היסטוריה ואקטואליה

כשהרב אברמסקי הורה: לא לדבר איתי השקפה, רק בלימוד

במלאות 134 שנים להולדתו של רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל, 'כיכר' עם פרטים מרתקים וחדשים מחייו • הרב שקיבל מהרב אברמסקי רק דברי תורה ולא השקפה • פרק ד' (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הרב אברמסקי והרמ"מ שולזינגר (צילום: ארכיון)

במלאות 134 שנים להולדתו של הגאון המופלא רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל, 'כיכר השבת' עם פרטים מרתקים וחדשים מחייו של בעל ה"חזון יחזקאל", ראב"ד לונדון, מראשי ישיבת סלבודקא, נשיא ועד הישיבות, וחבר מועצת גדולי ישראל.

פרק ד'

הגר"י אברמסקי ותלמידו רמ"מ שולזינגר

מעשה מעניין נודע לי על רבי משה מרדכי שולזינגר ומורו ורבו הרב אברמסקי, כידוע שהרב שולזינגר העריץ את הרב אברמסקי וכינהו "אדמו"ר זצוק"ל", כל זאת למרות שהרב שולזינגר (שאביו למד במרכז הרב, ואולי בגלל...) היה בהשקפתו קנאי ביותר כנגד שיטת המזרחי, ואילו הרב אברמסקי נקט גישה אחרת לגמרי.

סיפר לי ת"ח מפורסם בעל מחבר ספרים רבים, שיש לו ידע רב בספרות האחרונים כולל זו שאינה נכנסת לבתי כנסת מקומיים כיון שהמחברים שלה שנויים במחלוקת (לדוגמה כמו פרופסור הרב שאול ליברמן בן דודו של החזון איש שכיהן כמנהל סמינר של קונסרבטיבים, שלמרות שרבי דב כהן חמיו של רבי יהודה עדס מעיד עליו שהיה נגד קונסרבטיבים ואף השתתף בכינוסים כנגדם, ספריו לא נכנסו לציבור החרדי...) וטען לי שאין בעיה לכתוב בשם משכילים דברי תורה שלהם.

הרמ"מ שולזינגר זצ"ל

לדבריו, בדיוק כמו הרש"ר הירש, מלבי"ם, חתם סופר, רש"ש ועוד אחרונים מפורסמים שלא נמנעו מלהביא את החידושים של המשכילים, תוך שיצאו כנגדם, בדיוק כמו שהתנא רבי מאיר שלמד תורה מאלישה בן אבויה, "תוכו אכל קליפתו זרק" אבל בדורנו שהקנאים שולטים, הוא אינו יכול לצטט בשמם, מחשש שיצאו כנגד ספרו.

אבל דברי תורה מהראי"ה קוק, הרי הוא מביא בשמו, למרות שבחוגי הקנאים הוא מוזכר לדיראון...

ומעשה שהיה כך היה שפגשו רבי משה מרדכי שולזינגר וגער בו היאך הוא מביא בספריו את הרב קוק?! (כידוע רמ"מ שולזינגר כתב הסכמה לספר "דת הציונות" שכותב במילים חריפות כנגד הראי"ה, עד כדי כך שהרב אלישיב והרב עובדיה יוסף אסרו על המחבר להפיצו) ולא ענה המחבר הנ"ל מאומה לרמ"מ.

הרב יחזקאל אברמסקי זצ"ל

לאחר 10 שנים המחבר מעלעל באחד מספריו של הרב אברמסקי, והנה הוא מביא בשם הראי"ה חידוש! צילם מיד את העמוד הנ"ל, תוך שהוא מדגיש את הרא"י קוק, ושלח בדואר אקספרס לרמ"מ שולזינגר שמורו ורבו הגדול הוא הרב אברמסקי... לא עוברת יממה, ובשעה 7.00 בבוקר המחבר מקבל שיחת טלפון מרבי משה מרדכי שולזינגר והוא רוטן עליו: "10 שנים אתה מחכה לי בפינה!".

והאמת כפי שמעיד רמ"מ שולזינגר בעצמו, הרי שהוא קיבל מהרב אברמסקי רק דברי תורה, ולא השקפה, וכך כותב בעצמו רמ"מ שולזינגר על הרב אברמסקי, "כבר בבחרותו היה שר התורה, ועד סוף ימיו בזקנה מופלגת היה כארי במלחמתה של תורה בכל התורה כולה. ופעם אחת דברנו לפניו בלימוד, ואח"כ עברנו לדבר באיזה ענין השקפתי, ורבנו ה"חזון יחזקאל" התרגש ואמר בזה הלשון: "שולזינגר, אתי אתם מדברים רק בלימוד, השקפות רק בבני ברק אצל הרב שך", ("פניני רבנו אבי עזרי").

  • ישראל שפירא, הינו מרצה ומדריך טיולים בארץ ובעולם המתמחה בהיסטוריה תורנית.
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר