דעמירן בעלמא

עמירן דביר: חתונה? חמירא סכנתא מאיסורא

על השבת וכיצד עלינו להבינה, על צירוף מקרים מיוחד ואקטואלי, על שיגרת יום רוחנית שמפחיתה חרדות מיותרות, על עוד צדדים חיוביים של הקורונה ועל פנייה אישית לזוגות שמתחתנים בימים הקרובים. עמירן דביר בטורו השבועי לפרשת ויקהל פקודי (טור)

עמירן דביר | כיכר השבת |
(איור: מוטי הלר)

1:

פרשת ויקהל מתחילה כשמשה אוסף את כל עם ישראל בפעם השניה ומעביר להם את מה שהקב״ה לימד אותו כשעלה בפעם הראשונה להר סיני (לעומת הפרשה הקודמת ״כי תשא״ כשאסף את עם ישראל, לימד אותם משה את מה שלמד מהקב״ה בעליתו השניה אל ההר)

הקב״ה מצווה על משה את ענייני תרומת המשכן בנייתו וכליו, ורק לבסוף מלמדו על חובת השביתה בשבת.
אך משה בוחר להפוך את סדר הדברים ופותח בחובת שמירת השבת לפני שהוא ממשיך ומלמד את עם ישראל על התרומה למשכן, בנייתו ויצירת כליו.

וחשבתי לעצמי שאולי מה שמובן וברור למשה שהוא איש האלוקים, איננו ברור לשאר עם ישראל ולכן בוחר משה להפוך ולהקדים את נושא השבת.

2:

את השבת אפשר להבין בשני אופנים.

כיום מנוחה שמגיע לנו לאחר שישה ימי עבודה, עבדנו קשה, עכשיו מקבלים בתמורה יום חופשי שבו מצווה עלינו לשבות.
אך אפשר להבין את השבת באופן הרבה יותר חזק, מי שישמור עליה באמת, מי שיזכה לכבד אותה ולהבין את מעלותיה, הוא זה שיקבל סיעתא דשמיא בימי העבודה שבאים לאחריה.

הבנת השבת כאופן הראשון ממקמת אותה בסוף ימי החול, אך אם ננסה להבין את השבת כאפשרות השנייה שהיא אכן הנכונה, אפשרות זאת ממקמת את השבת לפני ימי החול ולא לאחריהן.

ואולי זאת הסיבה שבוחר משה להקדים את השבת כשמקהיל את כל עם ישראל כדי להסביר להם ששמירת השבת היא הבסיס לכל הדברים שיבואו בהמשך.

שירו החדש והמרגש של עמירן דביר - חבר אותי אליך

3:

מדהים לראות שפסוקיה הראשונים של הפרשה נופלים בדיוק על שבת מיוחדת במינה, שבת ללא אוטובוסים, שבת שהיא נקייה ממקומות בילוי ציבוריים, שבת שכל אחד עבר אותה ביחד עם משפחתו, שבת שבעזרת ה׳ תקרין לטובה לימים הבאים לאחריה.

הנה לכם עוד קרני אור “קורונאיות”, שמירת שבת כללית וזמן איכות משפחתית.

באופן כללי כדאי לדעת שיהיה לנו הרבה יותר קל לעבור את המשבר הנוכחי אם ננסה לאט לאט להפוך את שגרת חיינו שתהיה קצת יותר רוחנית ופחות גשמית.

שיגרת יום שתהיה קצת יותר רוחנית תגביר בנו שמחה ותפחית את החרדות.

4:

בואו ננסה לשים לרגע את הפחדים בצד וננתח כצופים מהצד האם חלק מהשפעות הקורונה אולי בעצם טובות לנו.
חמינאי והאיראנים שכל תכלית חייהם היתה לפגוע בעם ישראל עסוקים לפתע באויב חדש שמכה בהם ללא רחם, ממש כמו שכתוב ה׳ ילחם לכם ואתם תחרישון.

החיזבאללה והחמס שמקדישים את כל חייהם כדי לפגוע בנו, גם הם עסוקים באותו אויב חדש.

עשרות שנים שאנחנו נלחמים על שמירת השבת והנה כבדרך פלא את השבת הזאת אף אחד לא חילל בפומבי, ממש התגשמות חלום, שבת ללא תחבורה ציבורית ומקומות בילוי.

אם נסתכל בעצם על הקורונה ללא הפחדים הטבעיים שלנו, נגלה שיש בה גם קרני אור שבאו להיטיב עמנו, ועליהם צריך להודות לקב״ה ואולי בזכות זה תהיה לכולנו סיעתא דשמיא.

5:

ברצוני לפנות לזוגות שמתחתנים בימים הקרובים, אנא מכם הקפידו על הנחיות משרד הבריאות בנוגע לכמות האנשים המומלצת ועל שמירת מרחק בטיחותי אחד מהשני, הרי ידוע הדבר ש״חמירא סכנתא מאיסורא״ בואו נשמח ביחד ונשתדל לא להזיק חס ושלום ע״י הדבקה מיותרת של הסביבה.


בברכת שבוע מקסים לכולם, רפואה שלמה לחולים, ורפואת הנפש למבודדים (-;

עמירן דביר (הלוי)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר