פריימריז דמוקרטי

ניו המפשייר: ברני סנדרס ניצח ברוב דחוק

הסנאטור הדמוקרטי, ברני סנדרס, ששואף להתמודד מול הנשיא טראמפ השיג רוב דחוק בפריימריז במדינת ניו המפשייר הקטנה, כך שיחלוק את הצירים עם מתחרהו בוטיג'ג' (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ברני סנדרס (צילום: שאטרסטוק)

הבחירות הפנימיות בארה"ב נמשכות לקראת הבחירות לנשיאות בהמשך השנה ואל מול הניצחון הצפוי של הנשיא דונלד טראמפ במפלגה הרפובליקנית, במפלגה הדמוקרטית עדיין מתחולל מאבק של ממש. אתמול (שלישי) התקיים הפריימריז במדינת ניו המפשייר, המדינה השנייה אחר איווה בה ניצח פיט בוטיג'ג', ראש העיר מאינדיאנה, ברוב דחוק.

הפעם מסתבר, כי המנצח הגדול הוא הסנאטור ברני סנדרס, כשבוטיג'ג' במקום השני מעט אחריו. סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, מי שנחשב בסקרים כמועמד שצפוי לנצח בפריימריז - ניצב רק במקום החמישי והמביך.

מבחינת סנדרס, ניו המפשייר היא ה"בית". הוא מגיע מהמדינה השכנה ורמונט וניצחונו אינו הפתעה. בוטיג'ג' שנהנה מהמומנטום של ניצחונו באיווה השיג אף הוא מספרים מכובדים רק 1.5 אחוז מתחת לסנדרס. במקום השלישי הגיעה הסנאטורית איימי קלובשר.

סנדרס הודה לתומכיו בנאום ניצחון בעיר מנצ'סטר שבניו המפשייר, ולדבריו הם יצאו להצביע עבורו למרות "הקור והגשם". הוא הבטיח "לשנות את אמריקה" והכריז: "הניצחון הזה הוא תחילתו של הסוף של דונלד טראמפ". הוא אמר גם שיצליח לאחד את המפלגה הדמוקרטית: "יחד נביס את הנשיא המסוכן ביותר בתולדות ארה"ב".

גם ניו המפשייר בדומה לאיווה, היא מדינה קטנה במיוחד המעניקה למנצח 24 צירים בלבד. חשיבותה היא בעיקר מבחינה מוראלית כשהמספרים הגדולים יגיעו בעיקר בהמשך ב"סופר טיוזדיי", בעוד כשבועיים, היום בו מצביעים ב-15 מדינות בבת אחת. עקב התוצאה הצמודה סנדרס וביידן יקבלו שניהם את אותו מספר צירים מניו המפשייר: תשעה. קלובושר תקבל לפי התחזית של רשת החדשות CNN, שישה צירים.

ביידן – מי שעד לאחרונה נחשב לפייבוריט במרוץ אך הפסיד באייווה ומתרסק כעת גם בסקרים הארציים – ויתר מראש על ניו המפשייר, ועזב אמש את המדינה במפתיע ומוקדם מהצפוי. הוא אמור היה להשתתף באירוע חגיגי לציון סגירת הקלפיות, אך במקום זאת המשיך לדרום קרוליינה, שתצביע בהמשך החודש.

בקמפיין של ביידן טוענים, כי כיוון שהאוכלוסייה בניו המפשייר וגם באייווה לבנה ברובה, הסיכוי שלו בהן היה נמוך מראש. אנשיו מקווים שבמדינות כמו דרום קרוליינה, שבה שיעור גבוה של אפרו-אמריקנים שרבים מהם תומכים בו בעקבות היותו חלק ממשל אובמה, ביידן ישיג תוצאות טובות יותר.

כדי להמחיש את המצב ואת חשיבותה המועטה של ניו המפשייר, בבחירות שנערכו אתמול לא הופיע כלל על פתקי ההצבעה אחד המועמדים המובילים מבחינת הסקרים - ראש עיריית ניו יורק לשעבר, מייקל בלומברג. הסיבה, הוא הצטרף למרוץ מאוחר מידי ונאלץ שלא להתמודד בארבע המדינות שמצביעות החודש.

בסקרים הארציים בלומברג זוכה לתמיכה יפה מאד ומגיע למקום השלישי עם 15% תמיכה לאחר ביידן (17) וסנדרס שמוביל בינתיים עם 20% תמיכה.

טראמפ כמו טראמפ, הגיב באמצעות הטוויטר במהלך הלילה לתוצאות הבחירות והמועמדים בניו המפשייר כשהוא עוקץ את חלק מהמתמודדים ומכנה אותם בכינוי לעג ומשבח את חלקם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר