המחמירים - והמקילים

הסערה בארה"ב: דיון הלכתי בדין חלב עכו"ם

בעקבות חשיפת מכתבו ההלכתי של הגר"מ פיינשטיין שרבים בארה"ב סמכו על ההיתר שלו לשתיית חלב עכו"ם, מה ההבדל בין חליבת בהמת ישראל לחליבת בהמה השייכת לגוי? (כשרות)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

חשיפת מכתבו של הגאון רבי משה פיינשטיין בנוגע לחלב עכו"ם, ממשיך לעורר סערה בקרב שומרי התורה והמצוות בארה"ב, שם הסתמכו רבים על ההיתר שהיה מקובל עד היום בשמו.

סערה בארה"ב: מכתב חדש של הגר"מ פיינשטיין על איסור חלב עכו"ם

לידי 'כיכר השבת' הגיע קטע מתוך 'בירורי כשרות' של בד"ץ קהילות בו הם מסבירים כי טעם הגזירה של חלב עכו"ם הוא שמא יתערבב בחלב של בהמות טמאות, ויש דיון אם גזרו במקומות שלא מצוי בהמות טמאות. החכם צבי התיר באמסטרדם לשתות חלב עכו"ם בגלל הטעם של אינו מצוי.

הגאון רבי פנחס לייבוש פדווא, חבר בד"ץ קהילות, שכיהן שם כרב, מעיר כי גם היום ישנם עדיין יהודים באמסטרדם שסומכים על ההיתר ההוא.

לעומת זאת, החתם סופר חידש שחלב עכו"ם הוא איסור דאורייתא בלי קשר למצוי או לא, כיון שאנחנו יודעים שגם במקומות שאין מצוי בהמות טמאות חששו לגזירה, ואם כן הוא כנדר שאסור מדאורייתא. עם זאת, הג"ר משה פיינשטיין חידש שהחתם סופר דן רק כאשר אין פיקוח, אבל כיום שהממשלה מפקחת שלא יתערבב וקונסת על כך, אפשר להתיר.

בקהילות החסידים, מקובל בשמו של בעל ה'דברי חיים' מצאנז שאמר כי מקובל אצלו איש מפי איש עד משה רבינו, שהטעם האמתי לאיסור חלב עכו"ם הוא טען נעלם, ויש אומרים שהוא מחמת רוח טומאה ששורה על החלב עכו"ם.

לפי קבלה זו, כל גזירות חז"ל בנושא זה הן רק כיסויים לטעם האמתי, שהרי ברור שמדובר בחשש רחוק ולמה גזרו, אלא כאן הטעם הנסתר מוכח ומוכרח ועל כן יש לנהוג על פיו.

כפי שדיווחנו אתמול, בשו"ת אגרות משה כתוב: "ובדבר החלב במדינתנו אשר יש פקוח הממשלה ואם יערבו חלב בהמה טמאה יענשו וגם יסגירו את העסק שלהם, שלכן ודאי פוחדים לערב יש טעם גדול להתיר… יש להתיר גם כשישראל יודעין ידיעה ברורה שהיא כראיה. וזה שאם יערבו יענשו ויצטרכו לסגור העסק שלהם שהוא הרוחה של כמה אלפים והממשלה משגחת אליהם … ולכן הרוצה לסמוך ולהקל יש לו טעם גדול ורשאי וכמו שמקילין בזה הרוב בנ"א שומרי תורה וגם הרבה רבנים … אבל לבעלי נפש מן הראוי להחמיר… וכך אני נוהג להחמיר לעצמי, אבל מי שרוצה להקל הוא עושה כדינא ואין להחשיבו כמזלזל באיסורין".

אך כעת, מכתב חדש שנמצא בין עיזבונותיו של הרב יצחק שלמה הופמן, עסקן אמריקאי שדאג להסדיר אוכל כשר לחולים יהודיים בארה"ב, מציב מגבלות שונות שהציב הרב פיינשטיין עצמו בנוגע לשתיית חלב עכו"ם, גם אם מדובר בייצור שבפיקוח ממשלתי.

במכתבו, כותב הגר"מ כי ניתן לסמוך על כך רק במקום שקשה להשיג חלב ישראל, אך בבתי חולים בניו יורק, שניתן בקל להשיג חלב ישראל, אין לסמוך על כך.

בשל כך, בבד"ץ קהילות קוראים לציבור להתעקש על כשרות מהדרין גם במסעדות חלביות, כי יש הרבה הגדרות בחלב עכו"ם, ויש הרבה המקלים בכך מאוד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר