פרסום ראשון

משבר נגיף הקורונה השפיע מהר: 'חשש מקריסת הישיבות'

הפסקת התרומות של ה'נדיבים' מצד אחד, וקושי ההורים לעמוד בתשלומי שכר הלימוד מצד שני - הכל בעקבות השפעות נגיף הקורונה - הובילו ל'דיון חירום' מתוח, שימשיך בביתם של גדולי ישראל (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

דרמה גדולה מתרחשת בימים אלו בעולם הישיבות, לאחר שנגיף הקורונה הוביל, ועלול להוביל עוד רבים, לקריסה כלכלית - בין של 'נגידים' תורמים ובין של אברכים המתפרנסים ממלגה זעומה בכולל, לצד, לעתים, משכורת צנועה של האישה. במצב הנוכחי כבר ישנן משפחות רבות שמתקשות לשלם את שכר הלימוד לישיבות בהן לומדים בניהן.

כידוע, מרבית הישיבות סיימו את ה'זמן' מוקדם מהרגיל, בשל ההנחיות המחמירות של משרד הבריאות האוסרות על התקהלות גדולה במקום אחד. כעת יצאנו לשמוע את ההורים ומנהלי הישיבות, המביעים את דאגתם מהמצב הכלכלי וחוששים כי יקרסו תחת הנטל.

"בתקופה זו, שאין הכנסות, וההוצאות נשארות אותן הוצאות, אנו מסוגלים לקרוס" - זהו המשפט החוזר ונשמע מפי כל מי שפירט את חששותיו, בשיחה עם 'כיכר השבת'.

אחד מההורים מתאר: "מלבד שלוש בנות ושני בנים, בבתי ספר ובתלמודי תורה, יש לי עוד שני בחורים בישיבה. אני מגיע לתשלומים עצומים בחודש רגיל, ובחודש כזה כנראה לא יהיה לי מהיכן לשלם את שכר הלימוד".

ואכן, מבירור אצל מנהלי ישיבות עולה, כי מספר הורים כבר פנו אליהם בבקשה לוותר על שכר הלימוד בחודש הקרוב, אך נכון לעכשיו מרבית ההורים כן מתחשבים במצב וצפויים לשלם את שכר הלימוד - אם המצב לא יחריף.

בישיבות נוספות מציינים, בשיחה עם 'כיכר השבת' כי ניסן, החודש הקרוב, הינו החודש עליו משלמים בכל שנה הורי התלמידים שכר לימוד כפי שמשלמים בימי 'בין הזמנים', למרות שהתלמידים בביתם, כך שהוא זה אינו שונה משאר חודשי השנה.

לכל זה ישנה זווית נוספת: למרות שהישיבות הוציאו את התלמידים לחופשה מוקדמת, הן עדיין משלמות משכורות לאנשי הצוות - הרבנים והעובדים - שחלקם הגדול ממשיך את עבודתו גם בימים אלו, באופנים שונים.

על רקע כל זה, ל'כיכר השבת' נודע כי ב'וועד הישיבות' התכנסו אמש (ראשון) לדיון חירום בנושא. מנהלי הישיבות טענו בדיון, כי גם בימים אלו הם משלמים שכירות, משכורות, חובות לספקים, חשבונות חשמל ועוד.

דברי ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין על המצב (באדיבות משה שמש)

הם ציינו, כי לאור המצב הכלכלי בכל רחבי העולם, בשל נגיף הקורונה והתמוטטות חברות רבות, התרומות פסקו כמעט לחלוטין. "בעקבות כך", הם טוענים, "אין סיבה שלא נדרוש את שכר הלימוד כרגיל. כולנו באותה סירה, ואנחנו מצפים מההורים להתחשב בנו".

מנהל ישיבה חשוב ממרכז הארץ שיתף את התחושות, שלו ושל חבריו, לאור המצב: "אנחנו בהיסטריה. המצב עלול בכל יום לצאת משליטה, והתרומות אפסיות. שכר הלימוד של ההורים מכסה שליש מההוצאות שיש לנו על כל תלמיד. אם גם הוא ייפסק, הרי שנישאר קרחים מכל הכיוונים ולא נצליח לקיים את הישיבה".

ל'כיכר השבת' נודע, כי ישנן ישיבות המנסות לנקוט בדרך ביניים: הישיבה תפנה להורי התלמידים ותציע הנחה משמעותית בשכר הלימוד, תוך בקשה מההורים שימשיכו עם הוראות הקבע החודשית לישיבה.

כך או כך, החשש שמביעים מנהלי הישיבות, בצורה ברורה, הוא חד משמעי: "ישיבות יקרסו, אם המצב הנוכחי יימשך, ולא יימצא פתרון". בעקבות כך, יובא הנושא המורכב להחלטתם של גדולי ישראל כבר בימים הקרובים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר