"יביא לבלבול הציבור"

מאבק על כשרות בחב"ד: "הסוחר הוא המחליט ולא הרב?"

בשל ההקפדה על "שחיטת ליובאוויטש", ישנם רבנים רבים בחסידות חב"ד המעניקים כשרות למוצרי עופות ובשר • הרב יורקוביץ' תקף את הרב הנדל - שהסביר ל'כיכר השבת' כי מדובר בניסיון (חרדים)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ד בשבט תש"פ | 19.02.20
(צילום: Olivier Fitoussi /Flash90)

חסידות חב"ד, מונה אומנם כמה אלפי משפחות בארץ, אך בכל זאת, היחס בין מספר החסידים למספר הכשרויות בתחום הבשר והעופות, אינו פרופורציונלי ביחס למקובל.

הסיבה לכך שישנם כשרויות מיוחדות בחסידות חב"ד לעופות ובשר, נעוצה בהקפדתם על "שחיטת ליובאוויטש". על השוחט להיות חסיד וירא שמיים, לצד מספר חומרות סכינים מלוטשים ועוד.

בין הרבנים הנותנים כשרות על מוצרי עוף בחב"ד, נמצא הגאון הרב ברוך בועז יורקוביץ', הרב של הקהילה בעיר לוד, שלאחרונה העביר את השגחתו ממותג אחד למשנהו.

אך לא חלף זמן רב, ובשם המותג ממנו הסיר את הכשרות, החלו למכור תחת השגחת הגאון הרב ישראל יוסף הנדל, רב הקהילה במגדל העמק.

במכתב שפרסם הרב יורוקוביץ', לא כתב את שמו של הרב הנדל, אך תקף אותו על כך שהחליט לתת כשרות למוצרים עם אותו השם, ממנו הסיר את הכשרות.

"אציין בכאב: לאחר החלטתנו על הסרת הכשרות מסיבות כשרותיות, אחד מרבני אנ"ש החליט להעניק את חתימתו לשחיטה תחת השם "כתר אנ"ש", זאת ללא שפנה אלינו לבירור הפרטים שגרמו לנו להסיר הכשרות".

הוסיף הרב, "בעקבות זאת התקשרתי לרב הנ"ל לשאול לפשר בחירת השם שיבלבל את הציבור, והוא הסכים עימי שלא נכון להשתמש בשם כתר אנ"ש היות ויביא לבלבול הציבור, ואמנם הוא ביקש שיהיה שם אחר שלא יבלבל, אך הסוחר רצה דווקא בשם זה!".

"ועל כך עניתי לו: הרי כבר כעת, הנך רואה כיצד הסוחר הוא המחליט ולא הרב, ואם כך מי ערב לכם שבעניינים כשרותיים והלכתיים לא יהיה כך? לצערי, לרב הנ"ל לא היה הכח לשנות זאת, ובעקבות כך גדול הבלבול בציבור".

בשיחה עם 'כיכר השבת', אמר הרב הנדל, שמונה לאחרונה לחבר בבית דין רבני חב"ד בארץ הקודש, כי אכן החל להעניק כשרות למותג בשם "כתר אנ"ש", אך היה זה רק לשחיטה אחת - ובינתיים זה לא ימשיך הלאה.

עם זאת הוסיף, כי אין לכך כל קשר לטענות שהעלה הרב יורוקוביץ'. בהתייחסות לעצם הטענות אמר הרב ל'כיכר השבת': אני לא קשור לטענות שלו, אבל בכל מקרה אנחנו לא ממשיכים עם זה בינתיים.

הרב הנדל הדגיש עוד כי הסיבה לכך שלא ממשיכים עם השחיטה בינתיים, אינה נובעת משיקולים הלכתיים, שכן לא הייתה כל בעיה מבחינת הכשרות - אלא בשל שיקול טכני בלבד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר