צפו ב'המבקר':

דניאל זמיר תוקף: "ליברמן משתמש בשיטות תעמולה איומות"

המוזיקאי המוערך דניאל זמיר, חוגג בתכנית 'המבקר' "בר מצווה" לאלבום הג'אז המצליח בישראל בכל הזמנים "אמן" בראיון 'קורונה' מיוחד בו הוא גם משתלח בליברמן (המבקר)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום סטילס: שרבן לופו. עריכת וידאו: יוחנן בלייך )

נגן הג'אז החב"די המוערך, דניאל זמיר, חוגג 13 שנה לאלבומו המצליח "אמן". האלבום שהפך לאלבום הג'אז המצליח ביותר בישראל מאז ומעולם, חשף לקהל הישראלי לראשונה את יכולותיו של דניאל זמיר ובעצם המציא את ה"ג'אז היהודי". בשל ימי הקורונה והבידוד נערך הראיון הפעם דרך הרשת.

חגיגות ה"בר מצווה" היו אמורות להתקיים במופע גדול בהשתתפות אמנים מובילים, אבל משבר הקורונה ביטל את כל התכניות שלו ושל כל תעשיית המוזיקה. "חגגנו בימים אלה בר מצווה לאלבום שהוקלט כמעט במקרה והיה אחת הסיבות לחזרתי בישראל", מספר זמיר, "זה אלבום שחיבר קהלים שלפני זה לא היו של ג'אז וזה חיבר אותם לג'אז וזה מדהים. לאלבום הזה יש מאזינים מצד אחד פריקים של ג'אז ומצד שני אנשים שמקשיבים למוזיקה חסידית".

לשאלה האם תכנן מראש את הכיוון של האלבום, הוא מצהיר: "אני אף פעם לא עושה את החישובים האלה, האלבום הזה הפתיע אפילו אותי בזמנו. לא עשיתי שום פשרה והוא נחשב לאלבום ג'אז לכל דבר ועניין ולכן זה מרגש מאד שאנשים שבדרך כלל לא מאזינים לג'אז התחברו לזה ומצד שני קהלים של ג'אז רואים בזה ג'אז אקזוטי, דבר שלא היה בהיסטוריה של הג'אז- יהודי".

זמיר גם חושף את צורת החשיבה שלו על המוזיקה, "מוזיקה היא כמו התקופה הזו שנכפתה עלינו, אם תרפה תראה שהכל נמצא. המנגינה נמצאת אני לא צריך להמציא אותה, אלא רק לשמוע אותה. אם אני מתעסק בעצמי אני רק אהיה בהסחי דעת ולא אשמע את הדבר האמיתי. כשאני מקשיב מתוך התבטלות אני יכול לשמוע את מה שנמצא כבר ורק לנגן את זה. לכן אני לא מתכנן איך האלבום יישמע. אחרי שהאלבום יוצא מוצלח, אני יודע בעליל שזה לא אני. בהכרח אני רק הכלי".

"כשואלים אותי איך המוזיקה שלי מתחברת עם היהדות, אני תמיד עונה שהחסידות לימדה אותי על הביטול העצמי. כמו משה רבינו שהייתה לו שפלות, לא של סמרטוטיות אלא להיות במקום של להתבטל למנגינה האלוקית ולשמוע אותה ואת זה אני לומד מהיהדות", מסביר זמיר.

הוא מתייחס לשיר מאלבומו האחרון "ליברמן" שיר מחאה כנגד איווט ליברמן ותוקף אותו בחריפות רבה, "איזה זיבלות, אני לא מתבייש כבר להגיד את זה. בן אדם שביודעין דרדר את ישראל לשלוש מערכות בחירות ורק בגלל תככים אישים ומניירות אישיות, תוך כדי שהוא ממציא אידיאולגיה ומשתמש בשיטות של גבלס, שיטות תעמולה נאציות לא פחות, בשביל התככים האישיים שלו זו התנהגות של חלאה. הוא צריך לעמוד למשפט לדעתי".

"ליברמן" - דניאל זמיר

דניאל זמיר ממשיך ותוקף, "ליברמן אפילו לא אנטישמי אמיתי, אפילו האנטישמיות שלו שקרית. שכתבתי את השיר לא היה לי מושג שהוא עד כדי כך. כמו שאמרתי לפני זה על המוזיקה, גם בשיר הזה, לא תכננתי לכתוב שיר על ליברמן נסעתי באוטו והדלקתי רדיו במקרה ושמעתי שהוא חוזר בו כדי להיכנס לממשלה ואז פשוט יצא לי השיר".

זמיר זכה לחשיפה רבה עם תחילת משבר הקורונה כאשר הקליט באולפן הביתי שלו שיר מחאה הומוריסטי "אכלנו אותה" שעסק במשבר של תעשיית המוזיקה שהפרנסה שלה נגדעה לחלוטין, "אכלנו אותה, זו בדיחה שיצאה לי בדרך חזרה מבית הכנסת, נהייתי כמו פועל שאיבד את העבודה שלו. אם אין לי אנשים שבאים להופעות אין לי עבודה. כל העצמאים ובמיוחד המוזיקאים חטפו מכה קשה. הפכנו למובטלים לגמרי ממאה לאפס בין לילה אחד. אנחנו לא זכאים לשום דבר בפועל, הכל רק דיבורים. כל ההופעות שלי שהיו מתוכננות מזה זמן רב באירופה ובארה"ב בוטלו לגמרי. זה דברים שאי אפשר להחזיר אותם. ואין לנו שום תמיכה ושום גוף שתומך בנו. שילמתי שנים את המיסים ואני מקבל אפס בתמורה", אומר זמיר.

"אכלנו אותה" - דניאל זמיר

"אני מאמין שהשם ייתן לי את הכישרון והברכה להמציא את עצמי מחדש, אבל מצד שני אני מנסה לנצל את הזמן, אני כותב מוזיקה לכמה פרויקטים שכדי שזה ייגמר יהיו לנו כבר חומרים מוכנים בתותח", מצהיר הזמיר.

"מה שאנחנו רואים כעת, זה עולם שאני שנים חולם עליו. עולם של שקט שלא עושים בו הרבה. עולם שבו אתה יכול גם בטיים סקוור לשמוע את הציפורים שרות. מאות אלפי מטוסים על הקרקע, מאות אלפי טונות של נפט שלא נשרף פתאום אין טרור, כל העולם מאוחד, יש שלום עולמי. בהתחלה זה בא ככה עם מחלה, ואם נפנים את המסר זה יוכל לבוא גם עם בריאות וחיי נצח".

צפו בראיון המלא:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר