באדיבות השב"כ

המערכת החדשה שתאתר את חולי הקורונה

בשלושים הימים הקרובים, תאתר מערכת חדשה את חולי הקורונה וכל מי שהיה סביבם באמצעות מכשירי הסלולר. ההחלטה על כך עוררה מחלוקת אך אושרה לבסוף (קורונה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

ראש הממשלה נתניהו הצהיר במוצאי שבת במסיבת העיתונאים הדרמטית שערך שבכוונת המדינה להפעיל אמצעים טכנולוגיים מתקדמים לאיתור אנשים ששהו בסביבת חולי קורונה, כעת מתברר כיצד בדיוק פועלת אותה מערכת מתוחכמת.

על פי הדיווח ב'החדשות', מדובר במערכת שאמורה לנתח באמצעות הסלולריים מי היו בקרבת חולה הקורונה וכמה זמן וכך יוכל משרד הבריאות להודיע להם להיבדק או להיכנס לבידוד ביתי. זאת כתחליף לכל המחקרים האפדימיולוגים שאנו עדים להם כעת.

המערכת יודעת לאתר את האנשים שהיו בקרבת החולים שבועיים אחורה ולתת אינדיקציה ברורה: מי האיש, איפה שהה - וכמה אנשים נגועים היו בסביבתו. המערכת תפוקח על ידי ועדה של הכנסת וכל החומר שייאסף יושמד בתוך שבועיים ולא יישמר במערכות זאת במטרה שלא לפגוע בפרטיות האזרחים.

על פי הדיווח, המערכת כבר סופקה למדינה אחרת באירופה וייתכן שתועבר למדינות נוספות.

מדובר במהלך מורכב מבחינת הפגיעה בפרטיות האזרחים והוא עורר מחלוקת אך ההחלטה התקבלה אתמול בממשלה על כך שחוקרי המשטרה יערכו בדיקות מדגמיות באמצעות איכונים טלפוניים לכל אותם אזרחים שנשלחים לבידוד על מנת לוודא שהם בבתיהם. ההערכה היא שייעשה שימוש באיכונים טלפוניים לאלפים רבים ואולי אף לעשרות אלפי אזרחים, כשהשב"כ יהיה מעורב במהלך לאיתור הזקוקים לבידוד שהפרו אותו.

כרגע ניתן אישור לשלושים יום בלבד להפעיל את המערכת ואנשי משרד הבריאות שיקבלו את המידע יחתמו על הצהרה לפיה לא ישתמשו במידע לאף מטרה אחרת. במידה וירצו להאריך את השימוש באמצעים מעבר ל־30 יום, תיאלץ הממשלה לבקש שוב את אישור ועדת הכנסת. החלטת הממשלה התקבלה רק לאחר שהיועמ”ש אביחי מנדלבליט אישר את הצעדים הללו.

על פי הדיווח ב'ידיעות אחרונות', מי שהוביל קו לפגיעה מינימלית בפרטיות היה רה”מ נתניהו שדרש להגביל את משך השימוש באמצעים ל־14 ימים בלבד, זאת כאשר גורמי המקצוע רצו בתחילה לקבל אישור לשימוש באמצעים הללו ל־60 יום. לאחר דיון שארך 7 שעות, הגיעו בממשלה לפשרה, במסגרתה כאמור הוגבל השימוש ל־30 יום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר