היסטוריה ואקטואליה

שמונה שנים למותו של מפקד 'פעולת קיביה'

לפני 8 שנים, הלך לעולמו אהרן דוידי, מפקד ומקים חטיבת הצנחנים, בין שלל פעולותיו ניתן למנות את 'פעולת קיביה' שיש מכנים "טבח קיביה", שבוצע בתגובה לפיגוע (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
אהרון דוידי, 1967 (צילום: HAN MICHA, לע"מ)

היום, י"ט בשבט, לפני 8 שנים, הלך לעולמו אהרן דוידי, מפקד ומקים חטיבת הצנחנים המפורסם, בין שלל פעולותיו ניתן למנות את 'פעולת קיביה' שיש מכנים "טבח קיביה".

סיפור המעשה הוא כדלהלן: בליל י"ד בשבט 1953 התרחש פיגוע רצחני ביהוד, במהלכו חדר מחבל לבית משפחת קניאס ורצח את אם המשפחה ושני ילדיה בעודם נמים את תנומת הלילה.

עקבות המחבלים הובילו לסביבות הכפר רנתיס, אז בשטח ירדן, כחמישה קילומטרים צפונית לקיביא שבימינו בסמיכות לעיר מודיעין עילית.

המרחק בין מודיעין עילית לקיביא (צילום: גוגל מפוץ)

ראש הממשלה דוד בן-גוריון, וראשי צה"ל החליטו לבצע פעולת תגמול קשה בתגובה לפיגוע. הכפר קיביא נבחר כיעד לפעולה.

בפעולה השתתפו כ-130 חיילי צה"ל, מיחידת 101 וכן מהצנחנים בפיקודו של אהרן דוידי, על הכוח המשולב פיקד אריאל שרון. באמצע הלילה נכנסו הכוחות לכפר קיביא, שם עברו החיילים מדלת לדלת והוציאו את התושבים מהבתים וריכזו אותם במרכז הכפר, אחר-כך פוצצו את הבתים באמצעות רימונים וירו דרך החלונות והדלתות.

בבוקר גילו ש-60 אזרחים, רובם נשים וילדים, נהרגו ומסתבר שהחיילים לא הקפידו לבדוק האם נשארו אזרחים בבתים, וחשבו שהבתים אותם הם מפוצצים, ריקים.

הרמטכ"ל משה דיין עם לוחמי גדוד 890 של הצנחנים; יושב משמאל: אהרון דוידי (צילום: לע"מ)

בעולם היו התגובות כנגד 'פעולת קיביה' קשות מאוד. העיתונות גינתה אותה בכל תוקף, ומבחינות רבות ציירה את ישראל כמדינה שוחרת מלחמה ואלימות. בעולם לא נתפס ההקשר לפיגוע ביהוד. פעולותיה של ישראל גרמו לזעם רב גם בקרב הממשלות השונות, שביקשו למחות על הפגיעה באזרחים.

ממשלת ישראל שככל הנראה היתה בהלם מהתוצאות האיומות הכחישה את הפעולה. דובר משרד החוץ טען שאת התגובה ביצעו כנראה ישראלים שנקעה נפשם מהרצח ביהוד.

בן-גוריון אמר בנאום רדיו לאומה: "ממשלת ישראל דוחה בכל תוקף את הגרסה האווילית והפנטסטית כאילו 600 איש מצבא הגנה לישראל השתתפו בפעולה נגד הכפר קיביה. עשינו בדיקה מדויקת, ונתברר לנו בהחלט כי אף יחידה צבאית אחת, אפילו הקטנה ביותר, לא נפקדה ממחנה בליל ההתקפה על קיביה".

סגן מפקד יחידה 101, שלמה באום, סיפר כי כשנפגשו הוא ואריאל שרון עם בן-גוריון, לאחר שכבר נודעו ממדי ההרג, קם ראש הממשלה לכבודם ואמר: "בחורים, אני רוצה לברככם על פועלכם המבורך. לצערי איני יכול לעשות זאת בפומבי".

אהרן דוידי (במרכז) עם אריק שרון (משמאל) (צילום: לע"מ)

רק בשנת 1992, הודה אריאל שרון כי מטרת הפעולה הייתה לגרום למקסימום אבידות בנפש, והוסיף כי בשיחה אישית שקיים עם בן-גוריון ימים אחדים לאחר הפעולה אמר לו בן-גוריון: "אינני מייחס חשיבות של ממש למה שייאמר על פעולת קיביה ברחבי העולם. החשוב הוא כיצד ייראה הדבר כאן באזורנו, זה יאפשר לנו לחיות כאן".

ישעיהו ליבוביץ הידוע בחריפות לשונו פרסם מאמר בו הוא משווה את הפעולה בקיביה לטבח שביצעו שמעון ולוי בבני העיר שכם על מעשיהם לדינה, תוך שהוא מזכיר את הגינוי של יעקב לבניו על האירוע (ונעלמה ממנו שיעקב לא השיב להם דבר על טענתם "וַיֹּאמְרוּ הַכְזוֹנָה יַעֲשֶׂה אֶת אֲחוֹתֵנוּ?!" וכידוע על דגל של שבט שמעון צויר העיר שכם, כפי שמובא במדרש רבה על גאוותם משך שנים רבות של שבט שמעון שקנאו על פשע חמור בן שכם, כמו כן האברבנאל כותב שהפעולה צלחה, כיון שהקב"ה הסכים עם מעשיהם של שמעון ולוי, וכן מרן הגרי"ז מבריסק והרבי מחב"ד מבארים שהם עשו מעשה חיובי ועל דרך התורה. י"ש)

במשך השנים חזר בו בן-גוריון ואמר בשיחה פרטית כי הוא "מתבייש בפעולה". בזמן מערכת הבחירות של 1965 אף ניסה להתנער מאחריות ולהטיל את האשמה על לבון.

יתן ה' שישרור שלום עולמי בינינו לבין שכנינו הפלסטינאים, עד ביאת גואל צדק שאז יתגשמו לנגד עינינו הנבואות "וגר זאב עם כבש" ואומות העולם יהפכו לעבדינו ושפחותינו כפי שנאמר במדרש על כל פתיל של ציצית מאות גוים יחזיקו במטרה להיות עבדים של העם הנבחר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר