הפרק הראשון

מהו תפקיד ההיסטוריון: לספר סיפורים או להציג עובדות?

מה ההיסטוריה מלמדת אותנו ולמה אנו זקוקים לה, מה הם הכלים באמצעותם ניתן לדלות מידע נוסף על המאורעות ההיסטוריים, הרחוקים והקרובים? סדרה חדשה בהנחיית הרב דוד פישהוף (פודקאסט)

(עריכת תמונה: כיכר השבת)

פרק ראשון: מהי היסטוריה

בפרק הראשון של הפודקאסט 'ימים ראשונים' מבית 'כיכר השבת' נעסוק בשאלה 'מהי בכלל היסטוריה'. נארח את פרופ' מעוז כהנא, שהוא היסטוריון של העת החדשה ומחבר הספר "מהנודע ביהודה לחתם סופר: הלכה והגות לנוכח אתגרי הזמן".

נשוחח באופן שיטתי וסדור על מה שההיסטוריה מלמדת אותנו ולשם מה אנו זקוקים לה, נקיים דיון אודות השאלה מהי היסטוריה ומה הם הכלים המקצועיים והעדכניים באמצעותם ניתן לדלות מידע נוסף על המאורעות ההיסטוריים, הרחוקים והקרובים.

סדרת הפודקאסטים "ימים ראשונים", תתמקד בעיקר בהיסטוריה של עם ישראל, אך אם יהיה צורך נרחיב את היריעה גם להיסטוריה כללית שתעמיק את הבנתנו באשר להקשר של ההתרחשות ותועיל לנו לקבל תמונה מלאה.

היסטוריה היא לא רק העבר הרחוק, היא גם סיפורי האתמול. ייתכן שאין הבדל מהותי בין מחלוקות בין היסטוריונים לגבי מה שאירע אי פעם ובין מחלוקות מוכרות לנו על אירועים שחווינו בעצמנו. גם את ההווה אנו חווים באופן שונה זה מזה.

הזיכרון שלנו חמקמק ומתעתע וכל אחד או אחת שם דגש אחר וחוקק בזיכרונו פרטים מסוימים ש"מדברים אליו יותר". ההגדרה הראשונה של זיכרון היא שהוא בלתי מוסכם אלא נתון לוויכוח.

פרופ' מעוז כהנא מציין את דבריו של יוסף חיים ירושלמי המפריד בין זיכרון ובין היסטוריה, ומזכיר את הביקורת עליו הרואה בו ממשיך של המאה התשע עשרה וההיסטוריה הפוזיטיביסטית שלה, כשאנשיה האמינו שיש דרך לברר את העובדות כפי שהן.

נדבר עוד על ההתפתחות של כתיבת ההיסטוריה, החל מכותבי הקורות של המלכים שכתבו 'ספרי שָנִים' - אָנַּלִים ובהם נכללה רשימת האירועים היבשה מנקודת מבטו של המלך. רק מאוחר יותר התפתחו הכרוניקות המנסות לספר סיפור רחב יותר, על נושא כלשהו. זו התפתחות אך גם היא מוגבלת משום שכותבי הכרוניקות עדיין התמקדו רק במה שלדעתם היה חלק מהנושא אותו רצו לתאר ולספר.

רק אחרי הכרוניקות הגיעה ההיסטוריה וכותביה המנסים לספר את הסיפור כולו, כפי שאירע, או לכל הפחות לפי מיטב הבנתם מה אירע. כיום קל לנו להבין שהתשובה על השאלה הזו תלויה בשואל ובניסוח השאלה ולא ניתן להימלט מסובייקטיביות מסוימת. המטרה של היסטוריונים מודרניים יותר היא לנסות להימלט מההיסטוריה האידיאולוגית ולשאול שאלות פתוחות מתוך סקרנות כנה, בלי לחתור לכיוון כזה או אחר.

העובדות ההיסטוריות הן רק חומר הגלם של ההיסטוריה, ולא ההיסטוריה עצמה. ההיסטוריה מייצרת תיבת תהודה ומרחב שבתוכו אנשים שונים מוצאים את עצמם ואת סיפורם כחלק ממנה.

את הפרק הראשון בסדרת הפודקאסטים "ימים ראשונים", נחתום בציטוט של היסטוריון בריטי בשם אדוארד האלט קאר (Edward Hallet Carr): ״מקובל לומר שהעובדות מדברות בעד עצמן, זה, כמובן, אינו נכון. העובדות מדברות רק כאשר ההיסטוריון קורא להן: הוא המחליט אילו עובדות יתייצבו על הדוכן, באיזה סדר ובאיזה הקשר״.

״זהו תהליך רצוף של אינטראקציה בין ההיסטוריון לעובדות שלו, דיאלוג בלתי־פוסק בין ההווה לעבר״.

• הדיאלוג שלנו עם המאזינים, ימשיך ויתבצע באמצעות מערכת התגובות באתר, או על ידי כתיבה לתיבת המייל שלנו: p8641169@gmail.com . תוכלו גם להשאיר הודעות בתא הקולי בטלפון מספר 08-8641169. אם יש לכן או לכם הצעות והערות, נשמח לשמוע.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר