"האח הגדול" בשבדיה

מתמודדי תכנית ריאליטי הודחו לאחר אמירות אנטישמיות

"אני שונאת יהודים" אמרה משתתפת בתכנית ריאליטי בשבדיה והודחה יחד עם משתתף נוסף שהביע אמירות אנטישמיות. משתתף שלישי, הזדהה בעבר עם ניאו נאצים (חדשות בעולם)

מישאל לוי | כיכר השבת |
(צילום: מתוך התכנית, צילום מסך)

האנטישמיות באירופה פושה: שני מתמודדים בתכנית ריאליטי שבדית הודחו מהתכנית לאחר שהביעו אמירות אנטישמיות כנגד יהודים. מתמודד שלישי בתכנית, אף הביע בעבר תמיכה בניאו נאצים בחשבונות שלו ברשתות החברתיות.

במהלך שידור התכנית "האח הגדול" השבדית ביום חמישי האחרון, ניתן היה לשמוע את קים כמאל בן ה-21, מתלונן בפני משתתפת נוספת על הבוסית שלו לשעבר. "היא הייתה יהודיה", התבטא כמאל. "כך שאני מבין את זה". בת שיחתו איזבל פריירה הצטרפה לדבריו ואמרה תוך כדי צחוק: "אני שונאת יהודים".

בעקבות הסערה שקמה ברשתות החברתיות ובתקשורת השבדית, נאלצה הרשת המשדרת להדיח את השנים מהתכנית. פריירה נאלצה לעזוב זמן קצר לאחר התבטאותה וכאמל נאלץ לעזוב את התכנית למחרת. מאוחר יותר התנצלה פריירה על הדברים בחשבון האינסטגרם שלה.

"נגלה אפס סובלנות כלפי אמירות מהסוג הזה", אמר המפיק הראשי של התכנית

מנהיגי הקהילה היהודית הגיבו בדאגה למקרה האנטישמי וציינו את העלייה באנטישמיות ברחבי המדינה הסקנדינבית. "לצערנו ראינו לאחרונה אנטישמיות מוגברת בשבדיה, עם מספר לא מבוטל של אירועים קשים במיוחד בשנים האחרונות", אמר נשיא מועצת הקהילות היהודיות השבדי לאתר החדשות היהודי Expressen. "אני חושב שכאשר אדם שנמצא בתכנית כה נצפית כמו 'האח הגדול', שצעירים רבים צופים בה - ואומר משהו כזה, זה נותן לגיטימציה לאנטישמיות."

בתוך כך, אתר החדשות השבדי Nyheter 24 דיווח, כי סמי יעקובסון, משתתף נוסף בן 25 בתכנית הריאלטי במדינה, הביע בעבר תמיכה ברעיונות ניאו-נאצים במדיה החברתית, כולל פרסום תמונות של קעקועים עם תמונות נאציות וקידום להקות מוזיקה הדוגלות בתורת העליונות הלבנה - אך למרות כל זאת לוהק לתכנית ואף נשאר בה.

ג'ייקובסון, שהפך ל"ידוען" לאחר שהשתתף בתוכנית ריאליטי שוודית אחרת, אמר בעקבות הדיווח, כי אכן בעבר אחז בדעות הימין הקיצוני, אך כעת אינו מחזיק בדעות אלו.

בעלי טורים מובילים בעיתונות השבדית הביעו ביקורת על העבודה, כי שלושה מתוך 13 משתתפים בתכנית היו מעורבים בהווה או בעבר בתקריות אנטישמיות מסוגים שונים. "בשנות התשעים מפיקי התכניות היו מביאים למסך אנשים טבעוניים או עם דעות קיצוניות כדי לבדר את ההמונים ולמשוך צופים", כתב העיתונאי קריסטופר אהלסטרום, בעל טור בעיתון Dagens Nyheter, אחד העיתונים הגדולים בשבדיה, "כעת נראה שהימין הקיצוני הפך להיות הטבעוני החדש". אמר אהלסטרום.

בשנים האחרונות, מתמודדת הקהילה היהודית בשבדיה, המונה כ-20,000 יהודים, עם מגוון אתגרים. החל מעליית האנטישמיות שלעתים הפכה לאלימה ועד להצעות חוק לאסור ברית מילה וייבוא בשר כשר. לדברי חברי הקהילה, האתגרים הללו כמו גם הצעות החוק, מקשות על חייהם והופכות אותם לבלתי אפשריים.

לדברי היהודים במדינה, האנטישמיות מגיעה ממגוון מגזרים בחברה - החל באסלאמיסטים קיצוניים עובר ללאומנים מהימין הקיצוני, ועד לאנשים בשמאל שביקורת שלהם על ישראל מובילה לפעמים לשנאת יהודים גרידא. בשנת 2018 היו במדינה 280 פשעי שנאה אנטישמיים, כך על פי דוח ממשלתי שנערך לאחרונה. הנתון הזה הינו הגבוה ביותר ברשומה מאז שנת 2006 אז החלו לאסוף לראשונה נתונים על האנטישמיות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר