איפה הכסף?

הכשרות בבני ברק: מיליונים לחברה פרטית

מיליוני שקלים מוצאים את דרכם מידי שנה לחברה פרטית הנמצאת בבעלות ראש אגף הכשרות בעיר במקום לקופת עיריית בני ברק - כך עולה מתחקיר של עיתון "הארץ" (חרדים)

שאול כהנא | כיכר השבת |
רבני בני ברק הגרי"א לנדא והגרש"צ רוזנבלט (צילום: באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

כשרות רבני העיר בני ברק, הגרי"א לנדא והגרש"צ רוזנבלט, מוגדר כגוף ציבורי הממומן על ידי עיריית בני ברק. למרות זאת, תחקיר של אהרן רבינוביץ המתפרסם הבוקר (חמישי) בעיתון הארץ, מעלה כי היא מזרימה מיליוני שקלים לחברה פרטית. והבעלים של אותה חברה הוא בכיר בעירייה.

לפי ספר התקציב של עיריית בני ברק, 13 מיליון שקלים מקופת העירייה מועברים מדי שנה לטובת הכשרות, כסבסוד. כ–2.5 מיליון מתוכם מוקצים ללשכת הרב לנדא והיתר עבור "שכר שוחטים ובודקים".

אך למרות שעל פניו הכנסות גוף הכשרות אמורות לחזור לקופת העירייה, מתברר כי רק כשלושה מיליון שקלים אכן עושים את הדרך מדי שנה מהכשרות לעירייה עבור "אגרת שחיטת עופות".

ממסמכים שהגיעו לידי "הארץ" עולה כי 5.5 מיליון שקלים, הסכום שמשלמת משחטת גלאט עוף למערכת הכשרות, אינם מגיעים לקופת העירייה אלא לחשבון בנק של חברה פרטית העונה לשם ח.ש.ב. ברק בע"מ. את החברה הקים ב–2014 רפאל דרנגר, ראש אגף הכשרות בעיריית בני ברק.

בתגובה לפניית "הארץ" הסבירו בכשרות ובחברה כי הכספים הנותרים מיועדים לשכר שוחטים, אלה לדבריהם אינם מועסקים על ידי העירייה כי אם בידי החברה, וזאת כדי למנוע יחסי עובד־מעביד בין המשגיח למשחטה.

כינוס רבנים נגד עזיבת האולמות את כשרות הרב לנדא (באדיבות המצלם)

אך לפי התחקיר של אהרן רבינוביץ, מדובר בהסבר תמוה שכן לפי ספר התקציב של העירייה, גם היא משלמת שכר שוחטים. בנוסף, בשנים האחרונות הוציאה העירייה מכרזים לשורת תפקידים במערך הכשרות ומינתה לכל הפחות 15 עובדים חדשים.

מכשרות הרב לנדא נמסר בתגובה לעיתון הארץ כי "חברת ח.ש.ב ברק מתנהלת בשקיפות מלאה, ומנהלת באופן טכני בלבד את תשלומי העזר למערך השחיטה כדי לשמר את כל ההקפדות והחומרות לפי דרישות רבני העיר שליט"א, החברה אינה מיועדת לרווחים ואינה רווחית כלל".

עוד אומרים בכשרות כי "שום מוצר של הרב לנדא ושום יצרן מזון אינו ממומן על ידי העירייה, הדבר היחיד הממומן זה מערך הפיקוח בחנויות ועסקי המזון בעיר בני ברק, כשהעירייה מקבלת אגרות כשרות מהחנויות. כשרות רבני העיר בני ברק המנוהלת כיום על ידי הרב לנדא והרב רוזנבלט, היתה והינה הכשרות היחידה בארץ שלא נועדה למטרת רווחים וכל מגמתה להביא לתושבי העיר כשרות מהודרת ברמה הגבוהה ביותר".

מעיריית בני ברק נמסר כי הנושא הועבר לבירור מקיף ובסיומו תפעל העירייה בהתאם לממצאים. מעבר לכך, הוסיפו כי התנהלות הכשרות והחברה הפרטית היא פועל יוצא של "הסדר היסטורי וטכני שנועד להבטיח את הכשרות המוקפדת באמצעות אגרות שגבייתם הובטחה על ידי החברה וממנה הועברו אל הקופה הציבורית. מובהר בזאת, כי במסגרת רה־ארגון מקיף, מתקיימת בדיקה במטרה לגבש מבנה ארגוני שונה וחדשני בסוגיות הכשרות, במסגרתו יישמר האינטרס הציבורי וההקפדה על מינהל ציבורי תקין".

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "בעקבות הנתונים שהוצגו בכתבה, פנה המשרד, באמצעות הממונה על המחוז, לעיריית בני ברק על מנת לקבל את התייחסותה לנושא. לכשתתקבל, תיבדק ותטופל בהתאם לצורך".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר