ראיון מיוחד • צפו

ה'קורונה' ממשיכה להתפשט; מנהל ביה"ח 'הדסה' באולפן

האם בתי חולים הם מקום מסוכן לציבור? כיצד ינהגו היולדות; הקורונה תחלוף בקיץ? וסכנת המקוואות • פרופסור יורם וויס, מנהל בית החולים 'הדסה עין כרם', בשיחה עם הרב בנימין פישר וישי כהן (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
(ניהול אולפן: אריאל ליבא. גרפיקה ועיצוב: דבורה נוסבכר)

בזמן שבישראל ממשיכים לספור את מספר החולים שנדבקו בנגיף הקורונה, מנהל בית החולים 'הדסה עין כרם', פרופסור יורם וויס, התארח בתוכנית 'לבריאות', עם איש הרפואה הרב בנימין פישר וישי כהן, באולפן 'כיכר השבת', והתבטא כי איש אינו יודע האם הנגיף יחלוף בקיץ.

לדבריו, בתי החולים ערוכים למצב של המוני חולים שיהיו זקוקים להנשמה. וויס הזהיר שהגברים לא יבקרו במקוואות.

כותרות הראיון:

"אנחנו צריכים להתנהל בשתי מסלולים. הראשון בנוגע לחולים שמאושפזים וזקוקים לטיפול בלי קשר לנגיף הקורונה, ומן הצד השני אנחנו צריכים לדאוג שכלל הנדבקים בנגיף הקורונה יקבלו את הטיפול הראוי".

הפרוספור הוסיף כי "מה שמנחה אותנו זה הצורך בחלוקה מוחלטת למתחמים שונים בין החולים במחלות שונות, לבין החולים בקורונה".

האם בית החולים זה מקום שבמצב הנוכחי עדיף שאזרח מן השורה לא יבקר בו?

"אזרח מן השורה שסובל ממחלה כלשהי שהטיפול אמור להינתן בבית החולים הוא חייב להגיע לבית החולים ולקבל את הטיפול, ומנגד אם ישנם אנשים שמעוניינים להגיע לבית החולים במטרה ללוות מישהו, או לבקר, עדיף שלא יעשה זאת".

פישר: יולדת שאמורה ללדת, האם מסוכן לה להגיע לבית החולים?

"ליולדת לא מסוכן להגיע לבית החולים, וזה המקום המתאים ביותר שבו היא צריכה ללדת. בנוסף, גם יולדת שנדבקה בקורונה, אל לה לחשוש מהגעה לבית החולים, היא תקבל את הטיפול הטוב ביותר".

בנוגע לווירוס עצמו הוא אומר כי ישנם אזרחים שנדבקו בנגיף וכלל לא יודעים שהם נשאים שלו, ובינתיים מדביקים אנשים נוספים, משום שהסימפטומים של הקורונה מופיעים בדרך כלל באיחור.

בנוגע לקבוצות הסיכון מסביר פרופסור וייס, שהאחריות כלפי המבוגרים היא על הצעירים ועל דרכי ההתנהגות שלהם בנושא היגיינה, ובנושא ההתקהלות.

כשאדם אחד שנושא את הנגיף נמצא בקרבת קבוצה צפופה של אנשים, בשיעול או התעטשות אחת הוא יכול להדביק 5-10 אנשים.

"ישראל ערוכה טוב יותר מהרבה מדינות בעולם בכל מה שקשור לנגיף הקורונה, ולכן עם היכולת שיש לנו אני מקווה שלא יהיו לנו הרוגים רבים".

פישר: אני הבעתי את דעתי שבשעת מלחמת הקורנה אנחנו צריכים לסגור את כלל בתי הכנסת לצמיתות.

וויס: בנוגע להליכה למקווה, אני חושב שכרופא, ווירוס הקורונה, בשונה מווירוסים אחרים מחזיק מעמד שעות רבות ואפילו ימים במשטחים חיצוניים, ולכן צריך להפעיל שיקול דעת כבד מאד בנוגע להליכה למקווה, וכמובן שאני לא ממליץ ללכת.

פישר: הגברים אינם צריכים ללכת בתקופה הזאת למקווה, ובזה תם הדיון. לגבי התחום של טהרת המשפחה יש פיתרון והוא לרווח בין אחד לשני מבחינת זמן, ובנוסף להגיע עם נעלי קרוקס וכפפות מהבית, ומיד ביציאה להיכנס למקלחת, ולהשתמש בסבון כלים, ולא בסבונים הרגילים.

פרופסור וויס: הייתי מוסיף שהמקלחת לאחר המקווה צריכה להיות מקלחת ארוכה, ולא משהו קצר.

האם הנגיף הולך להיעלם בחודשים הקרובים?

"אני לא יודע, אבל אני מסתכל על מה שקורה במדינות אחרות, ובחלק מהמקומות ששם הטמפרטורות הם כעת 30 מעלות הווירוס לא נעלם, ולכן אין שום התחייבות שבקיץ הנגיף יעלם".

מה אתה לוקח איתך הביתה בסוף היום?

"את הסיפוק שיש לנו מכך שאנחנו באים לעבוד ולשרת את עם ישראל ביחד וללא היעדרויות כתוצאה מפחד כזה או אחר".

בסיום הראיון ביקש הרב בנימין פישר להבהיר: "מו"ר הרב שליט"א אמר לי שהוא הורה לסגור את בית הכנסת בבית החולים שערי צדק. מסיבות רפואיות וכו'....ברם, הוא לא אמר כך לגבי בית הכנסת שלו ברמות.

"אך עם כל זאת עליי להוסיף ולחדד את דעתי האישית שלי... (זאת דעתי הפרטית, זאת לא דעתו של הרב שליט"א). דעתי בימים אלו בימי מגפה עת צרה היא ליעקב, ולכן משיקלול הנתונים בשטח, וכן מאיסוף האינפורמציה המאומתת בידי ממקורות אמינים, רק שנבצר ממני לשתף את הציבור עם הנתונים.

|הרי דעתי היא כי בעת הזאת יש לסגור את כל בתי הכנסת, ולדעתי אסור ללכת לבתי הכנסת ואיני רואה אופציה אחרת
כאמור, את הנימוקים ואת ההבהרות לכן יהיה ניתן לשתף בס"ד בעתו ובזמן המתאים, אבל בוודאי ובוודאי לא עכשיו.
בברכת אבינו מלכנו מנע מגפה מנחלתך ובתפילת אבינו מלכנו קרע רוע גזר דיננו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר