הרכבת יצאה לדרך

בחירות 2020: על מי יטיל הנשיא ריבלין להרכיב ממשלה?

ביום שלישי יקבל הנשיא ראובן ריבלין את התוצאות הסופיות של הבחירות ולאחר מכן יחל בהתייעצות עם נציגי הסיעות - על מי להטיל את הרכבת הממשלה? אלו האפשרויות העומדות בפניו (אקטואליה)

אבי רבינא | כיכר השבת |
הנשיא ריבלין מצביע בבחירות (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

הספירה לאחור החלה: ביום שלישי הקרוב יקבל נשיא המדינה ראובן ריבלין את תוצאות הבחירות הסופיות לכנסת ה-23 מוועדת הבחירות המרכזית. חוק יסוד הממשלה מסמיך את הנשיא להפעיל שיקול דעת ולבחור במועמד להרכבת הממשלה מבין כלל חברי הכנסת הנבחרת.

לפי החוק, הנשיא נדרש להתייעץ עם נציגי סיעות הכנסת הנכנסת, אך הוא אינו מחויב לקבל את עמדתם. מאחר שכרגע אין "גוש חוסם" של 61 חברי כנסת שייתמכו במועמד כלשהו ויכתיבו את זהותו של הראשון שיזכה באפשרות להרכיב ממשלה, בפני הנשיא עומדות כמה חלופות.

לרשות המועמד שיקבל את המנדט יהיו 28 ימים, עם אפשרות לקבל הארכה של 14 ימים נוספים, זאת במטרה להודיע לבסוף לנשיא שהצליח במשימת ההרכבה ולהביא את ממשלתו לאישור הכנסת.

האם אנחנו בדרך לממשלת מיעוט בראשות גנץ או אולי ממשלת אחדות? 'כיכר השבת' בדק מה הן האפשרויות הפוליטיות העומדות על הפרק.

אפשרות ראשונהף הנשיא יטיל את המשימה על בנימין נתניהו. לנתניהו, גם אם יזכה בתמיכת כל סיעות הימין, אין רוב להרכבת הממשלה. בסביבת נתניהו ממשיכים להפעיל לחצים על חברי כנסת מ'כחול לבן' וממפלגת 'העבודה' לערוק לגוש הימין.

אפשרות שניה: הנשיא יטיל את המשימה על יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ. ריבלין עשוי לעשות זאת אם יתברר שיש לגנץ סיכוי סביר לגייס תמיכה מספקת להרכבת ממשלה בראשותו. גנץ זקוק כעת לתמיכת הרשימה המשותפת וישראל ביתנו על מנת להשיג רוב של 61.

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) התייחס הבוקר (שני) לאפשרות שמפלגתו תמליץ על בני גנץ ואמר: "העמדה שמוסכמת על כל הסיעה, שאנחנו דורשים שתהיה פנייה רשמית ופומבית אלינו. עוד לא ראינו שזה קורה. כרגע זו הדרישה האוליטימטיבית. אנחנו לא מדברים עדיין על תמיכה מבחוץ אלא על ההמלצה".

יחד עם זאת נראה שבבל"ד לא ממהרים לתמוך בבני גנץ. חברת הכנסת היבא יזבק מבל"ד אמרה כי מפלגתה תתנגד להמלצה על בני גנץ להרכיב את הממשלה. לדבריה, היא לא המפלגה היחידה שמתנגדת לכך ברשימה המשותפת. מה שימנע מגנץ להרכיב ממשלה, גם אם יקבל את תמיכת ישראל ביתנו.

אפשרות שלישית שנראית פחות ריאלית בשלב זה היא להטיל את המשימה על כל ח"כ מכהן מהכנסת הנבחרת. הנשיא יכול להציע את משימת הרכבת הממשלה ליולי אדלשטיין, לגדעון סער או לח"כ אחר מכחול לבן שיוכל להשיג 61 מנדטים.

היום (שני) ייפגשו בכפר המכביה אביגדור ליברמן ובני גנץ לפגישת מו"מ ראשונה. הערכות הן שליברמן ימליץ על בני גנץ להרכבת הממשלה, למרות התמיכה המסתמנת של הרשימה המשותפת.

השניים אף צפויים לקדם את החוק האוסר על ראש ממשלה עם כתבי אישום לכהן בראשות הממשלה. קידום החוק מצריך שורה של מהלכים שיקשו על השניים לקדם אותו. על מנת לקדם את החוק, כחול לבן צריכה להחזיק בראשות הוועדה המסדרת. לצורך כך, הנשיא צריך להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על בני גנץ.

במידה ומפלגת הליכוד תעמוד בראש הוועדה המסדרת, הוועדה שתכין את החוק להצבעה בכנסת, הרי שאנשי הליכוד ינסו לבלום את המהלך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר