'שו"ת קורונה' 3

הגאון רבי אופיר מלכה באולפן: "לא צריך לשלם שכר לימוד על ימים אלו"

הדילמה של ההורים, הניצבים מול דרישת הנהלת מוסדות החינוך להעביר להם תשלום שכר לימוד למרות 'חופשת הקורונה' - במרכז החלק השלישי של השו"ת עם הגר"א מלכה (יהדות)

ישי כהן | כיכר השבת |
(ניהול אולפן: אריאל ליבא)

המציאות הקשה הנוכחית, של חיים בצל מגיפה, מייצרת לא מעט דילמות הלכתיות הנוגעות לחיי היום יום של כולנו, בעקבות ההגבלות ההכרחיות שהטיל משרד הבריאות. בשל כך ביקשנו מכם, גולשי 'כיכר השבת', לשלוח את שאלותיכם - ואכן גולשים רבים נענו לכך.

הגאון רבי אופיר מלכה, מגדולי הפוסקים הספרדים, מחבר סדרת הספרים 'הליכות שבת', 'הליכות מועד' ו'הליכות ברכות' וראש בית ההוראה 'הלכה למעשה', התארח באולפן 'כיכר השבת' וענה על השאלות העיקריות, בעיקר בענייני ה'קורונה' - מבין מאות השאלות שנשלחו אלינו בימים האחרונים.

'שו"ת קורונה', חלק שלישי

הבן שלי נמצא אצל גננת בגן פרטי. השאלה: האם צריך לשלם על הימים שהגן סגור, והאם צריך לשלם על חופשת פסח?

תשובה: באופן כללי, בגלל שמדובר כאן במכת מדינה, אין צורך לשלם על התקופה שבה הילד היה בחופש. אך יש בזה מחלוקת גדולה, ולכן מי שלא שילם עדיין - שלא ישלם. מי שכבר שילם, שיגיע להסכמה של חצי-חצי.

כך גם בנוגע לישיבות וסמינרים: אם לא שילמו אין צורך לשלם, ואם כבר שילמו, שיעשו מאמץ להגיע לפשרה.

1. בימים אלו נוצר מצב שהמדינה הודיעה שאין לפתוח מעונות יום וגנים וכן מוסדות חינוך וכו'. ברצוני לשאול, מה קורה לגבי התשלומים. כיוון שיש כאן מכת מדינה - מה עושים? שאלתי כמה רבנים; חלקם אמרו, שכיוון שזו מכת מדינה ההורים פטורים מלשלם, משום שההורים רוצים לשלוח את הילדים, אולם הגנים והמוסדות לא יכולים לקבל אותם. וחלקם אמרו לעשות פשרה ולשלם חצי חצי. אולם כידוע "פשרה אינה הלכה". חשוב לציין, ששאילתי מתייחסת בעיקר למעונות פרטיים שאינם מוכרים ע"י המדינה, ולא מקבלים על כך החזרים.

2. מה אומרת ההלכה על תשלום למעונות פרטיים וכיוצא בזה, בזמנים אלו שהכריחו לסגור שערים מסיבות מובנות, וההורים חייבים להישאר בבית עם הילדים?

3. רציתי לדעת לגבי תשלום המטפלות הפרטיות, שפרסמו במשרד העבודה שהמעונות צריכים להחזיר את הכסף להורים; האם זה אותו דין לגבי מטפלת פרטית?

תשובה: ההוראה של משרד הרווחה אינה כוללת את המטפלת הפרטית. יש להגיע לפשרה של חצי חצי.

שלום וברכה. אני מטפלת פרטית במשפחתון, ולא מוכרת על יד אף גורם. עקב הקורונה הפסיק המשפחתון; האם אני צריכה להחזיר להורים את החלק היחסי, שלא טיפלתי בילדיהם?

תשובה: מכיוון שכבר קיבלת את הכסף, עדיף שתגיעי לפשרה עם ההורים.

לבן שלי יש הסעה לגן. האם צריך עבור החודש הנוכחי לשלם מלא, או יחסי - עד להפסקת הלימודים? בנוסף, בתחילת השנה סוכם שמשלמים על חודש ניסן מלא, למרות החג, אך כרגע שאין לימודים כלל ובגלל המצב, האם יש לשלם?

תודה לרב ול'כיכר השבת' על האפשרות לשלוח שאלות.

תשובה: אם כבר שילמת, יש לנסות להגיע לפשרה עם האחראי על ההסעות. אם התשלום עדיין לא בוצע, אין צורך לשלם. ולגבי חודש ניסן, היות ולא התקיימו לימודים בכלל בחודש זה, בשונה מבדרך כלל שיש לימודים חצי חודש, אין צורך לשלם.

עניינים אחרים

שלום כבוד הרב. בשבת בבוקר בטעות נטלתי ידיים לסעודה וקודם שברכתי 'המוציא' נזכרתי שלא עשיתי קידוש. האם עדיף לכוון לקדש על הפת או שיש לחשוש למבואר בסימן רע"ב סעיף ט' בשולחן ערוך ובמשנה ברורה שם?

תשובה: אי אפשר לקדש ביום השבת על הפת, ולכן אם אדם נזכר שלא קידש, שיקדש מיד - לפני ברכת המוציא. ואם כבר בירך המוציא, שיקח כוס יין ויעשה קידוש.

מה הדין לספרדים בנוגע לכיריים 'אינדוקציה' בפסח?

תשובה: כיריים רגילות מצריכות הגעלה. כיריים אינדוקציה - מי שיכול להחליף, שיחליף. מי שלא יכול, שינקה היטב, ימתין 24 שעות ולאחר מכן י להרתיח ולשפוך מים חמים.

חשוב מאוד להיזהר שהמשטח יישאר נקי במשך כל ימי הפסח.

לקראת פסח, האם אני יכול לקחת סיר נקי שלא השתמשתי בו 24 שעות, ולהכשיר אותו עם מים רותחים, ואז לעשות הגעלת כלים בו ולשים סיר יותר קטן בתוכו?

תשובה: אפשר. קח כלי גדול ותמלא בו מים רותחים עד כדי גלישה. לאחר שהמים מבעבעים, אפשר להגעיל בו כלים.

איך מכשירים מיקרוגל לפסח?

תשובה: עדיף לא להכשיר ולהשתמש במיקרוגל בפסח, אך מי שחייב - שלא ישתמש במשך 24 שעות. לנקות אותו היטב, בפרט היכן שיוצאים הגלים האלקטרו-מגנטיים, ולהשתמש בפסח רק בכלים סגורים.

מה לגבי הכנת סלט ב'סלייסר' בשבת?

תשובה: הכנת סלט בסלייסר בשבת אסורה בהחלט.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר