הבחורים יגויסו

העליון ביטל את ה'צו ארעי' לבחורי הישיבות

לאחר שבית המשפט העליון, הוציא 'צו ארעי', שאסר על הצבא לגייס שני בחורי ישיבות. העליון, החליט לבטל את הצו המדוברולא קיבל את טענות הבחורים, 'לא היינו מודעים' (ארץ)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

לאחר שבית המשפט העליון הוציא 'צו ארעי', לשני בחורי ישיבות שעתרו נגד שר הביטחון ומפקד יחידת מיטב בצה"ל, בדרישה להעניק להם דחיית שירות, ולבטל את קבלת הדיחוי בקבלת אישור מ'ועד הישיבות'. בשבוע האחרון, ביטל בג"ץ את הצו.

לפני יותר מחודש, הגישו שני תלמידי הישיבה בסיוע 'איחוד הישיבות בארץ ישראל' דרך עורכי הדין נדב גדליהו ושמואל הורביץ, עתירה עם דרישה להוציא צו על תנאי להעניק להם דחיית שירות, לבטל את צווי הגיוס ובמקביל להודיע כי אין צורך במילוי האישור של ועד הישיבות בארץ ישראל.

בעתירה טענו עורכי הדין כי הם מבקשים את הוצאת צו הביניים כדי למנוע פגיעה בבחורי הישיבות, ולהביא אותם למצב בו יוכל צה"ל להוציא נגדם צווי מעצר.

לטענת עורכי הדין, צה"ל שלל את מעמדם של שני הבחורים כ"בני ישיבה" ללא עריכת שימוע תקין, תוך קבלת החלטות לא סבירות, לא כתובות ולא מנומקות שאף הובילו להוצאת צו גיוס.

מנגד, בצה"ל טענו כי הנפיקו צווים, אך לא היה להם כל הוכחה כי הצווים אכן נשלחו בפועל, ולא הוכחה כי הבחור קיבל את הצווים. הבחור מצידו, מכחיש וטוען כי הצווים לא הגיעו אליו.

בסופו של דבר, חייגו מצה"ל לאביו של הבחור והודיעו לו כי לבנו נותרו שלושה ימים לבד כדי להסדיר את דחיית שירותו - אחרת יגויס לצה"ל. האבא עדכן את בנו, אך הוא, הלומד בישיבה בטירת הכרמל, ובשל המורכבות הביורוקרטית של הכנת בקשת דחייה הכוללת החתמת גורמים שונים, לא הגיע במועד.

בג"ץ, בהתחלה נעתר לבקשתם של בחורי הישיבה, ואכן הוציא להם צו ארעי, שימנע את גיוסם לצה"ל, אך כאמור, בשבוע האחרון החליט בג"ץ לבטל את הצו ולהורות על גיוסם של הבחורים.

בתשובה שענו השופטים; אסתר חיות, נועם סולברג ומני מזוז הם כתבו, שהעותרים נמנעו להתייצב בלשכת הגיוס, חרף ההתרעות שקיבלו ולא שיתפו פעולה עם רשויות הגיוס, יחד עם זאת, העותרים כלל לא הגישו את טפסי הבקשה לדחיית שירותם.

השופטים, גם לא קיבלו את טענתו של אחד הבחורים, כי לא היה מודע לחידוש דחיית השירות, מכיוון שכל המכתבים נשלחו לאותו כתובת, ואין סיבה שהוא לא יקבל אותם, במקביל, אותו בחור גם זומן לראיון אישי, אך הוא החליט לא להתייצב.

עוד טענו השופטים, כי עצם העובדה שבחור הישיבה והוריו היו בקשר עם רשויות הצבא, מלמדות כי הם היו מודעים לתהליך של הגשת הדיחוי ולכן הצו שניתן נגד גיוסם לצה"ל בטל ומבוטל.

עו"ד שמואל הורביץ ממשרדו של עו"ד נדב גדליהו מסר בתגובה ל'כיכר השבת': "צר לנו על פסיקת בג"צ בעתירה. אין ספק שבית המשפט העליון בתיק זה בחר צד באופן מובהק, ובחר לבוא בחשבון עם העותרים - אברכים צעירים שלא מכירים את הדין והחוק - על כל פסיק ותג, בעוד שהצבא ברגל גסה הפר נהלים שקבע לעצמו בהוצאת צווי גיוס במקרים מסוג זה ואי-מתן מענה מנומק וכתוב. אנו לא מתייאשים, ונמשיך להיאבק למען האברכים הצעירים במאבק הגיוס, יחד עם איחוד הישיבות."

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר