פרשת 'עושק שחור'

מעצר עוזרו של הרב ברלנד הוארך בשבוע: 'קיים חשד סביר'

בית המשפט קיבל באופן חלקי את בקשת המשטרה, והאריך בשבוע את מעצרו של נתן בזנסון, העוזר הקרוב של רב קהילת 'שובו בנים' - החלטה הנחשבת לחריגה בעבירות הונאה מעין אלו (חדשות,ארץ)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
בזנסון בבית המשפט, היום (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

נתן בזנסון, עוזרו של הרב אליעזר ברלנד מ'שובו בנים', שנעצר עמו בפרשת החשד להונאה, יישאר שבוע נוסף במעצר. כך החליט היום (רביעי) בית משפט השלום בירושלים.

תחילה ביקשה המשטרה להאריך בעשרה ימים את מעצרו של העצור, שכעת כבר ניתן לפרסם את שמו - עמרם נתן בזנסון - אך השופטת שרון לארי-בבלי הסתפקה בשבוע; הארכה הנחשבת לחריגה בחומרתה, בעבירות מעין אלו.

נציג המשטרה פתח את הדיון בפרשת 'עושק שחור', וסיפר: "החשד נעצר אתמול בבית החולים שערי צדק, בסמוך לחדרו של הרב ברלנד. לפי החשד, הוא היה חבר בארגון שעשק מאנשים חסרי יכולת סכומים של עשרות אלפי שקלים, שהצטברו לסכומים של מיליונים, וזאת בטענה של קבלת ברכה לפדיונות נפש".

"מחומר החקירה שנאסף טרם מעצרו עולה", המשיך השוטר, "כי מדובר באדם שיש לו מקום מרכזי באותו ארגון, כאשר עדויות מצביעות שהוא איש הכספים שלו".

לדברי הנציג המשטרתי, "המשיב עצמו נחקר אתמול; בחלק מהשאלות הוא שיתף פעולה, אך בשאלות שעימתו אותו עם נושאים שהוא לא רצה לשמוע או להשיב הוא שמר על זכות השתיקה. החשוד נחקר גם על ידי רשות המיסים, ובחר בכל הנושאים הכספיים לשמור על זכות השתיקה".

הרב ברלנד, במעצרו

"לעניין עילות המעצר, מדובר באדם שיש לו חלק מרכזי בארגון שעשק והונה אנשים בדרכי מרמה, תוך ביצוע עבירות מס - מה שמעיד על מסוכנותו הרבה. בכוונתנו לבצע עוד 15 פעולות חקירה כאשר רבות מהן בנות שיבוש", נימק השוטר את בקשת הארכת המעצר. "בנוסף, כנגד המשיב מתקיימת עילת מעצר של הימלטות מאימת הדין".

מנגד, בא כוחות של בזנסון, עו"ד דוד הלוי, טען: "המעצרים הם בעיקר מעצרי ראווה, שנועדו לצרכים תקשורתיים, תעמולתיים ופופוליסטים. אותן ססמאות נאמרו באותו להט ובאותה התלהבות, בדיונים שהתקיימו בחודש דצמבר. שמענו ארגון פשע, ואז יומיים אחר כך כולם השתחררו, כל הססמאות התאדו לחלל האוויר".

"בתיק כזה בית המשפט צריך להעמיד לנגד עיניו את התנהלות החקירה. יכול להיות שזה חוסר תעסוקה בירושלים... על פני הדברים, זה נראה שהחקירה המסועפת הזו הולכת לשום מקום, והיא תסתיים בשחרור בתנאים. ככה נגמרת כל חקירה מסוג זה. אלה תיקים שבסוף צריך לנתח אותם זמן רב".

מעבר לזה, טען עו"ד הלוי, כי "מדובר באדם שאין לו ייחוס של עבירות אלימות. אין עילת מסוכנות, יש כאן רק עילה לצורכי חקירה ושיבוש, ועולה השאלה של האיזונים. מעבר לססמאות, לא שמעתי ברמה קונקרטית מה מייחסים לו. מה הוא עשה? הוא חשוד בצורה אמורפית בכל החשדות, וקשה להתגונן בבקשה מהסוג הזה".

"אני מבקש שביהמ"ש יעמיד לנגד את עיניו את משך זמן החקירה ואת האופן בשימוש צווי מעצר. יש לי רושם שהוא מזוהה כגורם שיש להפעיל עליו לחץ; מה יותר קל מלזהות חוליה חדשה ולהפיל עליו את הכל. מה שרובץ לפתחו, שהוא ישב בבית הרב, הוא טיפל בו וסייע לו ונתן לו את הטיפול האישי, וזו הסיבה שהוא נעצר", סיים בא כוח העצור.

בתום שמיעת הצדדים הכריעה כאמור השופטת: "בפני בקשה להארכת מעצר למשך 10 ימים, בחשד לעבירות של איסור הלבנת הון, קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במרמה, השמטת הכנסה במזיד ועושק. עיינתי בראיות, המוכרות לי מליווי הפרשה, ומצאתי כי קיים חשד סביר שהמשיב ביצע את המיוחס לו בבקשה".

"המשיב שותק בחקירתו, והגם שזוהי זכותו, הרי שבכך הוא מונע התקדמות מהירה יותר של החקירה", הוסיפה וציינה.

"לגופו של עניין, קיימת עילת שיבוש ברף גבוה מאוד, שכן רק עתה נחשף המשיב לחשדות נגדו. על מנת לאפשר למשטרה למצות את החקירה באין מפריע וללא שיבוש, אני מורה על מעצרו של המשיב עד ליום שלישי 18.2.2020 בשעה 12:00", חרצה השופטת את מעצרו של בזנסון, עוזרו של הרב ברלנד.

יצוין, כי במקביל הובאו לבית המשפט שלושה מהחשודים הנוספים בפרשה, שנעצרו כבר ביום ראשון, ובית המשפט השלום האריך בפעם השניה את מעצרם; של שניים מהם עד ל-18.2 ושל השלישי עד ל-17.2.

בקו הפנימי של שובו בנים תקפו את המשטרה, טענו כי הם "מנסים לחזור שוב על אותה הצגה ולמוטט את הקהילה". הם האשימו כי מדובר ב"רשימת חיסול" ששולחים אנשים ל"משטרת הבובות".

"אף אחד לא יצליח לשבור אותנו, אף אחד לא יצליח לשבור את שובו בנים", המשיך הדובר בקו. "כולנו נתחזק כאיש אחד בלב אחד". בנוסף, בקהילת שובו בנים, מתכננים עצרת תפילה בכותל המערבי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר