זכר המצווה

שיעור מחצית השקל, השנה: 24 שקלים לנפש

כמידי שנה, מתעוררת השאלה, מה ערכו של 'מחצית השקל'? הרב בנימין חותה מסביר בשיחה עם 'כיכר השבת' כי השנה השיעור הוא 24 שקלים לאדם • בפנים: החישוב המלא (בארץ)

יענקי כץ | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Orel Cohen/FLASH90)

כמידי שנה, מתעוררת השאלה, מהו ערכו של 'מחצית השקל' בשנה זו? הרב בנימין חותה מסביר בשיחה עם 'כיכר השבת' כי השנה השיעור הוא 24 שקלים לאדם.

כספי מחצית השקל היו נגבים מדי שנה בחודש אדר, לקראת השנה החדשה שמתחילה בניסן, ושימשו לרכישת קרבן התמיד וקורבנות ציבור נוספים שהוקרבו על גבי המזבח באותה שנה. כיום, שבעוונותינו אין בית המקדש, נוהגים לתת לצדקה שיעור זכר למחצית השקל.

כאמור, שיעור זכר למחצית השקל השנה, נכון לערב ראש חודש אדר תש"פ הוא 24 שקלים לנפש.

הרב בנימין חותה מסביר בשיחה ל'כיכר השבת' כי החישוב הוא כך: "מבואר בשולחן ערוך, יו"ד סי' ש"ה סעי' א', שחמישה סלעים (סלע זה שקל, כידוע) הם שלושים דרהמים כסף מזוקק. נמצא שכל שקל הוא 6 דרהם והדרהם הוא 3 גרם. אם כן יוצא שחצי שקל הוא 9 גרם כסף טהור.

"ולכן החישוב הוא, שער היציג הבינלאומי של אונקיה כסף טהור נכון להיום ע"פ קיטקו הוא 18.82$ והשער היציג של הדולר הוא 3.42 שקלים, נמצא כי אונקיה ששוקלת 31.1 גרם כסף טהור עולה 64.36 שקלים. נחלק סכום זה ל-31.1 חלקים כדי לדעת כמה עולה גרם אחד, יצא לנו 2.069 שקלים לגרם כסף טהור.

"נכפיל זאת כפול 9 גרם, שזה שיעור מחצית השקל - יצא לנו 18.62 שקלים. נוסיף 10% מס תיווך, שכך מתומחר הכסף הטהור, וזה מחירו גם כשאין תיווך בפועל, 20.48 שקלים. נוסיף על כל זה 17% מע"מ, שהרי זה מחירו בפועל - אם כן הגענו ל-23.97 שקלים, ונעגל ל-24.00 שקלים".

כאמור, בסיכום הדברים יוצא ששיעורו נכון להיום ערב ר"ח אדר תש"פ הוא 24 שקלים לנפש.

הרב חותה מדגיש כי יש לשים לב שיתכנו שינויים קלים מחמת תנודות המטבע בעולם אבל השינויים אינם משמעותיים בהרבה בסכום זה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר