב את זה לבן אדם רגיל, בן אנוש רגיל כמוני".

הניסיון הקצר בפוליטיקה הישראלית

בהתייחסות לניסיונו הקצר בפוליטיקה הישראלית אמר כי "פוליטיקאים אינם יכולים לנהל את הקהילה. העיסוק בפוליטיקה זה פשוט עוד פונקציה. יש אנשים שהם מהנדסים, רופאים, נהגי אוטובוס – ויש כאלה שהם חברי פרלמנט, שרים וכדומה, אבל לאף אחד אין יכולת אבסולוטית לנהל, להוביל, להנהיג".

"אנחנו יכולים לראות שחיים נורמליים, תנאים נורמליים מכינים אדם להיות מנהל יותר טוב עבור הקהילה: למשל, בברית המועצות, כל המנהיגים של רוסיה היום הם אנשים שהייתה להם חוויה די ארוכה של חיים נורמליים, והיום הם מנהלים פוליטיים טובים ברוסיה פוליטיקאי הוא רק פונקציה, מקצוע, ג'וב שאתה עובד בו כדי לקבל משכורת, וזה הכל".

לדבריו, "האופי היהודי הוא אופי מאוד אינדיבידואליסטי, עצמאי, ובמקום שאתה אינדיבידואליסט – וזה דבר טוב להיות אינדיבידואליסט, כי אתה גאה במי שאתה – והגאווה הזאת, יתכן, בא לידי ביטוי ברמה גדולה יותר בקהילה – בקהילה היהודית מאשר בקהילות אחרות, בין אנשים ועמים אחרים".

בתשובה לשאלה מה היה עושה אחרת לו היה ראש ממשלה ענה גאידמק: "היום אני לא רוצה, אבל לא חושב שהייתי מצליח לעשות משהו אחרת, כי זה לא מעמד – תפקיד ראש הממשלה אינו מעמד שמאפשר למישהו לשנות דברים או להשיג מטרות שכולם רוצים – זה רק משרה, משרה נדירה אמנם, אבל זוהי משרה כמו כל האחרות".

בהמשך סיפר כי היום הוא מקדיש יותר זמן למשפחה, בניגוד לעבר. "הייתי צעיר, היו לי כל מני אשליות, וכל זה. ואז גם הייתי עסוק בלבנות את הקריירה החברתית שלי ואת הרקע הכלכלי – אך בסופו של דבר זה לא כל כך חשוב".

המעצר בצרפת: רדיפה פוליטית

בשלב הבא של הראיון, עבר לספר על תקופת מעצרו בצרפת. לטענתו, "היה זה תיק מבוסס לחלוטין על מניעים פוליטיים, כי פוליטיקאי מוביל לשעבר התמודד בבחירות לנשיאות צרפת, והיה לו סיכוי טוב ליצור מכשול רציני בפני ז'אק שירק שביקש להיבחר שנית".

לדבריו, "היום ישנם מומחים רבים שאומרים שז'אק שירק נבחר שנית רק בגלל התביעות והרדיפות נגדי. לאחר מכן התאפשר לו לנצח בבחירות. וזהו זה – בסופו של דבר, כדי לגמור עם זה, כדי להצדיק את הרדיפה הכבדה ביותר נגדי, הורשעתי על אי-דיווח של שוויו האמתי של הבית שלי בצרפת, וביליתי שלושה חודשים בבית הכלא, אך בתנאים ממש טובים".

על תקופת המעצר סיפר, "כשהלכתי לכלא, זה היה בתנאים מאוד טובים. שהיתי שם שלושה חודשים, ובגלל שזה היה בשליטה של המשטרה, והם ידעו מה עשיתי למענם – זה היה ממש נחמד, ראיתי טלוויזיה, הנחתי תפילין...".

"החרדים נחוצים לקהילה היהודית"

בהמשך דיבר על המתח בין יוצאי ברית המועצות לבין הציבור החרדי בארץ. המראיין, הרב בנימין גולדשמידט סיפר: "הייתי במדרגות היורדות לכותל, והיה שם מדריך טיולים רוסי שדיבר לקבוצת תיירים רוסית, תוך כדי שהוא מצביע על אנשים חרדים במקום – "הנה אנשים אולטרה-אורתודוקסים, שלא תורמים מאומה לחברה, לא עובדים..." יש עוינות רבה".

על כך הגיב גאידמק, "קודם כל, כל היהודים שווים זה לזה. חרדי או לא חרדי, כולם אותו דבר – יהודי זה יהודי. וזה השמיים שיצרו את החרדים, וגם את הלא-חרדים. וכל זה רק נסיבות שאינן חשובות, הרי העולם חי ומתנהל על פי מה שנאמר בתורה. ואני חושב שיש שם הוראות ופתרונות נכונים, ואנחנו צריכים לנסות ללכת לפי זה".

"עכשיו, החרדים הם דבר נחוץ וחיוני לקהילה היהודית, ולא רק לקהילה היהודית – הם שומרי המסורת, ובלי לשמור על המסורת אנחנו נשכח את השורשים שלנו. זהו קוד החיים האנושיים, הטקסט הדתי. לכן אנו זקוקים לזה – לשמר על הקהילה החרדית, ואתה יודע – איפה ההבדל בין החרדים לאלה שאינם חרדים? רק לפני אולי – מקסימום 5 דורות, נגיד – כל יהודי רוסיה היו חרדים, ההורים היו חרדים, ואז... מכוח הנסיבות של החיים הם הפכו לאוכלי חזיר, אבל הם עדיין אותם יהודים".

צפו בראיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר