הוראות הקורונה

הראשון לציון הגר"י יוסף פוסק: לענות לטלפונים בשבת

סגירת בתי הכנסת בבתי החולים, השארת פלאפונים זמינים בשבת וכרוזים שיסתובבו בשכונות החרדיות • ההוראות של הראשון לציון, הגאון רבי יצחק יוסף, לשר הבריאות ליצמן (ארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
ליצמן בלשכת הראשל"צ (צילום: ללא קרדיט)

פרסום ראשון: הראשון לציון והרב הראשי, הגאון רבי יצחק יוסף, שיגר היום (רביעי) מכתב עם פסקי הלכה באשר להתמודדות עם נגיף הקורונה במדינת ישראל. בין היתר, הורה הראשל"צ לסגור את בתי הכנסת בבתי החולים, וקרא להשאיר פלאפונים זמינים בבתי האזרחים.

בפתח מכתבו כותב הרב הראשי: "שמירת השבת לאור התפשטות מחלת הקורונה, אשר רבים חללים הפילה ברחבי העולם, ובארצנו הקדושה יש כבר מאות חולים מאומתים ל"ע, ועוד אלפים אשר נמצאים בבידוד, ובמערכת הבריאות עורכים בימים אלו בדיקות רבות כדי לגלות כמה שאפשר את החולים, וכאשר מתברר להם על חולה מאומת, מיד מפנים אותו לבית חולים או למלונית בהתאם למצבו.

"ולאחר שמבצעים "חקירה אפידמיולוגית" ויודעים את המסלול שעבר מאז שנדבק, מיד מודיעים לכל מי ששהה בקרבתו שעליו להיכנס לבידוד. ועל כן התעוררו כמה שאלות, כיצד יש לנהוג בשבת הקרובה כדי להגן על החולים, ולהגן על הבריאים, ולמנוע התפשטות המחלה".

"ראשית, יש להקדים", מבהיר הרב הראשי: "כי אנחנו סומכים לגמרי על החלטות הרופאים, ומחויבים שלא לסור מהנחיותיהם, ובכלל זה גם לענין חילול שבת במקום שיש חשש פיקוח נפש אשר הוא דוחה את כל התורה כולה, וכמו שאמרו חז"ל במסכת יומא (פה:), חלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה, וכן למדו ממה שנאמר בפסוק "וחי בהם" ולא שימות בהם. ולכן במקום חשש חולי שיש בו סכנה, מצוה לחלל עליו את השבת, והזריז הרי זה משובח, והשואל הרי זה שופך דמים, וכמבואר בשלחן ערוך אורח חיים (סימן שכח סעיף ב)".

בשלב זה עובר הגר"י יוסף לפסקי ההלכה: "אין ספק שכל מי שנבדק לקורונה עליו להשאיר בשבת מכשיר פלאפון זמין שיוכל לענות להם, אם רואה שהשיחה מגיעה מקופת החולים, ואז יוכלו לעדכנו על מצבו, ולאן עליו להתפנות. וגם כשיש ספק אם השיחה מקופת החולים, יש לענות"..

פסק נוסף שכותב הרב הראשי: "גם מי שלא נבדק לקורונה, ישאיר בשבת את מכשיר הפלאפון זמין, כדי שאם ימצא שהוא שהה בקרבת חולה מאומת ועליו לשהות בבידוד, יוכלו להודיעו לו על כך בהקדם. כדאי להקים קו טלפון חירום המיוחד להודעות כאלו, ולפרסם לכלל הצבור את מספר הקו הזה, וכל מי שיתקשרו אליו מהמספר הזה יענה מיד".

"בנוסף", מעיר הגר"י יוסף: "יש להקים מערך רכבים עם כרוז שיכריז בשבת בריכוזים דתיים וחרדיים על חובת בידוד, לפי האזורים שיתברר במהלך השבת שחייבים בבידוד".

באשר לבתי הכנסת הממוקמים בבתי החולים קובע הרב הראשי: "יש להורות לסגור את כל בתי הכנסת הללו בימים אלה, כיון שהמחלה הנ"ל פוגעת בעיקר במי שמערכת החיסון שלו נמוכה, ובדרך כלל המתפללים באותם בתי כנסת הם החולים והרופאים אשר סכנתם מרובה יותר, מה גם שבדרך כלל בתי כנסיות אלו קטנים וצפופים, וקשה מאוד ליישם את הוראות הרופאים שלא להתקהל יותר מעשרה בני אדם, וכן להתרחק לפחות שני מטרים בין אדם לאדם".

"ועת לעשות לה' הפרו תורתך", סיים הגר"י יוסף את מכתבו לשר הבריאות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר