פרשת "עושק שחור"

מקורב הרב ברלנד חשף: 'חווה התעללות ואיומים בחקירות'

מעצרם של החשודים מ'שובו בנים' בפרשת 'עושק שחור' - הוארך, אך במהלך הדיון חשף נתן בזנסון את מסכת ההתעללות שהוא עובר בחקירה • וגם, מקורבי הרב ברלנד מאיימים בתביעה (אקטואליה)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
נתן בזנסון, בביהמ"ש (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בית משפט השלום בירושלים, האריך היום (שלישי) את מעצרם של שישה מהחשודים שנעצרו עד כה במסגרת פרשת "עושק שחור", בחשד לעושק בקהילת 'שובו בנים', אשר במסגרתה נעצר גם מנהיג הקהילה הרב אליעזר ברלנד.

מעצרו של אחד החשודים הוארך עד מחר, מעצרם של ארבעה חשודים הוארך בחמישה ימים ובנוסף, בית המשפט המחוזי נעתר לערר שהגישה המשטרה, והאריך את מעצרו של החשוד השישי ביומיים.

במהלך הדיון בעניינו של נתן בזנסון, מקורבו של הרב ברלנד, ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו בשמונה ימים. "החשד הסביר התחזק בעוצמה ניכרת", טען נציג המשטרה, "הוא היה מאלה שתיווכו בין הרב ברלנד לבין אנשים והיה מעורב בעושק".

במענה לשאלת פרקליטו, עו"ד דוד הלוי, במה הוא חשוד, השיב נציג המשטרה כי "לפי החשד הוא כעוזר אישי של הרב ברלנד, היה מעורב בלקיחת כספים מאותם אנשים תוך מתן הבטחות שווא שאותם אנשים יקבלו מענה לתפילות שלהם ומצוקות שיש להם ועשק אותם. חוץ מזה, יש פה עניין של העלמת כספים, כפי שהצגנו, בסכומים גבוהים".

עו"ד הלוי הוסיף והקשה: "נניח שאני רוצה לפנות לחבר כנסת, אני צריך לפנות לעוזר שלו. אני רק רוצה לדעת, למי הבן אדם בא? כל הקונספט הוא מעניין, אתם טוענים, אם הבנתי נכון, שמראש כל העניין של קבלת ברכות היה מראש עניין של נוכלות. אז אפשר לפי הקריטריונים, כל מי שעולה לקברי צדיקים, כל מי ששותה ערק, או מים קדושים...".

נציג המשטרה: "עשית לזה הרחבה לכלל האמונה הדתית שקיימת במדינת ישראל, אז בוא אל תכניס אותנו לפינות שאנחנו לא רוצים. אנחנו לא טוענים שכל מי שהולך לרב ומבקש ברכה הוא הולך לנוכל ואנחנו לא נטען את זה לעולם. אבל במקרה הזה ספציפית, גם לאור החומרים שנאספו היום וגם מה שנעצר לפני ואחרי מעצרו, זה אקטים של נוכלות ורדיפת בצע וניצול ציני של מצוקות של אנשים".

נתן בזנסון, בביהמ"ש (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

נציג המשטרה הוסיף להסביר מדוע זה עושק ואמר כי "האופן בו זה נעשה, ההבטחות שניתנות תמורת אותו פדיון, הצורה שבה דורשים את הפדיון, הסכומים שדורשים, השיטתיות שדורשים, הקורבנות שנבחרים, כל זה עושק".

במהלך הדיון, ביקש בזאנסון לומר כמה מילים בפני ביהמ"ש, ואמר: "בעצת עורך דיני, אני מבקש להגיד את הדברים הבאים: אתמול במשך 7 שעות כל פעם שהחוקרת יצאה החוצה, נכנס בלש אחר, ביקשתי כמה פעמים תתנו לי לנוח כמה דקות, אני מגיע מניצן, תתנו לנוח כמה דקות, שוב מתחילים לשאול שאלות, בלשים, לא חוקרים, בלשים במשך כל היום מ-11:30 שהתחילה החקירה עד הסוף נתנו לי דקה אחת לנוח, מייק ועוד אחד שלא זוכר את שמו, לא נתנו דקה לנוח.

"חוץ מזה מהרגע שנעצרתי, כן יוסי ומייק גם כשלקחו אותי לניצן הטיחו בי דברים, אתה גנב, עשקת, נכנס איתי מייק לשירותים לתוך החדר של השירותים תוך כדי שהוא מטיח בי ומשפיל אותי "גנבת מאנשים". אתמול לקח אותי לאחד המפקדים של התחנה, אני אקח לך את הנכדים שלך, נתעלל בך, נרדוף אותך, לא ניתן לך לאכול, זה דברים שהיו".

במהלך הדיון, התייחס נציג המשטרה לתלונות על מה שחווה בזאנסון בחקירה ואמר כי "הוא בעצמו בחקירה שלו כשעומת עם החוקרת, והאם פנתה אליו לא יפה או התייחסה אליו לא יפה, והוא נשאל על הדברים הללו...". פרקליטו תהה אם בחקירה הוא לא מסר שעובר התעללות נפשית ונציג המשטרה השיב: "מסר ובחלק מהדברים חזר בו".

"יש סיבה שהוא נחקר למשל שעות על גבי שעות?", תהה עו"ד הלוי, ונציג המשטרה השיב: "זו חקירה ארוכה מה לעשות? יש הרבה חומר להטיח. אני רואה שהוא קיבל לאכול, סירב לשתות. אני רואה שהוא יצא לשירותים".

עו"ד הלוי אמר בסיכום הדיון כי "אני חייב להגיד שהדברים נאמרו אבל הדברים חמורים ומצביעים על כך שהמשיב עובר בעצם סוג של התעללות נפשית בחקירה שכוללת, בין היתר, הטחת כינויי גנאי ללא הפסקה, בין היתר, כינויים קשים, הפעלת איומים כגון אמירה "אנחנו נפעיל את הרווחה, ניקח את הנכדים שלך" אלה אמירות חמורות מאוד.

"חוסר אפשרות לנוח בחקירה, כניסה לתוך חדר השירותים ועוד דברים וזאת גם הסיבה שהמשיב העלה את הדברים, אני חושב שהוא אמר אותם גם בפרוטוקול החקירה, אלה דברים שמלמדים על כך שלמעשה, אולי זאת שיטה, אני מקווה מאוד שלא, אבל הוחלט לנקוט באיזשהם אמצעים שאני לא רואה סיבה אחרת, התכלית שלהם זה לנסות להפעיל לחץ פסיכולוגי על המשיב, אחרת אין שום הסבר להתנהלות חסרת גבולות מצד אותם אנשי משטרה כלפי המשיב".

נתן בזנסון, בביהמ"ש (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בהמשך דבריו התייחס לחשדות ואמר: "השאלה האם מדובר במשיב שבעצם נטל חלק במרמה או בעושק, במובן של ידיעה, ז"א, במובן שהרי צריך לזכור שכל האמירה הזו, שאם באים לרב ומשלמים על זה, על ברכה, זה אוטומטית, כל העניין הזה הוא עניין של קונספציה, כי אנשים מכל מיני סיבות, חושבים ומאמינים בזה, יש אנשים שלא, יש אנשים שכן. יש אנשים שמאמינים ברבנים, יש אנשים שמאמינים בלעלות לקברי צדיקים ונשים שהולכות לקבר רחל, וחלק מהעניין זה גם מתן כספים, נותנים מתוך נדיבות ורצון בידיעה שהכסף משמש לעוד מטרות.

"זה לא שאנשים פה כשנותנים כסף, מבינים שזה תן וקח, זה לא תמיד ככה. אנשים יודעים לפעמים לתרום שזה הולך למטרות כאלה ואחרות מתוך רצון טוב לעזור וכו'. איפה פה המשיב בכל העניין הזה? המשיב לא בירך אף אדם, מעולם לא הבטיח איזושהי הבטחה גשמית, רוחנית לפלוני או אלמוני. אין לו שום קשר לעניין".

בסופו של הדיון, החליט ביהמ"ש, כאמור, על הארכת מעצרו בחמישה ימים. כמו כן הורה ביהמ"ש ליחידה החוקרת, לאור טענות החשוד ועורך דינו באשר להתנהלות מספר שוטרים, להעביר את חומר החקירה הרלוונטי לבדיקת מח"ש.

בתוך כך, ל"כיכר השבת" נודע כי מקורבי הרב ברלנד מתכוונים להגיש תביעה נגד בניו של עו"ד יעקב וינרוט ז"ל, לאחר שבימים האחרונים פורסם ב'חדשות 12' תיעוד ממשרדו, כאשר הוא נראה ונשמע משוחח על פרטים מחקירתו הקודמת של הרב ברלנד, בהם דברים שלטענתם היו תחת חיסיון ושלטענתו גרמו לו להפסיק לייצגו. "אני ברחתי ממנו", נראה עו"ד וינרוט מספר, "לא האמנתי שזה יכול להיות, מה שאומרים עליו".

מקורבי הרב ברלנד אומרים ל'כיכר השבת' כי "ראשית, מעולם הדברים לא נאמרו על ידי הרב לעורך דין יעקב וינרוט. פרסום הדברים זו פגיעה חמורה וקשה באתיקה מינימלית של לקוח ועורך דינו. נשקול לפעול בכל ההיבטים כולל תלונה ללשכת עורכי הדין וכנראה גם תביעה משפטית ועוד".

תגובת עורכי הדין וינרוט לא התקבלה עד לשעת פרסום הכתבה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר