שנתיים לפטירה

תיעוד: כך יזם הגרב"ש דיטש את הקמת 'מועצת הפלג'

שנתיים לאחר פטירתו הפתאומית של מנהיג 'הפלג' ראש הישיבה הגר"ש אוירבך זצ"ל, 'כיכר השבת' חושף תיעוד כיצד הגרב"ש דויטש יזם את הקמת 'מועצת הפלג' ואף ניסח את המכתב עליו חתמו חברי המועצת (חרדים)

יענקי כץ | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצלם)

לפני שנתיים בדיוק, בשבת קודש, חטף מנהיג 'הפלג הירושלמי', הגואן רבי שמואל אוירבך זצ"ל, דום לב פתאומי בביתו בשכונת שערי חסד בירושלים. ראש הישיבה פונה תוך כדי החייאה אך בבית החולים נקבע מותו.

פטירתו הכתה בהלם את היהדות החרדית בכלל ואת תלמידיו בפרט, שכן כמה ימים קודם לכן עוד השתתף בכנסים וכתב מכתבים.

המשך קיומו של 'הפלג הירושלמי' ובכלל זה מוסדות רבים שהקים, עיתון 'הפלס' ומפלגת עץ ברשויות המקומיות, עמדו אז בספק גדול, אך כבר למחרת הפטירה הוכיחו ראשי הישיבות והרבנים של 'הפלג' אחדות ופרסמו מכתב שהכריז על הקמת 'מועצת גדולי עולם התורה'.

למועצה מונו כחברים הגאונים רבי אשר דויטש, רבי ברוך שמואל דויטש, רבי צבי פרידמן, רבי שמואל מרקוביץ', רבי עזריאל אוירבך, רבי צבי שינקר, רבי יהושע ארנברג, רבי בן ציון בורודיאנסקי, רבי זבולון שוב ורבי משה שמידע.

לאחר כמה חודשים החלה התנגדות להקמת 'המועצת' ומאז היא לא התכנסה, בין היתר נטען כי עסקנים החליטו על הקמתה, וגורמים שונים ב'פלג' הוקלטו מתבטאים נגד המועצת וחלק מחבריה.

לרגל יום השנה השני להסתלקות הגר"ש אוירבך זצ"ל הגיע לידי 'כיכר השבת' תיעוד נדיר של הגאון רבי ברוך שמואל דויטש, ממנהיגי 'הפלג', כותב את המכתב לכינונה של מועצת הפלג, כך שכעת נחשף לראשונה כי הגרב"ש הוא שיזם את הקמתה והוא זה שניסח את המכתב עליו חתמו באחדות מלאה מנהיגי הפלג.

בתיעוד נראה הגרב"ש דויטש כותב את המכתב מתוך בכי וכאב עצום, המכתב התפרסם ביום שלמחרת בעיתון 'הפלס' ועליו כל חתמו כל ראשי הישיבות והרבנים של מפלגת בני תורה.

המודעה והחתימות, כפי שפורסם ב'הפלס'

במכתב הביע הגרב"ש את הכאב העצום והשבר הנורא שפקד את ציבור התלמידים עם הפטירה, אך הפיח רוח של תקווה להמשך דרכו של הגר"ש זצ"ל מתוך ליכוד השורת של כלל רבני 'הפלג'.

כפי שפורסם, שבועות ספורים לפני פטירתו פעל הגר"ש למען הקמתה של מועצת רבני הפלג הירושלמי ואף היתה אמורה להתכנס בביתו כיומיים לפני פטירתו אך מסיבות טכניות הדבר נדחה.

מיד במוצאי שבת, עת הגיע הבשורה לגרב"ש דויטש, החל ראש הישיבה בסבב טלפונים לקיים רצונו של הגר"ש זצ"ל וכך תוך שעות ספורות הוקמה המועצת ע"פ רשימה שהיתה בידי הגרב"ש דויטש אותם הביע הגר"ש אויערבך בפניו שברצונו לראותם כחברי המועצת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר