היסטוריה ואקטואליה

כשגדולי הרבנים התפעמו מיוסף טרומפלדור

היום, י"ב באדר, לפני 100 שנים בדיוק, נפל בקרב 'תל חי' גיבור ישראל יוסף טרוּמְפֶּלְדוֹר. משפטו המפורסם "טוב למות בעד ארצנו" הכה גלים רבים בעולם היהודי כולו, וגם גדולי ישראל התפעמו ממנו (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
יוסף טרומפלדור (צילום: מתוך ויקיפדיה)

היום, י"ב באדר, לפני 100 שנים בדיוק, נפל בקרב 'תל חי' גיבור ישראל יוסף טרוּמְפֶּלְדוֹר. יוסף היה מייסד ומפקד הגדוד העברי שפעל במסגרת הצבא האנגלי בזמן מלחמת העולם הראשונה. משפטו המפורסם שאמר לפני מותו, "טוב למות בעד ארצנו" ונפילתו בקרב תל חי בשנת תר"פ, הפכוהו לדמות מופת ולגיבור לאומי.

בימים אלו מפרסם החוקר משה נחמני ספר חדש על טרומפלדור, לרגל 100 שנה לנפילתו בקרב. בספרו 'הגיבור הלאומי' מתגלה שסבו של טרוּמְפֶּלְדוֹר היה רב חרדי בפולין, ושמו היה הרב שמואל אשר זצ"ל. הדבר התברר מתוך תעודה רוסית עתיקה, אשר את צילומה מצא אצל יהודי בשם דוד הרשלר מרעננה, קרוב משפחתו של טרומפלדור.

בספר החדש מתברר גם שהסבא של טרומפלדור היה חסידי, כמו רוב יהודי עיר מגוריו פרצ'ב שבמזרח פולין.

בנו של הרב שמואל אשר, זאב וולף, נחטף לצבא הרוסי בגיל 14, ומאז שרת עשרות שנים בצבא. היה זה בתקופת גזירת ה"קנטוניסטים" בה נחטפו עשרות אלפי ילדים יהודים מבית הוריהם בכוח. הצאר ניקולאי גזר את גזירת הגיוס הנוראה הזאת, משום שרצה למחוק על ידי כך את היהדות ברוסיה. לנערים החטופים היה אסור להזכיר שום דבר שקשור ליהדות, ואף נאסר עליהם גם לדבר ביידיש או להשתמש בשמם היהודי. בעקבות גיוסו לצבא הרוסי, קיבל זאב וולף הצעיר את הכינוי 'טרומפלדור'. כינוי זה אינו שם המשפחה המקורי, וזו הסיבה לכך שאיננו מוצאים את קיומו בשום מקום מאז ועד היום מלבד אצל משפחתו של יוסף טרומפלדור.

יוסף טרומפלדור (מתוך ויקיפדיה)

בעיתון 'הכרמל' שנדפס בעיר וילנה בשנת 1862 התפרסמה כתבה ארוכה בה מסופר על החייל היהודי ר' זאב וולף טרומפלדור, שהוא בנו של "הרב ר' שמואל אשר מפארצעוו", שדאג להכניס ספר תורה חדש לבית הכנסת במבצר הרוסי. מתברר שלמרות הניסיון של הצבא הרוסי להשכיח מזאב וולף את היהדות, הוא שמר עליה בגאון.

בנו של החייל וולף טרומפלדור היה הגיבור הלאומי יוסף טרומפלדור, ואכן הוא ירש מאביו את גבורתו הצבאית ואת חוסנו הרוחני הלאומי.

גבורתו של יוסף טרומפלדור, ואהבתו הרבה לארץ הקודש, התבטאה גם ברגעיו האחרונים, לאחר שנפצע אנושות בקרב מול הערבים המרצחים, באמירתו: "טוב למות בעד ארצנו".

אמירה זו הכתה גלים רבים בעולם היהודי כולו, וגם גדולי ישראל התפעמו ממנו. יעיד על כך הסיפור הבא:

בשנות השואה הנוראה בהונגריה התחבא הגאון הקדוש רבי יששכר שלמה טייכטל הי"ד מפני הנאצים. (הערת אגב: הגרי"ש טייכטל היה חסיד מונקאטש אשר זכה להיות קרוב לאדמו"ר רבי חיים אלעזר זי"ע בעל 'מנחת אלעזר'). בעודו מתחבא, מתאר הגרי"ש טייכטל איך נזכר ביוסף טרומפלדור, הגיבור הציוני שעלה לארץ ישראל, ויחד עם חבריו זכה ליישב את אדמת ארץ הקודש.

בתוך מחבואו כתב הגרי"ש טייכטל את ספרו 'אם הבנים שמחה'. בספר זה הוא מספר בשבחם של היהודים המיישבים במסירות נפש את ארץ ישראל. ובתוך כך הוא מספר בהערצה על יוסף טרומפלדור, ואמרתו ברגעיו האחרונים:

"[החלוצים] מחבבין את הארץ ומוסרים נפשם עליה, כידוע דכמה וכמה מתו עבור הארץ, כמו ששמענו בזמן הפרעות של הערבים… אמרו קודם יציאת נשמתם בזה הלשון: אין דבר טוב מלמות בעד ארצנו". (נוסיף גם את אמרתו של הגרי"ח זוננפלד: "אני מאמין שכל חלוץ המשתתף בבנין הארץ, תעמוד לו זכות ארץ ישראל שיחזור בתשובה, הלא גם אלה שעלו מבבל בימי עזרא ונחמיה לא היו צדיקים גמורים, כמסופר בספרי הקודש שחיללו את השבתות והמועדים, ובכל זאת נבנה בית המקדש על ידם וחזרו בתשובה"[1]).

• • •

ספר 'אם הבנים שמחה' חביב ביותר אצל רבותינו שליט"א. לפני מס' שנים הוא יצא בהוצאה חדשה ומאירת פנים ע"י נינו של הגרי"ח זוננפלד, ר' אליהו מרדכי הי"ו מייסד מכון 'קרן ראם' בברכתו של מרן הגרי"ש אלישיב.

בתאריך י' מנחם אב תשס"ח גאב"ד העדה החרדית רבי יצחק טוביה וויס והגאון רבי מאיר בראנדסדארפער חתמו על המסמך הבא (שנכתב בכתב ידו של הגר"מ בראנדסדארפער): "הנני בזה.. בתשואות חן חן למע"כ הנדיב הנכבד רב פעלים למען כבוד תורתינו הק' ולומדיה איש החסד מוה"ר אליהו מרדכי הי"ו נו"נ למרא דארעא דישראל הגה"צ רבי יוסף חיים זאנענפעלד זצללה"ה מייסד מכון קרן ראם ע"ש זקנו זצללה"ה אשר רחש לבו דבר טוב להוציא לאור עולם כתבי מע"כ אא"ז הגאון הגדול המפורסם מגדולי ישראל הרה"ג שלמה הי"ד זצלה"ה. ואין ערך לגודל המצוה שלקחתם על עצמכם בזה ובודאי תבואו על שכרכם להתברך בכל מילי דמיטב בברכה כפולה מן השמים ולנחת דקדושה מכל יוצאי חלציכם".

יתן ה' שישרור שלום בארצינו הקדושה, ותתקיים נבואת ישעיהו "וְגָר זְאֵב עִם כֶּבֶשׂ וְנָמֵר עִם גְּדִי יִרְבָּץ".

[1] (האיש על החומה ח"ב 149)

  • ישראל שפירא, הינו מרצה ומדריך טיולים בארץ ובעולם המתמחה בהיסטוריה תורנית.
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר